سلامت

دکتر مینو محرز: همه‌گیری کرونا در کشور رو به افزایش است.

خبرمهم: دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی: تزریق دوباره واکسن کرونا را توصیه نمی‌کنم. البته یک سری واکسن‌ها در آمریکا آمده ولی حتی خود آمریکایی‌ها هم دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. در ایران هم واکسن جدید نداریم که بخواهیم تزریق کنیم زیرا در سویه‌های جدید واکسن‌های قبلی اثر کمتری دارند.

دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی: سویه جدید کرونا مثل سویه‌های سابق باعث افزایش آمار مرگ و میر در مبتلایان نخواهد شد اما در‌حال حاضر مراجعه بیماران سرپایی بسیار زیاد است و برای افراد با سن بالا و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند می‌تواند خطرناک باشد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در‌خصوص شیوع مجدد کرونا و افزایش مبتلایان در کشور به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: شیوع دوباره کرونا همراه با آنفولانزا و سایر بیماری‌های تنفسی در کشور روبه افزایش است. واکسن دیگر بر سویه‌های جدید کرونا که پیدا می‌شوند و در همه جای دنیا حتی آمریکا هم زیاد هستند، تاثیری ندارد.  

محرز تاکید کرد: بنابراین باید طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت از ماسک استفاده کرد، دست‌ها شسته و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. کاری که در‌حال حاضر در کشور ما انجام نمی‌شود و مردم دیگر مثل سابق ماسک نمی‌زنند. 

وی ادامه داد: با شروع مدارس و دانشگاه‌ها تجمعات بیشتر است. در‌حال حاضر می‌توان تهویه هوا را ایجاد کرد ولی با شروع فصل سرما تهویه هم امکان پذیر نیست. 

دکتر محرز در‌خصوص جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا و کرونا گفت: آنفولانزا واکسن دارد و توصیه می‌کنیم که همه از آن استفاده کنند ولی برای کووید فقط می‌توانیم بگوییم در مکان‌ها بسته مثل اتوبوس، آسانسور و مترو و به طور کلی در جایی که جمعیت زیاد است حتما از ماسک استفاده شود. 

این متخصص عفونی در ادامه تاکید کرد: من خواهش دارم از کسانی که در حال حاضر آبریزش بینی و تب دارند که گمان نکنند این‌ها فقط علائم سرماخوردگی معمولی است، ممکن است این علائم برای کووید یا آنفولانزا باشد. بنابر‌این حدود ۳ تا ۵ روز اول بیماری که دوره انتقال است در خانه بمانند و سرکار و بیرون نروند، اما در صورت لازم حتما از ماسک استفاده کنند تا بیماری را به دیگران منتقل نکند. 

مینو محرز در پاسخ به این سوال که آیا این سویه جدید می‌تواند منجر به افزایش آمار مرگ و میر در مبتلایان شود، گفت: این سویه کرونا مثل سویه‌های سابق باعث افزایش آمار مرگ و میر در مبتلایان نخواهد شد اما در‌حال حاضر مراجعه بیماران سرپایی بسیار زیاد است و امکان دارد با افزایش در تمام شهرها که البته الان هم هست، می‌تواند به دلیل سرعت انتقال بالا همه اعضای یک خانواده را مبتلا کند. ولی برای افراد با سن بالا و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند می‌تواند خطرناک باشد و امکان بستری شدنشان وجود دارد و حتی امکان مرگ و میر هم وجود دارد اما نه به شدت دلتا و…. 

 وی در‌خصوص راه‌های جلوگیری از انتقال این ویروس افزود: دولت در‌حال حاضر می‌تواند با فراهم کردن یک سری اقدامات از جمله دادن آگاهی در تلویزیون نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به مردم از افزایش کرونا و تمام ویروس‌های تنفسی در شهرها جلوگیری نماید. 

دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در‌ پایان تاکید کرد: تزریق دوباره واکسن کرونا را توصیه نمی‌کنم. البته یک سری واکسن‌ها در آمریکا آمده ولی حتی خود آمریکایی‌ها هم دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. در ایران هم واکسن جدید نداریم که بخواهیم تزریق کنیم زیرا در سویه‌های جدید واکسن‌های قبلی اثر کمتری دارند. بنابر‌این سازمان جهانی بهداشت هم توصیه به تزریق واکسن نمی‌کند فقط توصیه به رعایت استفاده از ماسک و شستن دست‌ها دارد. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا