بین المللی

نجفی، کارشناس بین‌الملل: سوء‌مدیریت دولت و نداشتن برنامه توسط وزارت امور خارجه علت اصلی افزایش حضور اتباع غیر‌مجاز در کشور است.

خبرمهم: محمد‌پارسا نجفی، کارشناس مسائل بین‌الملل: یکی از کارهایی که ایران می‌توانست انجام دهد و هنوز هم می‌تواند انجام دهد این است که در مرز برای پناهندگان افغانستانی یا پاکستانی اردوگاه‌های موقت ایجاد کند تا شرایط آن‌ها در آنجا بررسی شود. 

نجفی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وقتی یک کشوری مهاجری را می‌پذیرد شرایط آن مهاجر را بررسی می‌کند و مشخصات هویتی آن را ثبت می‌کند اما در ایران هیچ‌کدام از این کارها به ویژه در‌خصوص مرزهای شرقی و شمال شرقی انجام نمی‌شود. 

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، محمد‌پارسا نجفی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به افزایش حضور اتباع غیر‌مجاز در کشور گفت: باید هر مسئله‌ای را به دور از هیاهو و هیجان بررسی کرد و کاملا با تعقل و تدبیر به مسائل نگریست. در مورد مهاجرین افغانستانی یا پاکستانی و… باید گفت آنچه که برای اقتصاد و مردم ایران مشکل ساز شده، سواستفاده سرمایه‌داران از کارگر رایگان خارجی است.

نجفی در‌ادامه افزود: یعنی سرمایه‌داران و کسانی که فعالیت اقتصادی کلان در کشور دارند از این مهاجرین به عنوان کارگر مجانی و رایگان استفاده می‌کنند. 

حقوق یک کارگر ایرانی طبق وزارت کار حدود ۸ میلیون است که تازه بخشی از آن برای پرداخت حق بیمه و تامین اجتماعی صرف می‌شود.

 اما کارگر افغانستانی بیمه تامین اجتماعی و بیمه بازنشستگی ندارد. درصورت وقوع حادثه کارفرما موظف به بردن کارگر افغانستانی به مراکز درمانی نیست. کارگر افغانستانی هم  حتی اگر توافقات با او پرداخت هم نشود حق شکایت ندارد، یعنی از سیستم دادگستری محروم است و اعاده حق هم نمی‌تواند داشته باشد. این شرایط طبیعتا یک فرصت خوشایند برای سرمایه‌داران ایرانی است، به همین خاطر این‌ها به جای استخدام نیروی ایرانی از کارگر خارجی استفاده می‌کنند. 

این کارشناس بین‌الملل تاکید کرد: این مسئله اثبات می‌کند که مدیریت دولتی به شدت مشکل دارد یا در اصل با سوء‌مدیریت در مسائل اقتصادی در داخل مواجه هستیم. بنابراین فشار اصلی را باید روی دولت اعمال کنیم که در برابر سرمایه‌داران ایستادگی کند. 

کارگر خارجی در همه کشورهای موفق دنیا وجود دارد و اتفاقا می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی هم بشود.

تازه اگر پدیده بدی بود که کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی از پناهندگان خارجی استفاده نمی‌کردند. اما باید در این زمینه یک مدیریت کامل همه‌جانبه دولتی اعمال شود. 

نجفی افزود: ولی متاسفانه در تمام موضوعات مرتبط با افغانستان و پاکستان شاهد این سو‌مدیریت و به ویژه در وزارت خارجه هستیم. به عنوان مثال یکی از کارهایی که ایران می‌توانست انجام دهد و هنوز هم می‌تواند انجام دهد این است که در مرز برای پناهندگان افغانستانی یا پاکستانی اردوگاه‌های موقت ایجاد کند تا شرایط آن‌ها در آنجا بررسی شود. 

اینکه آیا مهارتی دارند یا خیر، با شرایط شهرنشینی ایران آشنا هستند یا خیر و… بررسی شود. اگر آموزش لازم دارند به ان‌ها آموزش‌های لازم داده شود و خدمات درمانی و بهداشتی هم برایشان فراهم باشد. 

محمد‌پارسا نجفی با صراحت گفت: اما در اقتصاد داخلی باید هر نیروی کاری که به خدمت گرفته می‌شود چه داخلی و چه خارجی، شامل قوانین کشور ایران باشد. و حتی همان قوانین هم به‌روزرسانی شود. متاسفانه کارگر ایرانی در‌حال حاضر از حداقل حقوق بهره‌مند است و در مقایسه با هزینه‌های زندگی این مبلغ قانون کار اصلا پذیرفته نیست. پس در اینجا سوء‌مدیریت باعث شده مردم ناراضی باشند و اعتراض کنند. 

این کارشناس مسائل افغانستان افزود: واقعیت قضیه این است که افغانستانی‌ها در تمام کشورهای منطقه حضور دارند از جمله ایران و پاکستان. چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، این اتفاق پدیده جدیدی نیست. 

نجفی تاکید کرد: نکته مهم اینجاست که عزیزان افغانستانی معمولا در مشاغلی حضور پیدا می‌کنند که ایرانی‌ها حاضر به انجام این نوع کار نیستند مثل حفر چاه و بازیافت زباله، جمع‌آوری فضولات دام‌های سنگین به عنوان کود، فعالیت در قبرستان‌ها، کارهای سنگین ساختمانی و …

محمد‌پارسا نجفی تصریح کرد: اینکه سرمایه‌داران از کارگر خارجی به جای کارگر ایرانی استفاده می‌کنند یک پدیده جدیدی است که متاسفانه دولت و قوه قضاییه به آن نمی‌پردازند. ولی از آنجا که مردم به این مسائل اشراف ندارند فقط ظاهر قضیه که حضور اتباع خارجی در کشور است را می‌بینند. 

نجفی گفت: ما در سال‌های گذشته به ویژه بعد از جنگ کویت بیش از دو‌ونیم میلیون مهاجر عراقی در ایران پذیرفتیم اما این عراقی‌ها دارای نظم و نصب مشخص و مدیریت شده بودند و آسیبی به اقتصاد ایران نزدند و جایگزین نیروی کار داخلی نشدند. پس اگر نیروی کار اقتصادی مدیریت شده باشد می‌تواند برای اقتصاد ایران مفید باشد. 

وی ادامه داد: تمام نیروی کاری که در یک کشور وجود دارد در همه جای دنیا یک دستمزد مشابهی را دریافت می‌کند نه اینکه در ایران کارگر داخلی حقوق بیشتری را دریافت کند و کارگر خارجی به خاطر مسائلی چون عدم داشتن حق بیمه، گرفتن دستمزد بسیار پایین و … کارگر رایگان به حساب بیاید و سرمایه‌داران و کارفرما از آن‌ها به جای استفاده از نیروی داخلی، استفاده کنند.

نجفی تاکید کرد: باز هم تاکید می‌کنم پس مشکلات و نا‌رضایتی‌هایی که ایجاد شده ناشی از سوء‌مدیریت دولت در بخش اقتصاد و نداشتن برنامه برای کشورهای همسایه توسط وزارت امور خارجه است.

 این کارشناس بین‌الملل اشاره کرد: ما در مورد افغانستان مشکلات بسیاری از جمله قاچاق مواد مخدر، وجود ناامنی در مرزها و ورود عناصر تروریستی داعش و القاعده باز هم از مرز افغانستان داریم ولی با‌وجود مرز طولانی با مرز افغانستان هیچ منفعتی از این کشور نمی‌بریم. حتی در‌حال حاضر طالبان حق‌آبه ایران را هم نمی‌پردازد. و ایران هم هیچ اعمال فشاری در‌خصوص طالبان و حتی دولت‌های قبل از طالبان هم نداشته است.

نجفی تصریح کرد: در‌حالیکه ما شاهدیم چین، ترکیه حتی پاکستان از منابع افغانستان استفاده می‌کنند و اما ایران فقط در قبال افغانستان متضرر می‌شود و مقصر اصلی آن هم وزارت امور خارجه ایران است که هیچ برنامه‌ای تا‌کنون اعمال نکرده. 

وی با‌اشاره به شرایط کارگران افغانستانی گفت: از آنجا که برای کارگر افغانستانی در کشور خودش کار و اقتصادی وجود ندارد او مجبور است به کشورهای دیگر مانند ایران، پاکستان، ترکیه و اروپا و ضمنا مجبور است هر آنچه را که به او پیشنهاد می‌کنند قبول کند و از آنجایی هم اقتصاد افغانستان از همه جای دنیا ضعیف‌تر است همین که بتواند یک مبلغ اندکی را بدست بیاورد و برای خانواده خود بفرستد از گرسنگی برای او بهتر است. 

پس کارگر افغانستانی به خاطر گرفتن پایین‌ترین دستمزد و نداشتن حقوق کارگری برای کارفرما و سرمایه‌داران ایرانی یک کارگر رایگان به حساب می‌آید. 

محمدپارسا نجفی در‌خصوص دادن تابعیت سیاسی به اتباع افغانستانی در کشور گفت: ممکن است کشورهای دیگر آسیای مرکزی هم در آینده نیروی کار غیر‌مجاز به ایران بفرستند. ما این مسئله کارگر غیرمجاز را در تمام دنیا داریم که می‌تواند به اقتصاد ضربه بزند اما اگر به اتباع کشورهای دیگر که خدمتی به یک کشور کرده‌اند تابعیت آن کشور داده شود، در همه جای دنیا مرسوم است.

 به عنوان مثال لشکر فاطمیون برای ایران هم در جنگ سوریه مفید بود و به اهداف جمهوری اسلامی خدمت کردند و هم در جنگ هشت ساله با عراق و رژیم بعثی به ایران خدمت کردند و بسیاری از آن‌ها شهید و جانباز هم شدند. در سایر نقاط دنیا هم اینگونه است که به این نوع اتباع تابعیت داده شود. اما این مسئله شامل حال تمام اتباع نمی‌شود. 

نجفی گفت: تاکید می‌کنم بسیاری از افغانستانی‌هایی که در کشور هستند هیچ نوع مدرک شناسایی یا به قول خود افغانستانی‌ها تذکره را هم ندارند و این برای کشور خیلی خطرناک است. یعنی برای پیگیری‌های قضایی و حقوقی هم باید مشخص باشد که چه کسی در کشور حضور دارد و چه نوع شرایط هویتی دارد. هرکسی که از مرز ایران رد می‌شود باید مشخص شود که چه هویتی دارد. 

محمدپارسا نجفی تاکید کرد: مثلا اگر کارگر افغانستانی است و برای کار به ایران آمده می‌تواند اقامت موقت دریافت کند الزامی نیست که به او تابعیت داده شود. اما برخی از افغانستانی‌ها که خدمات ویژه‌ای به حکومت ارائه دادند می‌توانند از مزیت‌هایی بهره‌مند باشند. 

این کارشناس بین‌الملل در ادامه افزود: وقتی یک کشوری مهاجری را می‌پذیرد شرایط آن مهاجر را بررسی می‌کند و مشخصات هویتی آن را ثبت می‌کند اما در ایران هیچ‌کدام از این کارها به ویژه در‌خصوص مرزهای شرقی و شمال شرقی انجام نمی‌شود. 

نجفی تاکید کرد: باید مطالبه مردم و رسانه‌ها به سمت دولت باشد تا روند مهاجرت اتباع کشورهای همسایه از جمله اتباع افغانستانی را مدیریت کند و برای آن برنامه‌های بلند‌مدت و کوتاه‌مدت داده باشد. اما متاسفانه هیچ کدام از این‌ها که وجود ندارد هیچ بلکه به نوعی می‌توان گفت دولت در این دو سالی که طالبان به قدرت رسیده پرونده افغانستان را رها کرده تا‌حدی که ما شاهد هیچ برنامه‌ و واکنشی در قبال درگیری‌های مرزی، محدود کردن حق‌آبه، افزایش ورود مواد مخدر و افزایش ورود اتباع غیرمجاز به کشور نبودیم.

محمد‌پارسا نجفی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: بنابراین مطالبه اصلی باید متوجه دولت باشد و بعد به این بپردازیم که آیا رفتار اتباع افغانستانی درست است یا خیر.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا