سیاسی

زیباکلام: باید از آقای رئیسی پرسید کدام حزب و تشکل در دانشگاه‌ها و بیرون از دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند که گفتید دانشگاه نباید تبدیل به باشگاه احزاب شود؟

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران گفت: در‌حال حاضر تنها مسئله مهم برای مسئولین دانشگاه‌ها این است که کسی بدون روسری وارد دانشگاه‌ها نشود.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران: من ظرف ۴۵ سال گذشته در هیچ مقطعی دانشگاه را از نظر اجتماعی و سیاسی به فلاکت‌‌باری امروز ندیدم، حتی در دور دوم آقای احمدی‌نژاد هم انقدر دانشگاه‌ها سرخورده، عقیم و کم‌تحرک نبودند./ توصیه‌ام به دانشجویان و جوانان به خصوص دهه هشتادی‌ها این است که یادتان باشد فضای مجازی خیلی خوب است و یک انقلاب بوده اما حتما در کنار فضای مجازی از کتاب و مطالعه غافل نشوید.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم به مناسبت روز دانشجو در پاسخ به این سوال که با‌توجه به اتفاقات سال جاری در دانشگاه‌ها، از اعتراضات دانشجویان و جریانات دانشگاه شریف گرفته تا اخراج اساتید وضعیت علمی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور را چگونه می‌بیند و فکر می‌کنید دانشجو و دانشگاه به چه سمتی پیش خواهد رفت، گفت: من ظرف ۴۵ سال گذشته که از انقلاب می‌گذرد در هیچ مقطعی دانشگاه را از نظر اجتماعی و سیاسی به فلاکت‌‌باری امروز ندیدم. یعنی حتی در دوران آقای احمدی‌نژاد به خصوص در دور دوم ریاست‌جمهوری ایشان که بعد از اعتراضات سال ۸۸ اتفاق افتاده بود هم انقدر دانشگاه‌ها سرخورده، عقیم و کم‌تحرک نبودند. 

زیباکلام ادامه داد: واقعا من هربار که به دانشگاه تهران می‌روم احساس می‌کنم که در بهشت‌ زهرا هستم، البته باز در بهشت زهرا یک جنب‌وجوشی یا فعالیت و رفت‌و‌آمدی هست ولی گویا در‌حال حاضر تنها مسئله مهم برای مسئولین دانشگاه‌ها این است که کسی بدون روسری وارد دانشگاه‌ها نشود. یا در داخل دانشگاه، در کلاس‌ها، آزمایشگاه، کتابخانه و… کسی بدون روسری نباشد و عرصه های دیگر عملا هیچ اهمیتی برای نظام ندارد. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: از نظر علمی هم الان زود است که بگوییم دانشگاه‌ها چه وضعیتی پیدا کردند چون به طور مثال موضوع حجاب را اگر شما همین امروز برایش تصمیم‌گیری کنید همین امروز هم حاصل و نتیجه آن را خواهید دید ولی محدودیت‌هایی که در زمینه ورود اساتید جدید به کار می‌برند و اخراج، بازنشستگی اجباری و محروم ساختن اساتید فعلی و قدیمی، صرف نظر از اینکه این‌ها چقدر از نظر علمی برای دانشگاه ارزش داشتن و صرف نظر از اینکه دانشجوها همچنان خواستار تدریس این اساتید بودند و اینگونه ملاحظات، آثارش را ما چند سال دیگر خواهیم دید که چقدر از نظر علمی هم دانشگاه در این چند سال دچار رکود شده و همانطور که عرض کردم ظرف ۴۵ سال گذشته وضعیت دانشگاه‌ها را به این رقت‌انگیزی و تاسف‌باری که امروز بوده من سراغ ندارم. 

صادق زیباکلام در‌پاسخ به این سوال که نظرتان در خصوص گفته آقای رئیس‌جمهور نسبت به اینکه دانشگاه نباید به باشگاه احزاب تبدیل شود چیست، گفت: هر ‌وقت که دانشگاه در جهت باورهای حکومتی قرار گرفته مسئولین حکومتی از نقش دانشگاه و نقش متعهدانه دانشجویان در انقلاب و در نظام و … قدردانی کردند و گفتند دانشجویان ما مشت محکمی به دهان استکبار جهانی و آمریکا زدند ولی هربار که دانشگاه‌ها علیه دولت یا حکومت موضوع‌گیری کردند متهم شدند به اینکه دانشگاه‌ها نباید فعالیت سیاسی داشته باشد و نباید تبدیل به باشگاه احزاب شود و احزاب نباید در دانشگاه‌ها فعالیت کنند.

زیباکلام در‌ادامه تاکید کرد: باید از آقای رئیسی پرسید که کدام حزب و تشکل در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند که گفتید دانشگاه نباید تبدیل به باشگاه احزاب شود؟ آقای رئیسی بیرون از دانشگاه کدام حزب و جریان سیاسی فعال است؟ آیا به جز تندروها، طرفدارن حکومت، جبهه پایداری و اصول‌گرایان جریان دیگری فعال است که ما بگوییم این‌ها آمده‌اند در دانشگاه و دارند از دانشگاه سواستفاده می‌کنند؟ کاش آقای رئیسی یک مورد نام می‌بردند و می‌گفتند که این حزب یا تشکل سیاسی آمدند در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند یا می‌خواهند فعالیت کنند. 

این استاد دانشگاه افزود: ولی واقع مطلب این است که همه ما می‌دانیم که از زمان دولت آقای رئیسی تنها گروه‌های سیاسی فعال گروه‌های سیاسی حکومتی هستند و حتی به اصولگرایان میانه‌رو و معتدل هم اجازه  فعالیت چندانی در این دولت داده نشده بنابر‌این مشخص نیست آقای رئیسی از کدام حزب و تشکل سیاسی نام می‌برند که می‌گویند نباید در دانشگاه فعالیت سیاسی کنند.

زیباکلام در‌‌توصیه به دانشجویان و مسئولین گفت: من به مسئولین فعلی تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که دانشگاه یک جزیره دورافتاده وسط اقیانوس آرام نیست که هیچ ارتباطی با هیچ جای دیگر نداشته باشد دانشگاه و دانشجویان به اشکال مختلف با بدنه جامعه در ارتباط‌ هستند و شما نمی‌توانید دانشگاه را منفک کنید و از تب‌وتاب‌های سیاسی و اجتماعی جامعه دور نگه دارید. کارهای این چنینی غیرممکن است. هرچقدر هم که از حراست، حفاظت و نیروهای لباس شخصی و … استفاده کنید و فضای دانشگاه‌ها را امنیتی و سیاسی کنید اما باید مطمئن باشید که دیر یا زود دانشجوها اعتراض خواهند کرد، چون تاریخ نشان داده که حداقل در ایران به هیچ‌وجه دانشگاه‌ها را نمی‌شود ساکت نگه داشت و دور آن دیوار کشید.

و توصیه‌ام به دانشجویان و جوانان به خصوص دهه هشتادی‌ها این است که یادتان باشد فضای مجازی خیلی خوب است و یک انقلاب بوده به خصوص برای جامعه‌ی ایران یک معجزه بوده اما عزیزان من یادتان باشد که به هیچ وجه فضای مجازی جای کتاب را نمی‌گیرد و حتما در کنار فضای مجازی از کتاب و مطالعه غافل نشوید.

وی افزود: خواست دانشجویان همان خواست جامعه، مطالبات دموکراسی خواهان، انتخابات آزاد، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی انتخاب حجاب و آزادی مطبوعات و همان چیزی که بخش عمده‌ای از مردم ایران قرن‌هاست که می‌خواهند. 

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در پایان نسبت به اینکه دکتر صادق زیباکلامِ امروز با زیباکلام دوران دانشجویی‌اش تفاوت دارد یا خیر، تاکید کرد: بله، زیباکلام در دوران دانشجویی‌اش آرمان‌گرا و  ایدئالیسم بود و فکر می‌کرد اگر نظام شاهنشاهی سرنگون شود افراد ملی و وطن پرست جای افراد نظام شاهنشاهی را بگیرند ایران، کویت و گلستان می‌شود، ما یک شبه راه صد ساله می‌رویم و هیچ مشکلی دیگر نداریم. من فکر می‌کردم اگر انقلاب شود می‌روم یک گوشه دنجی اطراف رشت زندگی می‌کنم و دیگر کاری نداریم و فقط داستان می‌نویسم.

 نسل ما یک مقدار زیادی ساده‌اندیش بود ولی امیدش زیاد بود. نسل فعلی ساده‌اندیش نیست و به راحتی دل به سراب نمی‌بنند ولی در عین حال تفاوتش با نسل ما این است که هر‌چقدر نسل ما امیدوار بود این نسل متاسفانه ناامید است. هرچقدر که نسل ما به گذشته ایران، به جنبش ملی شدن صنعت نفت، به انقلاب مشروطه و نهضت‌های آزادی خواهانه‌ای که وجود داشت با دید مثبت نگاه می‌کرد و به دنبال تحقق آن آرمان‌ها و آرزوها بود نسل فعلی متاسفانه به گذشته با دید بسیار بدبینانه و منفی و آکنده از سرخوردگی نگاه می‌کند و هیچ چیز مثبت و روشنی در گذشته ایران نمی‌بیند و این بزرگترین خطای نسل فعلی است.  

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا