بین المللی

سی‌ان‌ان: اگر فاصله‌گذاری اجتماعی ۷ روز زودتر اعمال می‌شد، هزاران آمریکایی هنوز زنده بودند

خبرمهم: سی‌ان‌ان نوشت نتایج یک تحقیقات نشان داده است اگر در آمریکا فاصله‌گذاری اجتماعی تنها یک هفته زودتر اعمال می‌شد آمار قربانیان کرونا ۳۶۰۰۰ هزار نفر کمتر از رقم کنونی بود.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  به نقل از سی‌ان‌ان، تحقیقات جدیدی که در آمریکا انجام شده است نشان می‌دهد چنانچه در این کشور طرح فاصله گذاری اجتماعی فقط یک هفته زودتر اعمال می‌شد، ممکن بود جان ۳۶۰۰۰ نفر که بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته‌اند، حفظ شود.

محققان دانشگاه کلمبیا مدلی ساختند که انتقال ویروس به سراسر آمریکا را با استفاده از مدل سازی اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد و برای اندازه گیری میزان انتقال از ۱۵ مارس تا ۳ ماه مه به کار می‌رود.

جفری شامان، محقق ارشد و اپیدمولوژیست، در این خصوص به سی‌ان‌ان گفت چنانچه آمریکا دو هفته زودتر محدودیت‌ها را اعمال می‌کرد می‌توانست از ۸۴ ٪ مرگ و ۸۲ ٪ موارد ابتلا جلوگیری کند. به گفته او، اگر محدودیت‌ها یک هفته زودتر بود، تنها در منطقه متروی نیویورک، ۱۷۵۰۰ نفر کمتر جان خود را از دست می‌دادند.

«بیل دوبلاسیو» شهردار نیویورک، روز پنجشنبه گفت: «ای کاش آزمایش‌های کافی انجام می‌دادیم که می‌توانست به ما بگوید چه خبر است.»

او در ادامه اضافه کرد: «در حال حاضر، مطمئن نیستیم که این بیماری چه زمانی در شهر شیوع یافته است. فکر می‌کردیم در ماه مارس بوده، و اکنون به نظر می‌رسد که ماه فوریه یا حتی اواخر ژانویه بوده است و ما آزمایش نکرده بودیم تا تصویر بزرگی از اوضاع دستگیرمان شود.»

اول مارس اولین پرونده ابتلا به کرونا در شهر نیویورک گزارش و ۱۳ روز پس آن اولین مورد مرگ ثبت شد. دوبلاسیو انجام ندادن آزمایش‌ها به اندازه کافی را «بسیار دردناک» توصیف کرد.

محققان دانشگاه کلمبیا در گزارش نتایج خود نوشتند: «یافته‌های ما اهمیت مداخله زودهنگام و واکنش تهاجمی را در کنترل همه گیر کووید- ۱۹ را تأکید می‌کند.»

شامان در این خصوص گفت: «اگر ما می‌خواستیم فقط یک هفته به عقب برگردیم و الگوی دقیقاً یکسانی را در سطح کشور دنبال کنیم، چه تغییراتی را در تعداد موارد ابتلا و مرگ مشاهده می‌کردیم؟ بنابراین این یک تمرین است که ببینیم اگر دقیقاً همان کار‌ها را انجام داده بودیم و فقط یک هفته زودتر شروع می‌کردیم چه تغییراتی ایجاد شده بود.»

این تحقیقات نشان داد که «در طول رشد اولیه یک بیماری همه گیر، عفونت‌ها بصورت نمایی افزایش می‌یابد. به عنوان یک نتیجه، مداخله زودهنگام و واکنش سریع حیاتی است.»

به گفته محققان دانشگاه کلمبیا، علی‌رغم آنکه در همه ۵۰ ایالت آمریکا برخی از محدودیت‌ها برداشته شده است، چنانچه مقامات محلی رشد موارد ابتلای جدید را شاهد باشند، باید بلافاصله وارد عمل شوند و پاسخ دهند تا از بازگشت مجدد ابتلا و مرگ‌ها جلوگیری شود.

آمریکا با بیش از یک میلیون و ۶۶۶ هزار مبتلا در صدر کشور‌های آلوده به ویروس کرونا قرار داد و بیش از ۹۸ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری در این کشور از عملکرد دولت ترامپ در مقابله با این همه گیری اظهار نارضایتی می‌کنند و معتقدند که دولت بسیار دیرهنگام وارد عمل شده است./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا