سیاسی

درخواست امیرعبداللهیان از همتای مجارستانی برای تسهیل روند انتقال ایرانیان از اوکراین به ایران

خبرمهم: وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای مجارستانی خواستار مساعدت این کشور برای تسهیل روند انتقال ایرانیان مقیم اوکراین و دانشجویان ایرانی از طریق خاک مجارستان به ایران شد.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) در دومین روز از درگیری‌ها در اوکراین با «پیتر سیارتو» همتای مجارستانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم،  وزرای خارجه دو کشور درباره بحران اوکراین و همکاری برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین به ایران گفت‌وگو کردند.

گفتنی است امیرعبداللهیان دیروز (پنجشنبه) نیز در تماس تلفنی با سفیر ایران در کی یف در جریان وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین قرار گرفت و توصیه‌های لازم و ارائه خدمات ٢۴ ساعته سفارت به هموطنان را مورد تأکید قرار داد.

 تأکید بر راهکارهای سیاسی برای حل بحران اوکراین

رئیس دستگاه دیپلماسی در گفت‌و‌گو با همتای مجارستانی ضمن ابراز نگرانی از اقداماتی که پیش‌تر از سوی ناتو در ایجاد بحران در منطقه شرق اروپا انجام شده، بر حمایت از راهکارهای سیاسی برای حل بحران اوکراین تأکید کرد.

گفتنی است وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در توئیتی با بیان این که بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد، تصریح کرد: توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم.

وزیر امور خارجه مجارستان نیز ضمن ابراز نگرانی شدید از آغاز عملیات نظامی و تایید ضرورت استفاده ار راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک، ابراز امیدواری کرد ابعاد این بحران در سریع‌ترین زمان ممکن مدیریت و کنترل شود.

 کمک‌های انساندوستانه مجارستان برای تسهیل روند انتقال ایرانیان مقیم اوکراین از طریق خاک مجارستان به ایران

امیرعبداللهیان همچنین خواستار کمک‌های انساندوستانه مجارستان برای تسهیل روند انتقال ایرانیان مقیم اوکراین از طریق خاک مجارستان به کشور شد و گفت که شهروندان ایرانی از جمله دانشجویان، خانواده دیپلمات‌ها و سایر ایرانیان مقیم اوکراین، خواستار ورود به مرزهای لهستان و مجارستان برای بازگشت به ایران هستند.

وزیر امور خارجه مجارستان هم اعلام کرد که این کشور برای پیگیری انتقال شهروندان ایرانی از طریق خاک مجارستان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و دستورات لازم برای پذیرش ایرانیان بدون نیاز به ویزا در خاک مجارستان و فراهم آوردن تسهیلات فوری برای بازگشت آنان به کشورمان را صادر خواهد کرد.

امیرعبداللهیان همچنین از اهتمام دولت مجارستان برای کمک و ارائه تسهیلات لازم به ایرانیان مقیم اوکراین برای خروج امن از این کشور قدردانی کرد.

گفتنی است از ابتدای آغاز بحران جاری در منطقه اورآسیا، وزارت امور خارجه ستاد ویژه‌ای را به ریاست معاون اداری مالی و با عضویت معاون کنسولی و امور ایرانیان، مدیرکل سیاسی اوراسیا و عضویت وبیناری سفیر ایران در کیف به منظور رصد آخرین تحولات و به ویژه تنظیم دستورالعمل‌های لازم برای ارائه تسهیلات به هموطنان مقیم در این کشور و اعلام شرایط ویژه به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همجوار با اوکراین برای برقراری هرگونه تسهیلات به منظور مساعدت به خروج ایرانیان مقیم در شرایط اضطراری، تشکیل داده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز دیروز با بیان این‌که با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران طرفین را به توقف درگیری‌ها و آتش بس برای مذاکره فوری به منظور حل و فصل سیاسی بحران دعوت می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین نیز بیان کرد: مهمترین ماموریت فعلی وزارت امور خارجه رسیدگی کامل و عاجل به وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین است که در چارچوب پیش بینی‌های انجام شده با استفاده از همه ظرفیت در جریان است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا