سیاسی

مجلس یازدهم؛ متن مهم است یا حاشیه؟

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم،  انتخابات مجلس یازدهم در دوم اسفند ۹۸ برگزار گردید. این دوره با حدود ۴۳ درصد، کم‌ترین میزان مشارکت در یازده دوره انتخابات مجلس‌شورای‌اسلامی را بنام خود ثبت کرد. درباره بی‌رمق بودن این انتخابات دلایل مختلفی مطرح شده است. برخی رد صلاحیت‌ها، مشکلات اقتصادی و معیشتی و ناامیدی رای دهندگان از اصلاح‌طلبان باعث شد تا نمایندگان جریان اصولگرا با کمترین میزان رای بتوانند کنترل بهارستان را برای یک دوره چهار ساله به دست گیرند. مجلس یازدهم خرداد ۹۹ با شعار فساد ستیزی و شفافیت در حالی شروع به کار کرد که اکثریت نمایندگان این دوره سابقه‌ نمایندگی نداشتند و بسیاری از آنها با چم‌و‌خم کار مجلس، آیین‌نامه‌های داخلی و نحوه کار کمیسیون‌ها آشنا نبودند.
نمایندگان مجلس یازدهم در اولین روزکاری خود در خانه ملت سوگند یاد کردند برای حل مشکلات مردم از هیچ تلاشی مضایقه نکنند. از اولین طرح‌های مطرح شده در مجلس یازدهم، یکی «طرح جمعیت و تعالی خانواده با موضوع فرزندآوری» بود که این طرح همچنان در کمیسیون فرهنگی مجلس خاک می‌خورد و هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. دیگری «طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس» بود که قرار است به زودی در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.
نمایندگان مجلس در نخستین گام اقتصادی خود خواستار شفافیت آمارهای اقتصادی ارائه شده مردان اقتصادی دولت شدند. منتخبان ملت در بحبوحه افزایش شدید قیمت مسکن و اجاره بهای آن، خواستار کنترل بیشتر مسئولان دولتی در این زمینه شدند. همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص التهاب بازار ارز خواستار ارائه راهکارهایی برای ثبات این بازار از سوی مسئولان مربوطه شد.
از جمله طرح‌های دیگر مجلس می‌توان به «طرح مبارزه با احتکار مسکن» و «طرح ساماندهی خودرو» اشاره کرد که قرار است به زودی نهایی و در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرند. شاید بتوان مهم‌ترین گام اقتصادی مجلس را ارائه «بسته اقتصاد مردمی» در پنج محور دانست. طرحی که هنوز اطلاع دقیقی از چند و چون و نحوه عملیاتی شدن آن در دسترس نیست.
در حوزه سیاست خارجی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فعال شدن مکانیسم ماشه را غیر قانونی دانسته و از محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه خواست تا با تغییر دیپلماسی وزارتخانه تحت امرش به روابط بیشتر با همسایگان توجه نشان دهد.
متاسفانه مجلس یازدهم در چند ماهی که از عمرش می‌گذرد نتواسته کارنامه قابل قبولی از خود ارائه دهد و در شرایطی که دغدغه اصلی مردم مشکلات اقتصادی و معیشتی است، تعدادی از مجلس‌نشینان به جای کمک به حل مشکلات واقعی کشور با
دامن زدن به اختلافات حزبی و سیاسی جز ضرر و زیان، سود و منفعتی برای مردم نداشته‌اند.
این روزها در حالی که کشور از یک طرف با تحریم شدید اقتصادی روبروست و از طرف دیگر درگیر مبارزه با کرونا، تورم افسارگسیخته، کاهش ارزش پول ملی و هزاران مشکل ریز و درشت دیگر است، تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم بجای پرداختن به وظیفه اصلی خود یعنی قانون‌گذاری برای کمک به دولت و مردم وارد مسائل حاشیه‌ای شده‌اند و سعی در انحراف افکار عمومی دارند.حال بهتر است دلواپسانی که اصلی‌ترین اولویت خود را حل مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی مردم قرار داده بودند پس از گذشت پنج ماه از عمر مجلس انقلابی جهت شفاف‌سازی به این سوالات پاسخ دهند:
آیا نمایندگان حاشیه‌ساز نمی‌توانستند به جای جوسازی و توهین به بالاترین مقام اجرایی کشور با استفاده صحیح از اهرم‌های قانونی و طرح و تصویب لایحه‌های مختلف دولت رو ملزم به انجام اقداماتی برای بهبود وضعیت مردم کنند؟
درحالیکه کشور دچار مشکلات اجتماعی و اقتصادی شده است؛ نمایندگان چه دستاوردی برای رای‌دهندگانشان داشته‌اند و چه گام‌هایی برای حل مشکلات آنان برداشته‌اند؟ در این شرایط انجام سفرهای استانی رئیس و نمایندگان همسو برای حل مشکلات مردم یا صرفا یک ژست سیاسی‌ است؟ صرف نظر از انگیزه واقعی دلواپسانی که از سر دلسوزی یا مغرضانه سخنانی را مطرح می‌کنند، منتخبان ملت باید بدانند که بخشی از ضعف‌ها و کاستی‌های موجود برعهده دولت است اما بخش مهم‌تر به کوتاهی نمایندگان در عمل به وظایف قانونی‌اشان بر می‌گردد. از این‌رو از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود در این شرایط به جای حاشیه‌سازی و سفرهای نمایشی، با طرح و تصویب لایحه‌های مختلف و استفاده صحیح از اهرم‌های قانونی وقت و انرژی خود را صرف خدمت به مردم و حل مشکلات آنان نمایند./آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا