اقتصادی

مهر تایید وزیر بر وجود مافیای واردات/ اعتراف، به قیمت کارت زرد!

خبرمهم: صبح امروز وزیر صمت مهر تاییدی بر اظهارات نمایندگان مجلس مبنی بر وجود مافیای قدرت و ثروت و تاثیر آن بر واردات کشور زد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  رزم حسینی اولین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد. صبح امروز علیرضا رزم حسینی وزیر صمت برای سؤالات جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد. سوالی که طبق اظهارات خود آقای قدوسی ۸ ماه قبل، یعنی پیش از نشستن رزم حسینی بر صندلی وزارت مطرح شده بود، اما امروز به مرحله جلسه مجلس راه پیدا کرد. در نهایت کارت زرد امروز، از وزرای قبلی به رزم حسینی به ارث رسید.جواد کریمی قدوسی در جلسه علنی امروز گفت: ۴ سوال از وزیر صمت داشتم، تاریخ این دو سوال ۸ مهر ۱۳۹۹ بود، یعنی همان روزی که وی از مجلس رأی اعتماد دریافت کرد و قبل از ورود وزیر به وزارتخانه ۴ سوال در کارتابل ایشان بود. سوالاتی که ناظر بر عملکرد وزارتخانه است، نه آقای رزم حسینی.

وی افزود: در حوزه انتخابیه نمایندگان از واحد‌های تولیدی بسیاری بازدید می‌کنند، نزدیک به یک دوم واحد‌های صنعتی تعطیل شده اند. اگر وزیر در اتاق خود بنشیند و خارج نشود، با مقایسه دو لیست تولید داخل و کالا‌های وارداتی بدون نیاز به تجهیزات با صدور یک امضای طلایی می‌تواند از واردات بی رویه جلوگیری و از تولید داخل حمایت کند.

کریمی قدوسی گفت: از دولت درخواست جابجایی قله دماوند را نداریم، بلکه تنها خواستار جلوگیری از واردات بی رویه با امضایی طلایی هستیم. برخی کارشناسان در وزارتخانه صمت هستند که نقش وزیر را دارند و وزیر پادویی آن‌ها را می‌کند! وزیر باید در مقابل اینگونه کارشناسان بایستد و از اختیارات قانونی خود استفاده کند تا تولیدکننده‌ای که کارگرانش بیکار شده اند، به چرخه تولید بازگردد.

او بیان کرد: مطالب من ناظر بر نقشه سرویس‌هایی است که در این دولت به دست آقایان روحانی، جهانگیری و واعظی اجرا و خزانه را خالی و تمامی صنعت را زیر و رو کرد. با اراده وزیر می‌توان ۶ ماهه از واردات بی رویه جلوگیری کرد، اما اجازه آن داده نمی‌شود! وزیر صمت در راستای حل برخی از مشکلات قدم‌هایی برداشته، اما هنوز حریف نیرو‌های مقابل خود نشد.

انگشت اتهامی که نه به سمت شخص وزیر، که به سمت بزرگان دولت گرفته شده بود، اما آتش آن دامن وزیر صمت را گرفت. قدوسی از دخالت اطرافیان رئیس جمهور و فشار وی برای ترخیص کالاهای غیرضرور نیز شکایت می کند و ادعاهایی را مطرح می کند.

ماجرا زمانی جالب‌تر شد که وزیر صمت در بخشی از صحبت‌های خود و در پاسخ به سوال کریمی قدوسی گفت: مافیا‌های قدرت و ثروت را رد نمی‌کنم، اما در بازه ۵ و ۶ ماهه و در دوران کرونا نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد. قدرتی فرا دستگاهی که مجلسی‌ها آن را از سران دولت می‌دانند و هر دو طرف به نفوذ آن‌ها اغراق می‌کنند.

رزم حسینی در ادامه جلسه امروز گفت: در ابتدا توضیحی در خصوص واردات کالا‌های غیرضروری ارائه می‌کنم براساس مصوبه سران قوا در خرداد سال ۹۷ از ۸ هزار و ۵۹ ردیف وارداتی ۲ هزار و ۲۳۰ ردیف تعرفه وارداتی ممنوع شد. زمانی که مسئولیت وزارتخانه را با رأی اعتماد نمایندگان پذیرفتم اعتبار مصوبه سران قوا در حال اتمام بود که با مسئولیت خودم دستور دادم ممنوعیت‌ها ادامه پیدا کند تا مجوز سران قوا صادر شود.

او بیان کرد: با ممنوعیت ۲ هزار و ۲۳۰ ردیف وارداتی ۳.۵ میلیارد دلار کالا بومی سازی، ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون از واردات کالا‌های غیر ضروری جلوگیری شد. در مقایسه آماری باید گفت در سال ۹۸، ۴۴ میلیارد دلار واردات کالا صورت می‌گرفت که در سال ۹۹ به ۳۸ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و در مقایسه با سال ۹۶ که ۵۴ میلیارد دلار بود ۱۶ میلیارد دلار از واردات کالا‌های غیرضروری جلوگیری شد.

وزیر صمت گفت: از مجموع ۳۸ میلیارد دلار واردات کالا ۱۳ میلیارد دلار کالا‌های اساسی وارد می‌شود و ۲۵ میلیارد دلار برای تهیه مواد اولیه، تجهیزات پزشکی، کالا‌های واسطه‌ای و … هزینه می‌شود.

رزم حسینی در حالی به واردات اقلام غیر ضروری متهم می‌شود که یکی از دغدغه‌های اصلی خود را واردات مواد اولیه می‌داند و سنگ تامین ارز را به سینه می‌زند. با تمام انتقاداتی که به عملکرد وزارت صمت در حوزه تحت پوشش آن وارد است، تصمیم رزم حسینی برای به کار گیری ارز متقاضی و آزاد شدن واردات در مقابل صادرات یکی از بزرگ‌ترین تصمیماتی بود که در دوران وزارت خود گرفت. طبق ادعای وزیر صمت در مجموع از ۴۰ میلیارد دلار واردات مواد اولیه، ۳۵ میلیارد دلار آن حاصل از بخش صادرات بوده است که اگر بخش صادرات و تلاش صادرکنندگان نبود، بسیاری از کارخانجات تولیدی در کشور قادر به فعالیت نبودند.

در جلسه امروز صحبت‌هایی از افزایش قیمت اقلام اساسی، افزایش دویست درصدی قیمت فولاد و سیمان طی هشت ماه مطرح شد و توضیحات وزیر صمت توانست نمایندگان مردم را قانع کند، اما در نهایت مجلسی‌ها رزمحسینی را با کارت زرد از ساختمان بهارستان بدرقه کردند.

تاکید نمایندگان مجلس و خود وزیر صمت بر وجود مافیای قدرت در حوزه تجارت و تاثیر آن بر واردات اقلام غیر ضروری شاید مهم‌ترین صحبت‌هایی بود که در جلسه امروز مطرح شد. موضوعی که اگر جه برای وزیر صمت به قیمت یک کارت زرد هزینه برداشت، اما ممکن است باعث توجه بیشتر نهاد‌های نظارتی شده و مشکل کهنه تجارت کشور را برطرف کند. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا