سیاسی

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس: چالش خودروی شاسی بلند، آیا در شأن نمایندگان است؟

خبرمهم: فریدون عباسی، عضو فراکسیون انقلاب مجلس در‌ گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم گفت: این جارو جنجال‌های رسانه‌ای و تحت فشار گذاشتن نمایندگانی که دارند زحمت می‌کشند به صلاح کشور نیست. خودروی شاسی بلند مگر یک خودروی خیلی خاص است؟ آیا این در‌ شأن نمایندگان مردم است که سر یک خودروی شاسی بلند به چالش کشیده شوند؟ 

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره تایید واگذاری خودرو به نمایندگان گفت: موضوع واگذاری خودرو به نمایندگان مربوط به سال گذشته بود و هیچ ارتباطی به وزیر صمت نداشت. این نماینده مجلس درباره ماجرای واگذاری خودروهای شاسی بلند به نمایندگان نیز تاکید کرده بود که چرا باید این گدابازی‌ها را درآوریم و به ماشین شاسی بلند گیر بدهیم؟ مگر قیمت ماشین شاسی بلند چقدر است؟ 

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، فریدون عباسی، عضو فراکسیون انقلاب مجلس در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: پرداختن به موضوع خودروهای شاسی بلند نه اینکه گدابازی است، بلکه اولویت نیست. یعنی کار سخنگوی مجلس است. و این حرف‌ها را باید سخنگوی مجلس بزند. اگر هم اسمی باید منتشر شود یا رسیدگی به موضوع شود، سازوکارهای قانونی وجود دارد. هیات نظارت بر تخلف نمایندگان یا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد و باید اینها بررسی کنند و نتیجه را اعلام کنند. این جارو جنجال‌های رسانه‌ای و تحت فشار گذاشتن نمایندگانی که دارند زحمت می‌کشند، به صلاح کشور نیست. خودروی شاسی بلند مگر یک خودروی خیلی خاص است؟ آیا این در‌ شأن نمایندگان مردم است که سر یک خودروی شاسی بلند به چالش کشیده شوند؟ 

مگر نماینده سواد ندارد؟ مگر انتخاب نشده؟ مگر تایید شورای نگهبان را نداشته که به مجلس آمده؟ مگر الان نماینده‌ها قانونا تحت نظر نیستند؟ این‌ها چه تخلفی کردند؟ در‌حالی که شب و روزشان را می‌گذارند و کار می‌کنند. چرا کار کردن نمایندگان را نمی‌گویند؟ مگر یک خودروی شاسی بلند چیست؟ یک چیز خارق‌العاده‌ای است؟ 

من بحثم سر این است که چرا باید وقت یک کشور را صرف این مسایل کنیم؟ ما کارهای مهم تری داریم در کشور. یک نوشته را مجلس منتشر کرده که تاکنون ما چه چیزهایی را تصویب کردیم، چرا رسانه‌ها به این‌ها نمی‌پردازند؟ که بیایند نماینده مجلس را مضحکه کنند؟ شما ببینید چه چیزهایی را تیتر می‌کنند از سوی صحبت یا مصاحبه نمایندگان. این ‌ها همه برای جدا کردن نمایندگان از جامعه رسانه‌ای کشور است تا نماینده دیگر رغبت نکند بیاید مصاحبه کند. چرا؟ چون می‌روند از جملات یک چیزی را برمی‌دارند و آن را تیتر می‌کنند. یا یک عکسی را که به فرض مثال نماینده دارد سرش را میخاراند، همین را می‌زنند. خب معلوم است که این رسانه‌ها چه مسیری را دنبال می‌کنند و اساسا اعتقادی به همکاری با نظام ندارند.

 فریدون عباسی، عضو فراکسیون انقلاب مجلس در ادامه نسبت به لیست اسامی نمایندگانی که خودرو شاسی بلند تحویل گرفتند تاکید کرد: یک نفر که آقای بیگی است این حرف را زده. خب آقای بیگی، نماینده محترم تبریز داده‌هایشان  را از کجا آوردند؟ منم توضیح دادم این موضوع را و با چندین خبرنگار مصاحبه کردم و توضیح دادم. من اگر یک حرفی را می‌زنم که خودم نرفته‌ام در این مسیر و خودرو را نگرفته‌ام و هیچ وقت هم نخواهم گرفت. هرکس رفته گرفته باید خودش پاسخ دهد. 

اگر مجلس طبق بحث شفافیت و اجازه قانون تصمیم گرفت امکاناتی را که به نمایندگان می‌دهد منتشر کند، خب منتشر کند. ما اصلا نباید پاسخ‌گوی این مسایل باشیم. یک عده دائما این موضوع شفافیت را گرفتند دستشان و می‌گویند شفاف، شفاف. خب چرا شفافیت برای دولت نیست؟ 

عمده اشکالات اجرایی که در کشور وجود دارد مربوط به قوه دولت است. دولت باید بیاید در‌خصوص انتخاب مدیرانش توضیح دهد که چگونه و بر چه مبنایی آن‌ها را انتخاب می‌کند و این را شفاف کند. شناسنامه و سابقه این‌ها را بگذارد و بگوید چه کسانی به این‌ها رای دادند تا بشوند مدیرکل یا معاون. یا چطور برای وزارت انتخاب شدند. این نوع از شفافیت خیلی بهتر است تا اینکه بیایند فشار بگذارند روی نماینده برای شفافیت رأیی که داده. که در آخر چه شود؟ چون می‌خواهد یک رای از مردم بگیرد؟ 

عضو فراکسیون انقلاب مجلس با‌اشاره به اینکه صدور فیش‌های حقوقی جداگانه نمایندگان، رانت ایجاد می‌کند، اعلام کرد: نمی‌توانیم به خواسته‌های مردم در مسائل اقتصادی پاسخ دهیم چون دست مجلس نیست همه چیز. ببینید در‌خصوص حقوق و دستمزد، ما بیایم حقوق مدافعان سلامت را زیاد کنیم یا حقوق فرهنگیان، بازنشستگان و نگهبانان مسلح بانک‌ها را. انواع و اقسام صنف‌ها وجود دارد که به نمایندگان می‌گویند رای در مقابل رای. یعنی برو رای خودت را شفاف کن. یا به ما دیکته می‌کنند که برو در آن سامانه ثبت نام کن و از موضوع دفاع کن. خب این چه نوع شفاف سازی است؟ ما فقط باید برای رضایت مردم اینگونه برویم و هرچیزی که هرکسی در کامپیوتر بارگذاری کرد را امضا کنیم که خوشایند ان صنف است. بعد هم رای بدهیم و رای هم شفاف باشد. البته اگر این کار قانون شود من انجام می‌دهم. 

ما مخالف شفاف سازی نیستم ما این را تصویب کردیم. ببینید رسانه‌ها چکار میکنند برای اینکه تحت فشار بگذارند چون ما حرف درست را می‌زنیم. می‌گوییم شفافیت تصویب شده، آن هم شفافیت برای همه. غیر از مواردی که برای کشور خطرناک تشخیص داده شود. مثل روابط امنیتی ما و یا مسائل تجاری خاص ما که نباید دشمنان از آن خبر داشته باشند. ولی چه اشکالی دارد که بقیه چیزها شفاف باشد؟ یعنی بگویند هرکس که می‌خواهد نماینده شود بداند که فلان تومان حقوقش است و این مقدار خانه اوست و سایر امکانات. مردم هم این را ببینند. هرکس دلش می‌خواهد با این حقوق و این وضعیت بیاید مدیر یا نماینده شود. تکلیف کشور را روشن کنند نه اینکه بیایند و بگویند حقوق انقدر است ولی بعد فیش جداگانه صادر کنند. این غلط است. این‌ها رانت ایجاد می‌کند. پس ما به شفافیت معتقدیم البته شفافیت همه افراد یعنی دولت، مجلس و قوه قضاییه همه شفاف باشند. آیا به نظر شما این‌ مشکل دارد؟ 

فریدون عباسی درباره علل مشکلات اقتصادی گفت: باید گفته شود که مشکلات اقتصادی ما اول ناشی از تحریم است. این را نباید گم کنیم که مشکلات معیشتی مردم تقصیر آمریکا و اسرائیل است. اما در این زمینه رسانه‌های وابسته به آمریکا و اسرائیل  آدرس غلط به مردم می‌دهند و مدیران کشور را تحت فشار می‌گذارند. در صورتی که اینگونه نیست. 

مدیران کشور می‌خواهند تحریم‌ها را خنثی کنند و می‌خواهند مراودات بانکی را باز کنند و با کشورهای دوست و همسایه کار می‌کنند. درست در زمانی که نیروهای دولتی ما در‌حال تلاش‌ هستند و مجلس دیپلماسی پارلمانی را پیگیری می‌کند، وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی را پیگیری می‌کند تهاجم دشمن شروع شده که ضربه داخلی بزند و مدیران کشور را از چشم مردم بی‌اندازد. 

 ریشه اصلی مشکل معیشتی دست آمریکا و اسرائیل است. کشورهای غربی این برنامه‌ریزی‌ها را انجام می‌دهند. و رسانه‌ها باید این‌ها را منتشر کنند و دشمن را درست به مردم معرفی کنند. من می‌گویم دشمن نه اصول‌گراست و نه اصلاح‌ طلب. این‌ افراد همه آدم‌های نظام هستند و می‌خواهند کار کنند. ما مشکل‌مان از بیرون است. 

دوم ممکن است به دلیل سلیقه‌های مختلف جناحی و سیاسی در داخل مدیرانِ درست، انتخاب نشوند. به همین خاطر گفتم دولت از خودش شروع کند و به مردم بگوید که مدیران را چگونه و به چه نحوی انتخاب می‌کند و چه کسانی در این میان تعیین کننده هستند. اگر این‌ها گفته شود نماینده مشکلی ندارد، قانون تصویب کرده برای شفافیت همه. اگر این اجرا شود خود مجلس هم رای نمایندگان را شفاف می‌کند. 

ولی الان با این اقدامات مسئله و مشکل فکری برای نمایندگان ایجاد می‌کنند و فکر مردم را از مشکلات اساسی جامعه دور می‌کنند و بین مردم و مسئولین فاصله ‌می‌اندازند که این فاصله برای کشور خطر است، نه خودروی شاسی بلند. 

مدیرکل بیمه‌های اجتماعی و وزارت کار نیز (در‌خصوص خاک فروشی و شرایط بحرانی نا‌ترازی صندوق‌های بازنشستگی بیمه) یک مثال زده. برخی رسانه‌ها این مثال را خیلی پررنگ کردند. البته بنده مستقیم این مثال را از ایشان نشنیده‌ام. 

عضو‌فراکسیون انقلاب مجلس در‌پاسخ به‌این سوال که آیا  عدم شفاف‌سازی توسط مجلس باعث بی‌اعتمادی مردم و به قول صباغیان، نماینده مجلس موجب به صدا درآمدن ناقوس مرگ مجلس خواهد شد یا نه؟ گفت: آقای صباغیان آزاد بودند که نظر شخصی‌شان را در‌‌خصوص به صدا در‌آمدن ناقوس مرگ مجلس بگویند اما واقعا اینگونه نیست. حداقل ما در کمیسیون‌‌های کارشناسی مجلس کار می‌کنیم. از همه جناح‌های کشور هم نظر می‌گیریم. دعوت می‌کنیم از اتاق بازرگانی و سندیکاهای مختلف، این‌ها که همه اصول‌گرا و طبق تعریف مجلس انقلابی که انقلابی نیستند. ما هر جا که صاحب نظری می‌بینیم دعوت می‌کنیم و میرویم در مجامع آن‌ها شرکت می‌کنیم و نظرات‌شان را می‌گیریم، چون مسئله کشورمان است. 

فریدون عباسی، عضو فراکسیون انقلاب مجلس در پایان گفت: مبارزه با فساد و قوانین سوت‌زنی که در حال حاضر در مجلس بحث می‌شود برای رشوه خواری و فساد است. اما اینکه چه مجازات‌هایی در‌نظر گرفته شود با مشورت قوه قضاییه است. لایحه‌ای هم که دولت می‌دهد، به مجلس می‌آید. ولی این‌ها زمان می‌برد برای بحث، تصویب و اینکه برود در شورای نگهبان  تا نظر بدهند. اگر نظر بدهند و در ادامه این‌ها موافق مجلس بود، مجلس ابلاغ می‌کند، دولت هم اجرا می‌کند. به طور کلی کارها روی روال انجام می‌شود ولی زمان ‌می‌خواهد و اولویت بندی شده است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا