فرهنگی

مصطفی اقلیما: مقصر وضعیت امروز آموزش و پرورش فقط وزیر نیست، کسی است که این وزیر را سرکار می‌گذارد.

خبرمهم: مصطفی اقلیما، جامعه شناس و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران: اگر می‌خواهیم وضعیت آموزش و پرورش درست شود به جای استیضاح، وزیر قدرت‌های تصمیم گیرنده را کنار بگذاریم تا آن‌ها زیر‌ نظر وزیر کار کنند نه وزیر زیر نظر آن‌ها.

مصطفی اقلیما، جامعه شناس و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران: ما اگر بخواهیم برای آموزش و پرورش اقدامی انجام دهیم باید از کسی چندین سال در آموزش و پرورش کار کرده، از پایه به بالا آمده و به مشکلات  آگاهی کامل دارد، استفاده شود. او باید وزیر شود تا بداند که چه کسانی را به عنوان معاون انتخاب کند. 

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، مصطفی اقلیما، جامعه شناس و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در‌خصوص استیضاح رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: ما باید در ابتدا نگاه کنیم به اینکه چرا آموزش و پرورش به اینجا رسیده و چرا انقدر مسئله داره برای اینکه ۴۰ سال است که دائم به مشکلات اضافه شده، هیچ وزیری هم نمی‌تواند یک روزه آن را برطرف نماید. 

متاسفانه هر وزیری هم که می‌آید می‌خواهد روز را بگذراند. مثلا اعلام می‌کند برای ۴میلیون کودک تست روانی اجتماعی انجام دادند، خب این عمل در هیچ کجای دنیا انجام نمی‌شود. هیچ کودک خردسالی مشکل روانی ندارد و این تست‌ها هیچ چیزی را نشان نمی‌دهد فقط می‌خواهند یک چیزی را عنوان کنند. یا مثلا افزایش حضور روحانیون در مدارس. 

اقلیما افزود: ما اگر بخواهیم برای آموزش و پرورش اقدامی انجام دهیم باید از کسی چندین سال در آموزش و پرورش کار کرده، از پایه به بالا آمده و به مشکلات  آگاهی کامل دارد، استفاده شود. او باید وزیر شود تا بداند که چه کسانی را به عنوان معاون انتخاب کند. 

وی تاکید کرد: متاسفانه وزیر آموزش و پرورش ما از خودش قدرتی ندارد. افرادی در این وزارتخانه حضور دارند که قدرتشان از قدرت وزیر بیشتر است. هر‌وقت به یک شخصی یک پستی داده می‌شود باید به او اختیار هم داده شود تا بتواند کاری را انجام دهد و اگر انجام نداد مورد بازخواست قرار بگیرد. انتخاب وزیر به این معنا نیست که وزیر همه کاره است. 

مصطفی اقلیما اضافه کرد: باید یک آماری گرفته شود از اینکه در این ۴۰ سال چند مدرسه ساخته و تعمیر شده؟ اگر هم اضافه شده چه کسی اضافه کرده؟ حقوق معلمان که آینده سازان این مملکت را تربیت می‌کنند در تمام این ۴۰ سال کم بوده. وقتی شخصی از مجبوری و بیکاری معلم می‌شود یا معلمی که برای رفع خلاهای زندگی‌‌‌‌‌‌‌ در اسنپ کار می‌کند، معلم است؟ یا شخصی که بر سر بچه‌ها فریاد می‌کشد، معلم است؟ 

معلمی که نگاه می‌کند چه فرزندی خانواده ثروتمند دارد، میرود در منزل به او درس می‌دهد و نمره می‌دهد اما به دانش‌آموز از خانواده متوسط یا فقیر نگاه نمی‌کند، معلم است؟ چرا باید وضعیت مدارس دولتی ما به اینجا برسد؟ 

شهریه مدارس خصوصی از ۴۰ تا ۶۰ میلیون در سال خنده دار است. طبق اصول اصلی آموزش و پرورش مراحل آموزشی از ابتدایی تا دانشگاه رایگان است. ما به اینجا رسیدیم که می‌گویند آموزش در مدارس خصوصی بهتر است چون ما نه معلم داریم  که واقعا معلم باشد، نه حقوقی به معلمان پرداخته می‌شود که بتواند با حداقل امور زندگی بگذراند. 

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران گفت: در‌حال حاضر ما به وضعیتی رسیدیم که هیچ وزیری نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد. وقتی بحث آموزش و پرورش می‌شود مشخص است که آموزش و پرورش خودش معلولی از علت‌ها است و تا وقتی خودش درست نشود هیچ چیزی درست نمی‌شود.

اقلیما اضافه کرد: همین که یک شخصی به عنوان وزیر بر سرکار می‌آید یک سری می‌گویند کتاب‌ها یا مطالب را تغییر دهیم، یک سری می‌گویند این قسمت آموزش و پرورش مشکل دارد درحالیکه آموزش و پرورش هیچ مشکلی ندارد فقط باید به نحوی اداره شود که هیچ کس در آن حق تصمیم‌گیری نداشته باشد.  باید یک شورا با یک وزیر داشته باشند برنامه‌های بلندمدت بنویسند تا هر وزیری آمد بقیه برنامه را اجرا کند. 

این جامعه شناس وآسیب شناس در ادامه افزود: هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود که یک وزیری بیاید و برنامه بدهد در حالی که در کشور ما، در مجلس از وزیر می‌خواهند یک برنامه بدهد. وزیر تابع دستور سازمان مدیریت برنامه‌ریزی است و در برنامه اینکه چه کاری انجام شود مشخص است. باید برنامه‌ها اجرا شود. اما اگر فکر می‌کنم برنامه بهتری دارم باید آن را بنویسم و تحویل مجلس بدهم تا مصوب شود و در برنامه بعدی گذاشته شود. 

وی اضافه کرد: اما در آموزش و پرورش ما با تغییر وزیر حتی مدیران مدرسه، روش برخورد و تربیت هم تغییر می‌کنند. چه رسد ب تغییر کتاب‌های درسی که هرکسی هر طور دلش می‌خواهد عمل می‌کند. اینجاست که باید بپرسیم چرا آموزش و پرورش مشکل دارد و در جواب بگوییم اشکال مدیرانی هستند که بر سر‌کاری که در آن تخصص ندارند گذاشته می‌شوند. 

اقلیما تاکید کرد: هر کسی باید در تخصص خودش مشغول به کار باشد. همانطور که رهبر جمهوری اسلامی هربار به رئیس‌جمهورهای مختلف می‌گوید شایسته‌سالاری و پاسخ‌گویی داشته باشند. اگر شخصی مسلمان واقعی باشد و بداند کاری در تخصصش نیست آن را انجام نمی‌دهد و اگر رفت پس مسلمان نیست.  مشکل ما این است افراد مومن و متدین در جایی حضور دارند که در ان تخصص ندارند. دلشان می‌خواهد کار کنند اما نمی‌توانند. 

وی ادامه داد: اینکه امروز جوانان چه کاری انجام می‌دهند یا حتی می‌آیند در خیابان شلوغ می‌کنند دلیلش کسانی هستند که به این‌ها آموزش دادند. پس اگر اشکالی در بچه‌ها هست در نوع پوششان نیست در نوع آموزشی است که ما می‌دهیم. 

هیچ انسانی در هنگام تولد حقه‌باز و دزد نیست. یک مقدار زمان برای تربیت فرزندان به دست خانواده است اما حدود ۷ الی ۸ ساعت زمان به دست مدرسه است که او را تربیت می‌کند. با تغییر وزیر چیزی تغییر نخواهد کرد. باید برنامه‌ریزی و زیر‌ساخت درست باشد. 

اقلیما تاکید کرد: مقصر وضعیت امروز آموزش و پرورش فقط وزیر نیست، مشکل اولا کسی است که این وزیر را سرکار میگذارد و دوما خود وزیر است که وقتی می‌داند تخصص ندارد آن را قبول می‌کند. تا زمانی که بازخواست نباشد هیچ چیزی در این مملکت تغییر نمی‌کند. 

مصطفی اقلیما، جامعه شناس و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در پایان گفت: استیضاح می‌کنند که بگویند کار انجام نشده در‌حالی که از روز اول می‌دانستیم نمی‌تواند کاری کند. باید از ابتدا به او برنامه داده می‌شد تا طبق آن برنامه عمل کند و اگر نکرد بازخواست و استیضاح شود. اگر می‌خواهیم وضعیت درست شود به جای استیضاح وزیر قدرت‌های تصمیم گیرنده را کنار بگذاریم تا آن‌ها زیر‌ نظر وزیر کار کنند نه وزیر زیر نظر آن‌ها.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. سلام.عالی وبسیارواقعی درخصوص مشکلات یادشده،اظهارنظر شده است ،البته اینمورد درتمامی وزارتخانه های ما وجود داشته،وخواهد داشت ،اینچنین نیز گذران میکند.پس،
    بااینکه حدودنیم قرن ازتغییرودگرگونی درنظام،درکشورایران ،پدیدار وبه روش سردمداران اداره گردیده ،وآنها هنوز متوجه خطاهای کاربردی خواننده اند؟یا میدانند ولی،باید اینگونه عمل نمایند،بحثی جداگانه دارد.که حدود نیم قرن دیگر زمان میطلبد.شاید……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا