بین المللی

تلاش‌های روسیه برای تصرف نیروگاه هسته‌ای اوکراین

خبرمهم: وزارت کشور اوکراین گفته نیروهای روسیه در حال تشدید تلاش‌های خود برای تصرف «نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا - Zaporizhzhia Nuclear Power Plant» بزرگترین نیروگاه هسته‌ای این کشور هستند.

 تلویزیون العربی قطر دقایقی پیش به نقل از مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد: نیروهای روسیه تلاش‌های خود برای تصرف این نیروگاه هسته‌ای را تشدید می کنند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، روسیه روز چهارشنبه مدعی شده بود که ارتش این کشور کنترل منطقه اطراف بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین را در دست گرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز اعلام کرد که نامه‌ای از روسیه دریافت کرده مبنی بر اینکه کارمندان نیروگاه زاپروژیا به کار خود برای تامین ایمنی هسته‌ای و نظارت بر تشعشعات، ادامه می‌دهند.

به دنبال این اعلام، کارگران نیروگاه به حالت آماده باش درآمده‌اند تا جلوی ورود نیروهای روس را بگیرند.

ژاپروژیا بزرگترین سایت هسته‌ای اوکراین است که از مجموع ۱۵ رآکتور این کشور، مجهز به ۶ رآکتور است. پیشتر روسیه، کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوویل را به دست گرفته است.

حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶میلادی(۶ اردیبهشت۱۳۶۵) بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن ۳۱ نفر در دم جان باختند.

شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در حدود ۱۲۰ کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته‌ای به همین نام ‌اکنون به منطقه‌ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته اعلام کرد که درخواستی از اوکراین برای ارائه کمک فوری در هماهنگی فعالیت‌ها در ارتباط با ایمنی چرنوبیل و دیگر سایت‌های هسته‌ای دریافت کرده است.

در تازه ترین اظهارات در خصوص تحولات اوکراین، یک مقام فرانسوی به دنبال گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، گفته که پوتین قصد کنترل تمام اوکراین را دارد.

در این ارتباط، الجزیره هم به نقل از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نوشت: اگر اوکراین سقوط کند، روسیه، کشورهای بالتیک و اروپای شرقی را هدف قرار خواهد داد.

کمیسیون اروپا هم گفته در حال بررسی امکان محروم کردن روسیه از وضعیت «محبوب ترین ملت» در سازمان تجارت جهانی است./ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا