بین المللی

جانسون و اردوغان درباره سوریه گفت‌وگو کردند

خبرمهم: نخست وزیر انگلیس و رییس جمهوری ترکیه شامگاه سه‌شنبه در تماس تلفنی درباره درگیری‌های اخیر در شمال غرب سوریه گفت وگو کردند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، بوریس جانسون کشته شدن تعدادی از نظامیان ترکیه را در عملیات ضد تروریستی هفته گذشته ارتش سوریه تسلیت گفت و مراتب حمایت دولت لندن از آنکارا را اعلام کرد.

رجب طیب اردوغان نیز از حمایت انگلیس از آنکارا در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) و شورای امنیت سازمان ملل متحد تقدیر کرد.

طرفین همچنین در رابطه با وضعیت پناهجویان سوری که در اردوگاه‌های ترکیه ساکن هستند گفت وگو کردند و نخست وزیر انگلیس از آمادگی لندن برای ارائه کمک‌های مالی بیشتر برای حفاظت از پناهجویان در ترکیه خبر داد.

در این تماس تلفنی رهبران دو کشور در خصوص تقویت روابط دوجانبه نیز تاکید کردند.

هم زمان وزیر امور خارجه انگلیس برای گفت وگو با مقام‌های ترک در خصوص تنش‌های اخیر در سوریه، در آنکارا به سر می‌برد.

دومینیک راب امروز (سه شنبه) با مولود چاووش‌ اوغلو همتای ترک خود دیدار کرد و در نشست خبری گفت: تنها از طریق راه حل سیاسی می توان به صلح پایدار در سوریه رسید.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: ما عمیقا نگران افزایش تنش‌ها از سوی دمشق و مسکو در مناطق شمال غرب سوریه هستیم و این اقدامات را به عنوان نقض قوانین بین‌المللی محکوم کرده‌ایم.

راب تصریح کرد، تنها از طریق راه حل سیاسی طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌توان به صلح پایدار در سوریه دست یافت.

او دولت دمشق را به توقف روند سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها متهم کرد و مدعی شد که این مساله به آواره شدن مردم این کشور منجر شده است.

راب از دولت ترکیه برای میزبانی آوارگان سوری در خاک این کشور تقدیر و تصریح کرد، دولت انگلیس به حمایت از نقش آنکارا در این زمینه ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه انگلیس تحولات چند سال اخیر در سوریه را یکی از فاجعه‌بار ترین نمونه درگیری‌ها در تاریخ بشر توصیف کرد و خواستار پایان فوری خشونت‌ها در این منطقه شد.

ترکیه در ماه‌های اخیر با اعزام نیرو به شمال غرب سوریه و استان ادلب، حملاتش را به این منطقه افزایش داده که منجر به بروز درگیری‌های شدید میان دو طرف شده است.

ترکیه ادعا می‌کند بنا به درخواست مردم سوریه خاک این کشور را اشغال کرده است.

در واکنش به حملات ترکیه به سوریه، “بشار الجعفری” نماینده دائم دمشق در سازمان ملل با بیان اینکه سوریه در خاک خود با تروریست‌ها می‌جنگد نه در خاک کشور دیگر، گفت که سوریه به مقابله با تجاوز ترکیه‌ حامی تروریسم و حفاظت از مردم و دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود، ادامه خواهد داد.

استان ادلب در شمال غرب سوریه در هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای ارتش این کشور با تروریست‌های مورد حمایت برخی کشورهای خارجی به ویژه ترکیه برای آزادسازی آخرین پایگاه اصلی تروریست‌ها در سوریه است./ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا