بین المللی

آنتونی بلینکن با تایید سنا وزیر خارجه آمریکا شد

خبرمهم: آتونی بلینکن رای مثبت ۷۸ سناتور را کسب کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه هفتم بهمن به آنتونی بلینکن، گزینه جو بایدن برای وزارت خارجه ایالات متحده رای اعتماد داد در حالی که چهره‌های کلیدی حزب جمهوری‌خواه نیز از او حمایت کردند.

آنتونی بلینکن که برای سال‌ها مشاور آقای بایدن بوده است گفته که در صدد بهبود روابط واشینگتن با متحدان خود است و به این ترتیب وزارت او به معنای پایانی بر دکترین دونالد ترامپ خواهد بود که با طرح موضوع «اول، آمریکا» متحدان بین‌المللی واشینگتن را تضعیف کرده بود.

وزیر خارجه جدید آمریکا در جریان بررسی صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفته بود: «اگر ما خود را درگیر مسائل جهانی نکنیم و رهبری امور را در دست نگیریم، احتمالا دو اتفاق رخ می‌دهد. یا دیگر کشورها سعی می‌کنند که موقعیت ما را تصاحب کنند اما نه به شیوه‌ای که احتمالا در راستای منافع و ارزش‌های ما باشد، یا این که به سادگی با عملکرد منفی خود آشوب و هرج و مرج به وجود می‌آورند».

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که آقای بلینکن توانست رای مثبت ۷۸ سناتور را در برابر ۲۲ رای منفی کسب کند تا به عنوان هفتاد‌ویکمین وزیر خارجه ایالات متحده کار خود را آغاز کند. او می‌تواند همین امروز به عنوان وزیر خارجه جدید ایالات متحده سوگند یاد کند و جانشین مایک پومپئو خواهد شد.

به دست آوردن حمایت اکثریت ساده در مجلس سنا کافی است که گزینه‌های وزارتخانه‌ها رای اعتماد بگیرند.

آنتونی بلینکن که از دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده است پیش از این در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفته بود که اگر ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام عمل کند، ایالات متحده نیز به تعهدات خود در این توافق عمل خواهد کرد.

به گفته او، آمریکا در این زمینه کنار متحدان خود می‌ایستد و از توافق هسته‌ای به عنوان زمینه‌ای برای دستیابی به یک توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر استفاده خواهد کرد.

با این حال او تاکید کرده که برای رسیدن به این نقطه راه درازی در پیش است، امری که نشان می‌دهد دولت بایدن عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارد.

آقای بلینکن در دولت باراک اوباما سمت‌هایی چون معاونت وزارت خارجه و معاونت مشاور امنیت ملی کاخ سفید را بر عهده داشته است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا