بین المللی

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه: با ورود لبنان به جنگ نیز ایران وارد جنگ نخواهد شد.

خبرمهم: عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان: فکر می‌کنم سخنرانی سید‌حسن نصرالله در روز جمعه یک نوع تهدید و مهلت برای قطع کشتار باشد، از یک طرف هم در این سخنرانی به مردم لبنان و مردم منطقه یک آمادگی می‌دهند.

عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه: با ورود لبنان به جنگ نیز ایران وارد جنگ نخواهد شد. مگر اینکه اسرائیل کار احمقانه‌ای انجام دهد و بخواهد جایی را بمباران کند که خب ایران هم در این صورت پاسخ‌گو خواهد بود. 

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص مدت زمان درگیری در نوار غزه و بمباران ارودگاه جبالیا گفت: اسرائیلی‌ها با کمک غرب یک تصمیم مشترک گرفتند که غزه را از حماس و از هرگونه گروهی که مخالف اسرائیل است، پاکسازی کنند و فعلا هم هدفشان این است که قطعه به قطعه جلو روند و آن حمله زمینی گسترده را یکباره نداشته باشند. 

به همین خاطر هم می‌‌گویند جنگ حدود ۶ ماه طول می‌کشد. حالا اینکه چقدر در این تصمیم موفق خواهند بود و چقدر حماس می‌تواند مقاومت کند بستگی به آینده دارد. از آن طرف هم اگر بخواهند وارد غزه شوند همانطور که سه شب است تلاش می‌کنند برای اینکه تیکه تیکه جلو بروند و کشتارها زیاد شود، طبیعتا امکان این هم هست که گروه‌های دیگر مقاومت وارد درگیری شوند.

فرجی راد اضافه کرد: در واقع اقدامی که حوثی‌ها یا انصارالله انجام می‌دهند یک اقدام بازدارند است. یعنی این‌ها می‌خواهند فشار بیاوردند به اسرائیل و آمریکا تا این حملات به ویژه کشتار غیر‌نظامیان را قطع کنند. تا الان هم تا‌حدی موثر بوده اما این گنبد آهنین و … اثرگذاری موشک‌ها را بسیار کم کرده اما ترس از آن برای اسرائیل مانده و هنوز هم وجود دارد. 

پس این احتمال وجود دارد که انصارالله، حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت در عراق در این مدت بیشتر فعال شوند چون اگر جنگ طولانی شود تحمل منطقه‌ای آن کم است و مردم در منطقه دیگر تحمل انجام این کشتارها را ندارند. 

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در ادامه گفت: باید صبر کرد و دید که در روزهای آینده چه اتفاقی می‌افتد به خصوص اینکه وزیر خارجه آمریکا امروز راهی اسرائیل شده و باید ببینیم که چه پیامی دارد. البته آمریکایی‌ها با فشار آوردن به اسرائیلی‌ها تلاش کردند تا مقداری مواد غذایی از گذرگاه رفح وارد غزه شود. 

روز گذشته هم تعداد قابل توجهی کامیون وارد غزه شد. حالا اگر این روند ادامه پیدا کند و مواد سوختی، آبی و غذایی مردم تامین شود، می‌تواند یک نشانه‌هایی باشد از اینکه غرب به فکر جدیدی بیفتد، (به خصوص که الان با حمایت‌هایی که غرب از اسرائیل داشته الان به نوعی یک آبرو‌ریزی هم برایشان شده) یعنی اگر قرار باشد جنگ ۶ ماه طول بکشد به طور کلی به ضرر آمریکا و اروپاست. 

عبدالرضا فرجی راد تاکید کرد: چون در ۶ ماه آینده وقتی تمرکز آمریکا و اروپا به‌ویژه اگر جنگ گسترش بیابد و فقط به غزه ختم نشود تقریبا مسئله اوکراین به فراموشی سپرده می‌شود و یک برد برای روس‌ها به وجود می‌آید که خب غرب این را نمی‌تواند تحمل کند. لذا به دنبال این هم هستند که در عین اینکه از اسرائیل و حملات آن حمایت می‌کنند از کشتار غیرنظامیان جلوگیری شود.

اما یک مسئله استراتژیک هم برای غرب و ناتو در شرق اروپا است که نمی‌توانند آن را فراموش کنند، ضمنا چینی‌ها هم هستند. در این جنگی که سه هفته از شروع آن می‌گذرد چینی‌ها در آب‌های چین و ورود هواپیماهایشان به سرزمین تایوان فعال شدند و در این ۶ ماه ممکن است هم جنگ روسیه و هم جنگ در غزه باعث شود چینی‌ها دست به ابتکاراتی به نفع منافع ملی خودشان بزنند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: آمریکا الان سیاستش این است که حماس در غزه از بین برود که خب این سیاست با سیاست اسرائیل مشترک است اما ممکن است در چگونگی این مسئله با اسرائیل تفاوت دیدگاه داشته باشند . برای همین آمریکا به دنبال راهکار است چون در این بین روابط آمریکا با عراق، ترکیه و اروپا در‌حال تیره شدن است. از طرفی روابط آمریکا با ایران هم که تا یک حدی پیش رفته بود و قدم‌هایی  قبل از این جنگ برداشته شده بود در حال تیره شدن است.

از آن طرف روسیه و چین در‌حال بهره‌برداری از این شرایط هستند که خب این مسائل برای اسرائیل اهمیتی ندارد اما برای آمریکا مهم است که به عنوان قدرت برتر دنیا، رقبایش از این شرایط استفاده نکنند و جای پایش در منطقه تضعیف نشود. به ویژه اینکه آمریکایی‌ها می‌ترسند که این جنگ گسترش یابد و انصارالله و حزب الله وارد جنگ شوند. 

فرجی راد در پاسخ به این سوال که آیا سخنرانی سید‌حسن نصر‌الله در روز جمعه منجر به ورود لبنان به درگیری‌ها و گسترش جنگ خواهد شد یا خیر، گفت:  من فکر می‌کنم سخنرانی سید حسن نصرالله یک جور تهدید باشد و یک مهلتی می‌دهد تا کشتار قطع شود و خواهند گفت که مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان دیگر تحملشان تمام شده. از یک طرف هم در این سخنرانی به مردم لبنان و مردم منطقه یک آمادگی می‌دهند، چون حسن نصرالله یک نوع رهبری سیاسی مقاومت را در منطقه برعهده دارد که خب روی همه این‌ها تاثیر می‌گذارد. 

 سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در‌خصوص اینکه آیا ایران وارد جنگ خواهد شد یا خیر، افزود: خیر، ایران مستقیم جنگی را شروع نمی‌کند. البته اسرائیلی‌ها خودشان هم نمی‌خواهند در‌این بحبوحه جنگ را به ایران بکشانند ماهم که مرزی با اسرائیل نداریم و جنگ زمینی نخواهیم داشت. البته ممکن است با هواپیما بخواهند امکاناتی را در ایران بزنند که خب موشک می‌خورند. چون اگر بخواهند با ایران درگیر شوند حزب‌الله هم درگیر می‌شود.

 پس الان اسرائیل از این نوع درگیری پرهیز می‌کند چون می‌داند موشک‌های حزب‌الله وارد شهرهای اصلی اسرائیل مثل تل‌آویو و حیفا می‌شود و باعث راه افتادن جمعیت به سمت فرودگاه‌ها و کشتی‌ها میشود که به نوعی مردم اسرائیل را تخلیه می‌کنند که خب این خودش یک بحران جدید برای اسرائیل است. 

عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در پایان تاکید کرد: ما وارد جنگ نخواهیم شد. مگر اینکه اسرائیل کار احمقانه‌ای انجام دهد و بخواهد جایی را بمباران کند که خب ایران هم در این صورت پاسخ‌گو خواهد بود. ضمن اینکه در اطراف ایران هم مراکزی هست که متعلق به اسرائیل است و آن‌ها نیز به خطر می‌افتند مثل سفارتشان در آذربایجان (که یک مرکز جاسوسی بر‌علیه ایران است)، امارات و بحرین که به خطر افتادن این‌ها یک خطر بزرگ برای اسرائیل است. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا