اجتماعیاصفهانتبریزتهرانخراسانفارسفرهنگیقممازندران

تداوم تعطیلی مدارس و افزایش حجم آموزش‌ها در تلویزیون

خبرمهم: با توجه به اینکه تعطیلی مدارس ادامه‌دار شده است، وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های آموزش دروس در تلویزیون را گسترش داده است.

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرمهم، امروز وزیر بهداشت از تعطیلی مدارس تا پایان سال جاری خبر داد و بر این اساس دانش‌آموزان تا پایان تعطیلات نوروز ۹۹، تعطیل هستند؛ بر این اساس دانش‌آموزان، امسال به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، تعطیلات متعددی را تجربه می‌کنند.

وزارت آموزش و پرورش برای اینکه تعطیلی مدارس به درس دانش‌آموزان لطمه نزند و بتواند جبران کسری ساعات آموزشی را کند، تصمیم گرفت کارگروهی را تشکیل دهد و این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش ششم اسفند در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که «برنامه این وزارتخانه برای کلاس‌های جبرانی چیست و آیا امتحانات پایان سال به تأخیر می‌افتد؟»، گفت: «برای اینکه شرایط تحصیل را تأمین کنیم و اگر در جایی تعطیلات بلندمدت تری نیاز بود، از روش‌های مجازی استفاده می‌کنیم».

وی تصریح کرد: «گروهی را مأمور کردیم تا آخر این هفته این کار را انجام بدهند و آمادگی خود را برای انتقال آموزش مجازی به دانش‌آموزان اعلام می‌کنیم و اگر در جایی لازم بود تعطیلات ادامه پیدا کند، از طریق فضای مجازی آموزش غیرحضوری را در دستورکار داریم».

بعد از این اتفاق، کم‌کم خبرهایی مبنی بر ورود انجام تفاهم‌نامه با شبکه آموزش مطرح شد و مقرر شد که از شنبه دهم اسفند، طبق برنامه زمان‌بندی شده از شبکه آموزش به دانش‌آموز دروس مدارس آموزش داده شود و نام آن هم برنامه تلویزیونی آموزش مکمل برای مقاطع مختلف تحصیلی نامیده شد.

نکته جالب توجه این آموزش‌ها این است که به صورت زنده اجرا می‌شود و برنامه ضبط شده نیست چرا که فرصتی برای ضبط آن وجود نداشت و سرعت اجرای طرح موجب شد که به صورت زنده، اجرای آن آغاز شود.

همان زمان چند نکته مطرح شد؛ نکته اول اینکه معلمان آموزش دهنده، چگونه انتخاب شدند؟ در این خصوص وزیر آموزش و پرورش گفت: «معلمانی که برای آموزش در تلویزیون حضور دارند توسط معاونت‌های آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه و با همکاری ادارات‌کل آموزش و پرورش تهران و شهرستان‌های استان تهران انتخاب شدند اما بازخورد کار آنها را می‌گیریم و در صورت نیاز، تغییرات لازم را انجام می‌دهیم».

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز ۱۲ اسفند در این خصوص اظهار کرد: «از بین معلمانی که توانایی بیشتری دارند، مولفان و سرگروه‌های درسی در استان‌ها، این معلمان انتخاب شدند؛ البته این برنامه‌ها به صورت زنده پخش می‌شود و بر این اساس، معلمانی که به سهولت می توانستند رفت و آمد کنند یعنی از تهران، شهرستان های استان تهران و البرز انتخاب شدند؛ البته گروه‌های ارزیابی نیز داریم که در زمانی که این برنامه‌ها پخش می‌شوند، شاخص‌هایی را دارند و بر اساس آن معلمان را ارزیابی می‌کنند».

البته همان روز معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه اعلام کرد: «به منظور بالا بردن کیفیت سطح آموزشی کلاس‌های تدریس تلویزیونی ضرورت دارد این فرصت به همه معلمان علاقه‌مند به صورت یکسان و عادلانه داده شود تا در این همیاری مقدس شریک باشند.

لذا از آموزگاران دبستان های دولتی و غیر دولتی که این توانایی را در خود می‌بینند که بتوانند با روش‌های جذاب در قاب جادویی تلویزیون حضور یافته و با استفاده از خلاقیت خویش جلو دوربین برای دانش آموزان عزیز تدریس نمایند، دعوت به همکاری می نماییم».

اما نکته دیگری که درباره آموزش از تلویزیون مطرح بود، این موضوع بود که همه درس‌ها ارائه نمی‌شود و زمان‌ها هم کم است.

وزیر آموزش و پرورش همان روز اول پخش برنامه تلویزیونی درباره گلایه برخی دانش‌آموزان از کوتاه بودن زمان آموزش در شبکه آموزش، گفت: «اخباری که داریم حاکی از استقبال خانواده‌ها و دانش‌آموزان است و اگر لازم باشد زمان آموزش را افزایش می‌دهیم یا در تعداد دروس و انتخاب معلمان تغییراتی ایجاد می‌شود؛ همچنین اگر لازم باشد از شبکه‌های دیگر مانند ۲ و ۴ نیز امکان ارائه آموزش‌ها وجود دارد».

حالا بعد از یک هفته، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص برنامه‌های شبکه آموزش اظهار کرد: «در دوره متوسطه اول ٣۶ ماده درسی داریم که تاکنون ٢٨ ماده را در برنامه‌های آموزشی از شبکه آموزش هدف‌گذاری شده و اگر ظرفیت جدیدی ایجاد شود، دیگر مواد درسی را نیز هم پوشش خواهیم داد؛ در دوره دوم متوسطه ١٨٢ ماده درسی و ٩۵ عنوان درسی داریم که این آموزش‌ها باید انجام شود و تاکنون با هماهنگی‌های انجام شده است حدود ٨۴ برنامه داشتیم و در هفته آینده به ١۵٠ برنامه افزایش خواهد یافت؛ با هماهنگی‌های انجام شده در هفته آینده ٩٠ درس مورد آموزش قرار خواهد گرفت و شبکه چهار در مرحله بعدی به فرایند آموزش در رسانه ملی اضافه خواهد شد».

کمرئی با بیان اینکه در هدف‌گذاری هفته اول در دروس پایه دوازدهم که امتحان نهایی دارند، تمرکز شد، گفت: «در همه رشته‌های شاخه نظری، توجه یکسانی به آموزش دروس شده است و در هفته دوم همه دروس مدنظر قرار خواهد گرفت؛ در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش بخش اعظمی از آموزش‌ها کارگاهی است و ١٠٠۵ ماده درسی داریم که ٢٢ درس عمومی و ۵ درس شایستگی‌های غیرفنی را داریم و به این دلیل در این بخش کار کمی مشکل شده است».

اما نکته سوم که درباره آموزش تلویزیونی این بود که چقدر الزام برای دانش‌آموز در دیدن این برنامه‌هاست. وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: «این عرصه‌ای است که باید خلاقیت و شایستگی‌ها را نشان بدهیم و معیار ارزیابی باید همین باشد و روش‌هایی پیدا کنیم که مطمئن باشیم این کار به درستی انجام می‌گیرد و روزانه با مدیران در این ارتباط باشید و مدیران با معلمان و معلمان با دانش آموزان درارتباط باشند».

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در این باره معتقد است: «پیامک‌هایی از طریق مدارس به خانواده‌ها ارسال شود تا به فرصت‌های آموزشی از رسانه ملی و فضای مجازی اهمیت داده شود و از اثربخشی آموزش‌ها حمایت و مراقبت کنیم».

معاون آموزش ابتدایی نیز در این خصوص اظهار کرد: «از خانواده‌ها می‌خواهیم تا در زمان پخش برنامه‌های آموزشی از رسانه ملی در کنار فرزندان خود باشند؛ ارتباط موثر معلمان با دانش‌آموزان بسیار مهم است و تا جایی که معلمان می‌توانند ارتباط خود را با دانش آموزان حتی با برقراری یک تماس تلفنی ادامه دهند».

حالا قرار است آموزش‌ها افزایش یابد؛ احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش نی با بیان اینکه این طرح در فاز اول با دایر شدن ۱۰ کلاس آغاز به کار کرد افزود: «با توجه به نیاز دانش‌آموزان و استقبال گسترده از آن این تعداد تا ۱۶ کلاس در روز افزایش یافت و حالا قرار است از ابتدای هفته آینده ،تعداد آنها به ۴۰ کلاس روزانه برسد».

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، از روز شنبه ۱۷ اسفند شبکه آموزش به عنوان شبکه اصلی این طرح روزانه ۲۸ کلاس خواهد داشت و شبکه چهار نیز در قالب شبکه معین برگزارکننده ۱۰ تا ۱۲ کلاس در طول روز خواهد بود.

درباره این آموزش‌ها و میزان تأثیر آنها در یادگیری دانش‌آموزان و آموزش در فضای مجازی در گزارش بعدی بررسی خواهیم کرد/فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا