بین المللی

چرا ظریف از انتخاب دوباره ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور گفت

خبرهای فوری: چند روز پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با بلومبرگ بیان کرد که بیش از ٥٠‌درصد احتمال پیروزی مجدد دونالد ترامپ وجود دارد، اما مبنای سخن ظریف چیست؟

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، شاید یکی از مهمترین موضوعات برای آمریکایی‌ها، بحث اقتصاد باشد. خصوصا آن‌که از ‌سال ٢٠٠٧ تا ٢٠١٢، آمریکا دچار رکود اقتصادی بزرگی شد و آمار بیکاری در این کشور افزایش یافت. از آن زمان به بعد، همواره یکی از مهمترین موضوعات در اقتصاد آمریکا بیکاری، دستمزدها و رشد اقتصادی بوده است. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به شرایط اقتصادی در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ تا مقایسه‌ای میان آنها انجام دهیم.

گرچه ترامپ در مدت زمان سه‌سال گذشته با رفتارهای خود در صدر اخبار قرار گرفته و بسیاری او را نژادپرست، احمق، نالایق، خودشیفته و مواردی از این دست خوانده‌اند، اما سوال اینجاست که چرا هنوز بسیاری از آمریکایی‌هایی که به ترامپ رأی داده‌اند، همچنان از عملکرد اقتصادی او دفاع می‌کنند.
دونالد ترامپ کسی است که به نوشته خبرگزاری سی.ان.ان، توانست در پایان ‌سال اول ریاست‌جمهوری‌اش رشد اقتصادی آمریکا را به ٣‌درصد برساند و اقتصاددانان معتقدند که این روند، ادامه پیدا خواهد کرد. اگرچه ایجاد شغل او با سیاست‌های ضد محیط‌زیستی و انحصار طلبی‌های جهانی همراه بوده.
او در سه‌سال نخست توانست رشد بیش از ۳‌درصدی در اقتصاد آمریکا ایجاد کند. در ‌سال ۲۰۱۴ و با ریاست‌جمهوری باراک اوباما این رقم به زور نسبت به مدت مشابه به ۲‌درصد رسید.
ریس روپکی، اقتصاددان ارشد مالی در بانک اتحادیه «ام.یو.اف.جی» می‌گوید:  «طرح‌های اقتصادی او ساده است. باید گره از دست و پای اقتصاد در آمریکا باز شود و سرمایه‌گذاران و پولدارها مشتاق به سرمایه‌گذاری بیشتر شوند. در این شرایط آمار اشتغال نیز بالاتر می‌رود و ترامپ آن را یک بازی برد-برد برای همه طبقه‌ها می‌داند.»
موفقیت‌های اقتصادی این سال‌ها به حدی است که برخی می‌گویند این اتفاق، حاصل سیاست‌های ترامپ نیست و نتیجه سیاست‌های باراک اوباماست و ترامپ نمی‌توانسته در مدت زمان به این کوتاهی به چنین موفقیت‌هایی دست پیدا کند.
مصوبه تغییر پایه مالیاتی که بزرگترین تغییر از زمان رونالد ریگان به‌حساب می‌آید، ترامپ را برای طبقه سرمایه‌گذار به یک قهرمان تبدیل کرد و در مقابل، این خوش‌بینی را ایجاد کرد که چنین تغییر مالیاتی، منجر به افزایش سرمایه‌گذاری بیشتر در اقتصاد از سوی سرمایه‌گذاران آمریکایی شود.
یکی از سرمایه‌گذاران آمریکایی درباره طرح کاهش مالیات در آمریکا گفته بود که این اتفاق در حوزه تجارت موجب خواهد شد که رشد میزان اشتغال در این کشور بی‌سابقه شود.
دونالد ترامپ توانسته است با اقدامات خود در کمتر از ۶ ماه بیش از یک‌میلیون شغل در آمریکا ایجاد کند.
میزان بیکاری در ژوئن ‌سال ٢٠١٠ یعنی یک‌سال و نیم پس از آغاز ریاست‌جمهوری باراک اوباما، ٩,۵‌درصد بود و این رقم در ژوئن ٢٠١٨، یک‌سال و نیم پس از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ به ۴‌درصد کاهش یافت و از آن زمان، روند کاهشی داشت و در ماه می‌ سال ٢٠١٩، به ٣.۶‌درصد رسید. این کمترین میزان بیکاری از ‌سال ١٩۶٩ است، یعنی کمترین میزان بیکاری در نیم قرن گذشته.
در ژوئن ٢٠١١ در زمان اوباما، ١۴,۶‌میلیون نفر بیکار وجود داشت، درحالی‌که این رقم در ژوئن ٢٠١٨ حدود ۶.۶‌میلیون نفر بوده است.
اما اتفاق بسیار بزرگی که در حوزه اشتغال در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ افتاد، بازگشت نیروهای کار بود که در دوره بحران اقتصادی از‌ سال ٢٠٠٧ تا ٢٠٠٩ بیکار شده بودند.
این شرایط باعث شده تا آمار بیکاری برای سیاهپوستان آمریکایی هم کم شود. در ماه می‌ ٢٠١٨، آمار بیکاری سیاهپوستان آمریکایی تا ۵,٩‌درصد کاهش یافت و این میزان نیز پایین‌ترین میزان بیکاری آنها از دهه ٧٠ میلادی است.
ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در توییتی نوشت که میزان بیکاری زنان هم در ۶۵‌سال گذشته به پایین‌ترین حد خود رسیده است.
از سوی دیگر، دستمزدها هم در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ افزایش یافته است. از ‌سال ٢٠١٧ تاکنون این میزان بین ٢,۵ تا ٢.٩‌درصد افزایش یافته و همچنان روند افزایشی دارد. در ‌سال ٢٠١٩، این میزان تا ٣.۴‌درصد نسبت به آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ افزایش یافت.
میزان تورم آمریکا در ‌سال ٢٠٠٩، در زمان آغاز ریاست‌جمهوری باراک اوباما ٢,٧‌درصد بود. تورم در ‌سال ٢٠١۶، یعنی آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ به ٢.١‌درصد رسید و درحال حاضر حدود ١.۶‌درصد است.
با کنار هم قرار دادن این اعداد و ارقام، متوجه می‌شویم که چرا آمریکایی‌ها از سیاست‌های اقتصادی ترامپ بشدت دفاع می‌کنند. شریل چاملی، ستون‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست در یک جمله می‌نویسد: «بدترین روزهای اقتصادی ترامپ، شرایطی دارد که دولت اوباما آرزوی رسیدن به آن را داشته است.» همین شرایط نشان می‌دهد که چرا محمدجواد ظریف و البته بسیاری دیگر از تحلیلگران سیاسی معتقدند دونالد ترامپ شانس بیشتری دارد بار دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا شود. /روزنامه شهروند

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا