بین المللی

اذعان صهیونیست‌ها: ادامه جنگ هم شکستمان را جبران نمی‌کند

خبرمهم: «تصویری غیرقابل تغییر از یک شکست: توان جنگی حماس پابرجاست و اسرا همچنان اسیر جاه‌طلبی نتانیاهو هستند»

«تصویری غیرقابل تغییر از یک شکست: توان جنگی حماس پابرجاست و اسرا همچنان اسیر جاه‌طلبی نتانیاهو هستند» اعترافی که به طور فزاینده از مقام‌های سیاسی و نظامی اسرائیل و رسانه‌های آن به گوش می‌رسد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، «حتی اگر غزه را به طور کامل نابود کنیم، هرگز نمی‌توانیم تصویری از پیروزی ارائه دهیم» این جدیدترین اظهارنظر یک نظامی ارشد اسرائیلی است که یکشنبه در بحبوحه جنگ غزه و تحولات میدانی در شمال نوار غزه و رفح بیان کرد.

رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی ژنرال دان حالوتس در‌حالی که وضعیت فعلی را تداوم شکست اسرائیل بعد از عملیات فلسطینی طوفان الاقصی در هفت اکتبر دانست، خواستار آزادی اسرای باقیمانده به هر قیمتی «حتی پرداخت هزینه سنگینی که حماس طلب می‌کند» شد.

ژنرال-دان-حالوتس
ژنرال-دان-حالوتس

فرمانده سابق واحد عملیات ارتش اسرائیل ژنرال یسرائیل زیو هم اخیراً با توجه به قصد نتانیاهو برای حمله به رفح هشدار داد که چنین حمله‌ای چند ماه طول خواهد کشید و احتمالا به قیمت جان اسرای اسرائیلی و در‌حالی که کنترل امور این منطقه بار دیگر به دست حماس می‌افتد، تمام خواهد شد. او دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای آزادسازی اسرا را آخرین فرصت اسرائیل خواند.

یسرائیل-زیو
یسرائیل-زیو

موشه یعلون، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل و وزیر جنگ سابق آن که تنها چند روز بعد از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و جنگ غزه تاکید کرده بود که هیچ راه‌حل جادویی برای نابودی حماس وجود ندارد، در اظهارنظری، اسرائیل را در بدترین بحران خود از زمان تاسیس توصیف کرده و هشدار داده «نتانیاهو برای بقای سیاسی خود آماده قربانی کردن گروگان‌ها در غزه است».

موشه-یلعون
موشه-یلعون

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل هرتزی هالوی که مثل رونان بار، رئیس شاباک و آهارون حالیوا، رئیس امان [اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل] مسئولیت شکست  هفتم اکتبر را پذیرفته، اذعان کرده که اسرائیل در جنگ غزه هم به هدف‌های خود دست نیافته است.

هرتزی-هالوی
هرتزی-هالوی

جدای از مقام‌های نظامی فعلی و سابق اسرائیلی که به ناکامی در مقابل مقاومت فلسطین و غیرممکن بودن نابودی حماس به‌رغم توهمات نتانیاهو اذعان کرده‌اند، مقام‌های سیاسی از جمله بزالل اسموتریچ، وزیر تندروی کابینه نتانیاهو، یائیر لاپید، رهبر احزاب مخالف کابینه و ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق این رژیم هم به شکست رهبری سیاسی و نهادهای امنیتی تل‌آویو در حفاظت از اسرائیلی‌ها اذعان کرده‌اند.

نظریه‌پرداز مطرح جهانی در حوزه روابط بین‌الملل جان مرشمایر معتقد است زمانی که جنگ سرانجام متوقف شود، «حماس جشن می‌گیرد و می‌گوید باقی ماندیم، پس پیروز شدیم».

رسانه‌های اسرائیلی هم بارها با اذعان به دست‌نیافتنی بودن هدف نابودی حماس در غزه به‌رغم کمک اطلاعاتی و نظامی آمریکا، از بنیامین نتانیاهو خواسته‌اند که راهی کم خسارت‌ برای اعتراف به شکست بیابد.

«گفتن ناگفتنی‌ها: اسرائیل شکست خورده؛ شکستی مطلق» این تیتر جنجالی روزنامه هاآرتص در گزارشی به تاریخ ۲۳ فروردین است.

تحلیلگر هاآرتص در این مطلب نوشت «ما باخته‌ایم. به حقیقت باید اعتراف کرد… اهداف جنگ محقق نخواهد شد، گروگان‌ها از طریق فشار نظامی بازگردانده نمی‌شوند، امنیت برقرار نخواهد شد و طرد شدن بین‌المللی اسرائیل پایان نخواهد یافت».

نتیجه‌ای که بزرگترین متحد اسرائیل هم به آن رسیده و وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن در دو مصاحبه با رسانه‌های این کشور که روز یکشنبه انجام شد، با تاکید بر اینکه تاکتیک‌های ارتش اسرائیل برای حذف حماس شکست خورده‌، از این رژیم خواست نظامیانش را از غزه خارج کند و سناریویی که در شمال غزه رخ داد یعنی کشتار غیرنظامیان و در نهایت بازگشت کنترل حماس به این مناطق را تکرار نکند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا