اجتماعی

هوش مصنوعی به کمک تهدیدات زیست محیطی می‌رود

خبرمهم: به گفته دانشمندان استفاده از هوش مصنوعی برای حفاظت از طبیعت و حیوانات در حال انقراض راه حلی هوشمندانه است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، امروزه اهمیت تنوع زیستی در پرداختن به چالش‌های توسعه پایدار را نمی‌توان نادیده گرفت. برخلاف رویداد‌های انقراض دسته جمعی گذشته که ناشی از پدیده‌های طبیعی بود، ما با یک رویداد انقراضی که خودمان ساخته ایم رو به رو هستیم. ما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم تهدیدات زیست محیطی را کاهش دهیم.

به گزارش appsilon.com، تنوع زیستی امروزه در معرض تهدید قرار دارد. رابرت واتسون، رئیس پلتفرم علم سیاست در زمینه تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی (IPBES) می‌گوید، ما شاهد انقراض‌های دسته جمعی خواهیم بود که موجب تضعیف رفاه بشر می‌شود. دانشمندان برای مقابله با تهدید تنوع زیستی و انقراض گونه‌ها می‌گویند، راه حل ممکن است در استفاده از فناوری هوش مصنوعی (AI) و یادگیری هوش ماشینی (ML) باشد.

چالش‌های بشریت

تغییرات اقلیمی و استفاده ناپایدار از زمین، آب و انرژی به این معناست که تنوع زیستی با سرعتی نگران کننده در حال از بین رفتن است. بر اساس گزارشات ۲۸ درصد گونه‌هایی که در اروپا و آسیای مرکزی بررسی شده اند با انقراض روبرو هستند و تنها حیات وحش آن‌ها در معرض تهدید قرار نگرفته است.

در گزارشی دیگر  از IPBES، نشان داده شد که تخریب زمین به سطح بحرانی و نگران کننده‌ای رسیده است به طوریکه انتظار می‌رود بازده محصولات جهانی در ۳۰ سال آینده ۱۰ درصد کاهش یابد و معیشت بیش از سه میلیارد نفر در معرض خطر قرار بگیرد. یافته‌هایی از این دست نشان می‌دهد که چنین مسائلی به چالش‌های اصلی بشریت در دهه‌های آینده تبدیل خواهند شد.

چرا هوش مصنوعی؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آید که چرا از هوش مصنوعی برای حفظ تنوع زیستی استفاده می‌شود. طبق گزارش اخیر Wildlabs.net، هوش مصنوعی یکی از سه فناوری نوظهور برتر برای حفاظت است. به عنوان مثال، در طبیعت تصویربرداری تله دوربین و عکاسی خودکار از گونه‌های جانوری در حال تبدیل شدن به استانداردی مناسب برای حفاظت از تنوع زیستی هستند.

تله عکس پس از چند ماه رهایی در بیابان می‌تواند صد‌ها هزار عکس را جمع آوری کند. اما انسان‌ها توانایی پردازش سریع و دقیق این داده‌ها را ندارند تا از آن استفاده کنند. در رابطه با این موضوع جای نگرانی نیست زیرا هوش مصنوعی با کمک سیستم‌های کامپیوتری ML و الگوریتم‌ها و مدل‌های پیچیده یادگیری، درک و تطبیق می‌تواند کار صد‌ها نفر را انجام دهد. با توجه به گزارش Wildlabs.net هوش مصنوعی توانایی شناسایی گونه‌های کمیاب را در هنگام تصویر برداری دارد.

حفاظت از حیات وحش گابن

حفاظت از گونه‌های در حال انقراض در حوضه کنگو، دومین جنگل بزرگ استوایی جهان، یک وظیفه اصلی است. حوضه کنگو با مساحتی بیش از ۱.۳ میلیون مایل مربع، محل زندگی حدود هزار گونه پرنده و ۴۰۰ گونه پستاندار است. این حوضه دربرگیرنده برخی از بزرگ‌ترین جنگل‌های بارانی استوایی در جهان است که نمونه هایی از حیوانات در معرض خطر مانند گوریل‌های دشت، شامپانزه‌ها و فیل‌های جنگلی در آن قرار دارند.

یکی از شش کشوری که حوضه کنگو را در بر می‌گیرد، در حال بررسی پتانسیل قطع درختان پایدار به عنوان بخشی از اقتصاد سبزتر، معرفی مقررات سختگیرانه و مدیریت بهتر جنگل است. این کشور در راستای اقتصاد سبزتر فرصتی دارد تا سیستم‌های نظارتی و روش‌های حفاظتی پیشرفته را برای کمک به حفظ حیات وحش با هم ترکیب کند. با این حال، نظارت بر فعالیت‌های غیرقانونی مانند شکار و قطع درختان مدیریت نشده، می‌تواند مشکل ساز باشد.

این در حالی است با استفاده از تله‌های دوربین می‌توان این مشکلات را کاهش داد. اما نبود اینترنت ماهواره‌ای امکان انتقال تصاویر تله دوربین را در زمان واقعی کمی به تاخیر  می‌اندازد در حالی که تجزیه و تحلیل دستی داده‌ها منجر به تاخیرهای طولانی مدت می‌شود.

الگوریتم هوش مصنوعی Mbaza

در سال ۲۰۲۰، یک شرکت علم اطلاعات با دانشگاه استرلینگ در اسکاتلند و آژانس پارک‌های ملی گابن (ANPN) همکاری کرد تا یک الگوریتم طبقه بندی تصویربرداری با هوش مصنوعی Mbaza برای نظارت بر تنوع زیستی در مقیاس بزرگ ایجاد کند. قرار است این هوش مصنوعی در پارک‌های ملی Appsilon، Lope گابن و Vaka برای نظارت بیشتر ایجاد شود.

هوش مصنوعی Mbaza، برای شناسایی و طبقه بندی خودکار حیات وحش از چندین تله دوربین که در طیف وسیعی از محیط‌ها مستقر شده اند استفاده می‌کند. این الگوریتم قادر به طبقه‌بندی حدود ۴هزار تصویر در ساعت بر روی ماشین‌های لپ‌تاپ معمولی است. ماشین‌های لپ‌تاپ‌ که مورد استفاده پارکبانان و بوم‌شناسان است بدون نیاز به دسترسی به منابع قدرتمند رایانش ابری یا اتصال اینترنتی فعالیت می‌کند. همچنین  هوش مصنوعی Mbaza زمان مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل هزاران تصویر تله‌ای را کاهش می‌دهد. با این حال، این فناوری نقش مهمی در کمک به محافظت از سیاره ما دارد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا