بین المللیسیاسی

بازداشت یک دانشجوی ایرانی دیگر در بدو ورود به آمریکا

خبرهای فوری: در ادامه کارشکنی‌های دولت آمریکا در مسیر ادامه تحصیل ایرانیان، یک دانشجوی ایرانی دیگر در فرودگاه دیترویت بازداشت و قرار است به ایران بازگردانده شود.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، به نقل از شبکه خبری سی ان ان، یک دانشجوی ایرانی مقطع دکتری که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ایالتی میشیگان را داشت، در بدو ورود به آمریکا از سوی ماموران گمرک و حفاظت مرزی در فرودگاه دیترویت بازداشت شد و قرار است از این کشور اخراج شود.

وکیل این دانشجوی ایرانی به شبکه خبری سی ان ان گفت علیرضا یزدانی، ۲۷ ساله یک روز پس از بازداشت و بازجویی چند ساعته از سوی مقامات گمرک و حفاظت مرزی از دیترویت خارج شد.

بازداشت و اخراج یزدانی یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که یک دانشجوی دیگر ایرانی نیز به تازگی پس از ورود به فرودگاه لوگان بوستون بازداشت شد.

نهاد‌های حمایت از حقوق مهاجران درباره هدف قرار دادن دانشجویان در تنش‌های میان ایران و آمریکا ابراز نگرانی کردند. اتحادیه‌های آزادی‌های مدنی در ماساچوست نیز هفته گذشته اعلام کرد دست کم ۱۰ دانشجو از ماه اوت پس از ورود به فرودگاه‌های آمریکا به ایران بازگشت داده شدند.

وکیل یزدانی به سی ان ان گفت موکل او در سپتامبر سال ۲۰۱۹ در دانشگاه میشیگان پذیرفته شد و اوایل ماه میلادی جاری روادید تحصیلی او از سوی دولت آمریکا صادر شد. یزدانی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری علوم کشاورزی در دانشگاه میشیگان پذیرفته شد.

اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا ورود علیرضا یزدانی به این کشور را غیرقانونی اعلام اما از بیان علت خودداری کرد.

هفته پیش نیز دولت آمریکا بر خلاف رای دادگاه این کشور شهاب دهقانی، دانشجوی ایرانی را که با ویزای تحصیلی روز دوشنبه از مسافرت به آمریکا بازگشته بود، ولی توسط ماموران حفاظت مرزی و گمرکی آمریکا بازداشت شده بود، اخراج کرد. سازمان گمرگ و مرزبانی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده این سازمان هنگام سوار شدن دهقانی به هواپیما برای بازگشت به ایران از رای دادگاه مبنی بر ممنوعیت اخراج او خبر نداشته است.

پیش از این شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز در گزارشی اعلام کرد تنها در ماه سپتامبر حدود ۲۰ دانشجوی ایرانی از سوار شدن به پروازی به مقصد آمریکا منع و روادید آن‌ها لغو شده است. این در حالی است که طبق اعلام این شبکه، این افراد دارای مدارک لازم نیز بوده اند.

گفتنی است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ قانونی را مبنی بر ممنوعیت صدور روادید آمریکا برای شهروندان ۷ کشور از جمله ایران صادر کرد. با وجود آنکه دانشجویان از این ممنوعیت مستثنی هستند، اما قوانین سختگیرانه منجر به کاهش صدور روادید برای ایرانیان شده است. طبق اعلام مؤسسه آموزش بین المللی (IIE) حدود ۱۲ هزار ایرانی در آمریکا در حال تحصیل هستند. همچنین طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا شمار روادید دانشجویان ایرانی از تعداد ۳۱۳۹ در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۴۳ (نزدیک به نصف) در سال ۲۰۱۸ رسیده است./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. بهترین کار این که میگفتی هوا فضا میخونم یا فیزیک هسته ای اخه کشاورزی مملکت خودمون بیا هم کشاورزی کن هم دکتراتو بگیر ولی گولشون میزدی بعد یواشکی میومدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا