بین المللی

آنتونی بلینکن: حرکت‌هایمان تاکنون در مسیر اشتباهی بوده است/ شاید زمانی نیازمند دیپلماسی مستقیم با ایران شویم

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، آتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با مری لوئیز کلی، خبرنگار ان.پی.آر درباره اهداف سیاست خارجی دولت جو بایدن صحبت کرده است. او هم‌چنین طرح و برنامه دولت جو بایدن برای احیای جایگاه جهانی آمریکا را در این گفتگو توضیح می‌دهد…

هدف سیاست خارجی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هدف سیاست خارجی آمریکا را «پیشبرد ماموریت ایجاد امنیت، رفاه و ارزش‌های مشترک مردم آمریکا» معرفی می‌کند. به گفته وزیر امور خارجه آمریکا هدف سیاست خارجی دولت جو بایدن «کمی ایمن‌تر، کمی مرفه‌تر و کمی سالم‌تر کردن مردم آمریکا» است. ماموریتی که اگر بایدن در آن موفق شود «آمریکا در چند سال به جای بهتری خواهد رسید».

الگویی برای جهان

بلینکن درباره تاثیر منفی رخدادهای ناپسند دوره انتخابات از جمله حمله ترامپیست‌ها به ساختمان کنگره در پیگیری اهداف سیاست خارجی این کشور مبنی بر توسعه ارزش‌های آمریکایی در چهار گوشه دنیا می‌گوید: «بی‌شک این اتفاقات تا حدی به توانایی ما در ترویج و توسعه دموکراسی و حقوق بشر آسیب زده‌اند. اما مهم این است که دموکراسی در قیاس با شیوه‌های دیگر حکومت‌داری و زندگی به مراتب انعطاف‌پذیرتر است. بعد از اتفاقاتی که رخ داد، می‌بینیم که اعضای کنگره دوباره به ساختمان‌های مورد حمله و مورد محاصره بازگشتند و همه چیز به روال معمول خود بازگشت. دموکراسی یعنی که حتی رسیدگی به مشکلاتی از این دست نیز شفاف باشد و همه دنیا آن را ببینند. ما زباله‌ها را زیر فرش پنهان نمی‌کنیم و منکر مشکلات نیستیم. بلکه مقابل مشکلات می‌ایستیم. از این روست که می‌گویم دموکراسی ما هم قدرتمند است و هم مقاوم- و از این نظر آمریکا می‌تواند الگویی مناسب برای دیگر کشورهای جهان باشد».

بازپس‌گیری جایگاه آمریکا

آنتونی بلینکن در ادامه می‌گوید که رخدادهای اخیر آمریکا باعث شد برخی از کشورهایی که آمریکا خواهان رعایت دموکراسی و حقوق بشر و تغییر نحوه اداره کشور در آن‌ها بود، رخدادهای آمریکا را به روی سیاستمداران و دیپلمات‌های آمریکایی آورده و بگویند که خود آمریکا باید بیشتر و پیش‌تر از دیگر کشورها به فکر رعایت چنین مسایلی باشد. به گفته بلینکن، اما حتی این مسایل هم مانع تلاش آمریکا در پیشبرد اهداف جهانی این کشور نمی‌شوند: «ما درباره پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر تعلل نمی‌کنیم، چون معتقدیم در رودررویی شفاف و آشکار آمریکا با نقص‌ها و چالش‌ها قدرتی وجود دارد که دیگر کشورهای جهان از آن بی‌بهره‌اند».

در پاسخ به دیپلمات‌های‌اغلب اروپایی که فکر می‌کنند ترامپ و رفتارهای هوادارانش به جایگاه جهانی آمریکا آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر وارد آورده است؛ آنتونی بلینکن می‌گوید: «برخی معتقدند که این آسیب تنها مختص دولت ترامپ نیست. اما در کل این گونه نیست که نشود تاثیرات منفی این موارد را جبران کرد. ما در هفته‌های اخیر با متحدان خود همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم و به عنوان مثال دوباره به پیمان اقلیمی پاریس پیوسته‌ایم. تعامل آمریکا با سازمان بهداشت جهانی نیز دوباره از سر گرفته شده است. پایان دادن به ممنوعیت سفر مسلمانان و بازنگری در قوانین مهاجرتی و پناهندگی از دیگر تلاش‌های ما برای بازپس‌گیری جایگاه آمریکاست. و البته این موضوع که آمریکا دوباره به عنوان ناظر به شورای حقوق بشر پیوسته. محکوم کردن کودتا در برمه و تلاش برای پایان بخشیدن به جنگ یمن اقداماتی هستند که می‌توانند نگاه مردم به آمریکا را بهتر کنند».

جمهوری اسلامی ایران

اما درباره جمهوری اسلامی ایران؛ آنتونی بلینکن می‌گوید که سیاست ایالات متحده ممانعت و جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به تسلیحات هسته‌ای است.

او می‌گوید:«در زمینه جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای در گذشته تا حد زیادی موفق شده بودیم. این موضوع را کارشناسان اطلاعاتی تائید می‌کنند که توافق هسته‌ای موسوم به برجام توانسته بود مسیرهای دسترسی جمهوری اسلامی ایران به مواد شکاف‌پذیر را که برای ساخت بمب بیشترین کاربرد را دارند، مسدود کند. اما خروج از توافق هسته‌ای این روند را مختل کرد- و این جای تاسف بسیار دارد».

اما درباره این که چرا و با چه تضمینی جمهوری اسلامی ایران باید به آمریکا اعتماد کرده و به تعهدات هسته‌ای بازگردد (در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که دوباره ۴ سال بعد رئیس جمهور جدید آمریکا از آن خارج نشود)؛ بلینکن می‌گوید که «می‌دانیم که جمهوری اسلامی در حال عقب‌نشینی از اجرای محدودیت‌های برجام است و این یعنی که این کشور در حال حاضر برای دسترسی به مواد لازم برای ساخت یک سلاح مدت زمان کمتری لازم دارد. در زمان توافق هسته‌ای یک سال بود، اما حالا این زمان به سه- چهار ماه رسیده که به این معناست که حرکت‌هایمان تاکنون در مسیر اشتباهی بوده است.

درک این موضوع باعث می‌شود برای بازگرداندن جمهوری اسلامی ایران به محدودیت‌های هسته‌ای انگیزه داشته باشیم. از سوی دیگر احتمالا جمهوری اسلامی نیز هنوز برای دستیابی به اصلی‌ترین مزایای توافق، یعنی تسهیل تحریم‌ها انگیزه دارد. یعنی به عقیده من هنوز در طرفین توافق تمایل به اجرای آن وجود دارد. اما به هر حال برداشتن اولین گام ضروری است. زمان گذشته و اگر قرار باشد دوباره توافق احیا شود، باید روی یک توافق طولانی‌تر و مستحکم‌تر کار شود و البته روی موارد نگران‌کننده‌ و مشکل‌سازی که در مذاکرات اصلی مطرح نشده- اما آمریکا و دیگر کشورهای جهان را به شدت نگران کرده‌اند: برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران و اقدامات بی‌ثبات کننده این کشور در کشورهای دیگر».

بلینکن یک بار دیگر ادعایش مبنی بر لزوم برداشتن اولین گام از سوی تهران را تکرار می‌کند: «اولین قدم بازگشت جمهوری اسلامی ایران به توافق است. رئیس جمهور بایدن در این زمینه به طور کاملا شفافی گفته که اگر آنها به توافق بازگردند، ما هم این کار را می‌کنیم. باید دید جمهوری اسلامی که تاکنون به تعهداتش عمل نکرده، چه کاری در این زمینه می‌کند. مسیر دیپلماسی باز است».

مسیر دیپلماسی

پرزیدنت بایدن مکررا مواضع ما را به طور شفاف توضیح داده و حالا منتظریم ببینیم جمهوری اسلامی ایران چه واکنشی نشان می‌دهد. شاید هم زمانی نیازمند دیپلماسی مستقیم شویم. به هر حال هر تعاملی نیاز به دیپلماسی دارد و ما هم برای آن تلاش می‌کنیم».

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا