بین المللیسیاسی

رایزنی های ظریف در نیویورک علیه یکجانبه گرایی واشنگتن خواهد بود

خبرهای فوری: کارشناس سیاست خارجی گفت: رایزنی های ظریف در نیویورک می تواند شکست سیاست های یکجانبه گرایی واشنگتن را شدت بخشد.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، عباس مقتدایی کارشناس مسائل سیاست خارجی ، بااشاره به تلاش وزارت خارجه کشورمان در ترویج چند جانبه گرایی  و سفر ظریف به نیویورک به منظور شرکت در نشستی با همین مضمون اظهار کرد: بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، ایالات متحده آمریکا تلاش فراوانی کرد تا ساختار روابط بین الملل را به سوی نظام تک بُعدی با سلطه حداکثری واشنگتن پیش ببرد، ولی از همان ابتدای فروپاشی شوروی انتظار می رفت  که قدرت‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و نوظهور با این شیوه رفتاری ایالات متحده آمریکا مخالفت کنند.

او تصریح کرد: از زمان شکل گیری اتحادیه اروپا تا امروز که چین به عنوان پدیده ای نو ظهور و قدرت اقتصادی بزرگی در عرصه بین المللی شناخته می شود، شاهد تحولات بسیاری از جمله  ایجاد کشور‌های مشترک المنافع  هستیم، علاوه بر این  روسیه  هم در زمینه بازیابی نقشی که پیش از  فروپاشی شوروی بر عهده داشته، تلاش می کند.

مقتدایی با اشاره به ظهور و بروز قدرت‌هایی نظیر سنگاپور،مالزی، برزیل در صحنه رقابت های اقتصادی جهانی عنوان کرد: مدت های زیادی است که دیگر ایالات متحده آمریکا در عمل قادر به پیشبرد ایدئولوژی نظام تک قطبی آنهم مطابق با خواسته های کاخ سفید نبوده و باید گفت که  رویکرد‌های چندجانبه گرایانه اتخاذی از سوی کشورهای در حال توسعه، ایالات متحده آمریکا را از دستیابی به هدف خود باز داشته است.

کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: به خوبی واضح است که آمریکا مخالف چند جانبه گرایی و کشور‌ها و قدرت‌های مهم جهان مخالف تک قطبی شدن جهان هستند. به نظر می رسد، این کشور در تک قطبی کردن جهان شکست خورده و با سیاست های اتخاذ شده خود  در حال کاهش روزافزون قدرت خود است.

او ادامه داد: سیاست های تحریمی آمریکا در قبال ایران، روسیه و حتی اتحادیه اروپا در حقیقت واشنگتن را با کاهش قدرت روبرو کرده است، روند فرسایش قدرت آمریکا شدت گرفته و این کشور به مرور دیگر به عنوان قدرت مقتدر و  مسلط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی مطرح نخواهد بود.

مقتدایی  با تاکید بر اینکه ایالات متحده آمریکا در حال کوچک‌تر شدن است افزود:  مشکلات داخلی این کشورمنجر به فرار  این کشور از منطقه خاورمیانه و به ویژه غرب آسیا  شده و  ترک آمریکا از این مناطق نتیجه مشکلات داخلی این کشور است.

او افزود: کشور‌هایی نظیر چین، ژاپن، روسیه، ایران و حتی اتحادیه اروپا در جهت کاستن از قدرت اقتصادی و به ویژه قدرت دلار هم راستا و هم قدم با یکدیگر عمل می‌کنند. اینکه کشور‌های جنوب شرق آسیا، کشور‌های آمریکای لاتین و اتحادیه اروپا با ایران همکاری قابل توجهی دارند و با سیاست‌های تحریمی آمریکا در حدی که مورد انتظار آمریکاست همراهی نمی‌کنند، نشانگر این است که جهان از موضع استقلال طلبانه ایران حمایت می‌کند.

کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: امروزه موضوع حضور رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در اجلاس‌ بین‌المللی و طرح موضوع چند جانبه‌گرایی و ابراز مخالفت ایران با یک جانبه‌گرایی آمریکا در سطح بین‌المللی هوادارانی پیدا کرده است.علاوه براین  تلاش حداکثری وزارت خارجه می‌تواند روند شکست سیاست یکجانبه گرایی واشنگتن را شدت بخشد، چراکه آمریکا در اعمال تحریم‌هایی  در جهت متوقف کردن تهران ناموفق بوده و به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده شکست قطعی آمریکا اعلام خواهد شد./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا