اجتماعیاقتصادی

رفت و برگشت قیمتی در بازار ارز

خبرمهم: روز گذشته و همزمان با انتظار بازار غيررسمي ارز براي خبر «گشايش اقتصادي»، نرخ دلار باز هم ريزش كرد و به كانال 20 هزار توماني وارد شد؛ اما در پايان معاملات با مقاومت‌هاي صورت گرفته در سطح بازار، ‌قيمت‌ها باز هم به كانال‌هاي بالاتر برگشت. فعالان بازار مي‌گويند دليل رفت و برگشت‌هاي نرخ دلار، «برآورده نشدن انتظارها براي خبر گشايش اقتصادي» است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، روز گذشته و همزمان با انتظار بازار غیررسمی ارز برای خبر «گشایش اقتصادی»، نرخ دلار باز هم ریزش کرد و به کانال ۲۰ هزار تومانی وارد شد؛ اما در پایان معاملات با مقاومت‌های صورت گرفته در سطح بازار، ‌قیمت‌ها باز هم به کانال‌های بالاتر برگشت. فعالان بازار می‌گویند دلیل رفت و برگشت‌های نرخ دلار، «برآورده نشدن انتظارها برای خبر گشایش اقتصادی» است.

روز گذشته و در آغاز معاملات بازار ارز، صرافی‌‌های بانکی قیمت دلار را با ۹۰۰ تومان و یورو را با ۱۲۰۰ تومان کاهش در تابلوی خود نمایان کردند؛ نرخ دلار برای فروش در این صرافی به ۲۰۸۵۰ و برای خرید به ۲۰۷۰۰ تومان رسید، یورو نیز با قیمت ۲۴۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و نرخ خرید آن از فروشنده ۲۴۴۰۰ تومان بود. سایر صرافی‌های مجاز بانکی هم قیمت دلار را تا ۲۰۸۵۰ تومان کاهش دادند. پیامد این قیمت‌گذاری توسط صرافی‌های وابسته به بانک مرکزی، ریزش ۱۲۰۰ تومانی قیمت دلار در بازار آزاد و سقوط قیمت دلار به ۲۱ هزار تومان بود. در آغاز معاملات بازار غیررسمی ارز، زمزمه «پایدار ماندن» روند ریزشی قیمت‌ها شنیده می‌شد. انتظاری که فعالان بازار ارز با توجه به روند تحولات جاری داشتند. تحلیلگران تکنیکال بازار، نرخ ۲۱ هزار تومان را برای دلار، به عنوان یک «نرخ کف» و در واقع «سطح مقاومتی» در نظر گرفته‌اند. شاید به همین دلیل باشد که نرخ دلار در ساعات پایانی معاملات در بازار غیررسمی بار دیگر در کف قیمتی ۲۲ هزار تومانی ایستاد.

در این میان نباید از اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اقدام اساسی برای بازار ارز نیز به سادگی گذشت. همتی در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به اینکه دولت خود پشت پرده افزایش نرخ ارز است تا کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی را جبران کند تاکید کرده بود: «همین امروز و فردا قیمت ارز را پایین خواهیم آورد و به مردم نشان خواهیم داد که دولت هیچ ‌وقت به دنبال گران کردن ارز برای تامین کسری بودجه نبوده است.» او گفته بود: در مدتی که شاهد نوسان بازار ارز هستیم، اقدامات زیادی انجام شده که در روزهای آینده نتایج آن را مشاهده می‌کنیم. به مردم می‌گویم که نرخ ارز این چیزی که می‌بینید نیست و نرخ ارزی که در بازار است (دلار ۲۴- ۲۳ هزار تومانی) واقعی نیست.

صحبت‌های همتی به فاصله ۴۸ ساعت در بازار ارز عملی شد و قیمت‌ها روز یکشنبه به ‌شدت ریزش کرد. در واقع تلاش سیاستگذار پولی در بازار ارز تاکنون به اینجا رسیده که از بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی جلوگیری شود؛ کاری که با توجه به وجود تقاضا در بازار کمی سخت است. در حال حاضر بازار ارز در حالت «انتظاری» برای خبر گشایش بزرگ اقتصادی است تا بر اساس آن واکنش مناسب خود را نشان دهد.

روند بازگشت قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نیز تکرار شد و با اینکه در روزهای گذشته، انتظارات برای ریزش قیمت‌ها در بازار سکه نیز قوت گرفته بود و حتی قیمت سکه نیز در ابتدای معاملات دیروز به کانال ۹ میلیون تومانی وارد شد؛ اما در نهایت قیمت سکه به بیش از ۱۰ میلیون تومان بازگشت. رفت و برگشت قیمت دلار در بازار غیررسمی در حالی صورت گرفت که بازار سرمایه، ‌به عنوان «آلترناتیو» این روزهای جذب نقدینگی، روز گذشته به دلایلی با سقوط شاخص‌ها و تشکیل صف‌های فروش مواجه شد. لغو عرضه سهام چهار پالایشگاه مهم کشور در قالب صندوق ETF سهام این نمادها را به محدوده منفی و صف فروش کشاند.

کمی بعد این خبر تکذیب شد تا با بازگشت امید به عرضه این صندوق‌ها دوباره نمادهای پالایشی به صف خرید برسند اما این تکذیب هم دوباره تکذیب شد! این بار روابط عمومی سازمان خصوصی سازی اعلام کرد به دلیل «عدم اقدام وزارت نفت در تاسیس صندوق مذکور»، سهام دولت در این پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی عرضه خواهد شد. انتشار این خبر نه تنها باعث شد نمادهای گروه پالایشی یک دست صف فروش شود بلکه کل بازار را قرمزپوش کرد. در نهایت، بورس تهران با افت بیش از ۱۳ هزار واحد شاخص کل به کار خود پایان داد. آن هم در زمانی که بازگشایی نماد مخابرات در معاملات دیروز موجب رشد ۷۰ درصدی و تاثیر مثبت ۱۸ هزار واحدی بر شاخص کل شده بود. اما این تاثیر مثبت هم نتوانست در برابر ریزش یکپارچه بازار مقاومت کند و با صف فروش‌های میلیاردی که روی نماد دو غول خودروسازی تشکیل شد، افت شاخص کل بیشتر شد./اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا