بین المللی

موسوی، کارشناس مسائل جهان عرب: هر حرکت مقاومت در منطقه بدون حضور ایران هیچ معنایی ندارد.

خبرمهم: امیر موسوی، کارشناس مسائل جهان عرب: با وجود اسرای زیادی که حماس در عملیات طوفان الاقصی بدست آورده معتقدم رسیدن به نقطه جنگ جهانی فعلا به دور از ذهن است.

موسوی، کارشناس مسائل جهان عرب: عملیات طوفان الاقصی یک خط روشنگری بین حق و باطل است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، امیر موسوی، کارشناس مسائل جهان عرب نسبت به عملیات طوفان الاقصی در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: اگر صهیونیست‌ها عملیات‌شان را به صورت گسترده انجام دادند مخصوصا ورود به غزه از طریق زمین و یا هدف‌های خارج از فلسطین اشغالی را بزنند، با‌توجه به اینکه الان سیستم‌شان نیز بهم ریخته و با چراغ سبزی هم که بایدن دیشب نشان داد، من فکر می‌کنم احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار منطقه‌ای یا بین‌المللی وجود خواهد داشت. امروز هم دیدیم که حزب‌الله پیام داد و آمادگی ورود خود به درگیری و کمک به فلسطینی‌ها را اعلام کرد. 

موسوی تاکید کرد: ولی بعید می‌دانم به خاطر اینکه که کاری که حماس انجام داد یک کار بزرگی بود اول اینکه اسرای زیادی را بدست آورد. این اسیر گرفتن برای صهیونیست‌ها خیلی مهم است و نمی‌توانند به راحتی از آن بگذرند. این اتفاق شرایط خاص خودش را دارد و در آینده نیز به برخورد آینده صهیونیست‌ها تحمیل خواهد شد. 

وی ادامه داد: دوم اینکه شرایط جهانی هم این وضعیت را ندارد که بتواند باعث گسترده‌تر شدن عملیات صهیونیستی‌ها حتی در‌خارج از فلسطین شود. چون می‌دانند الان در مقابل هزار نفر مستاصل شدند و سیستم‌شان هم از لحاظ نظامی و هم سیاسی بهم ریخته و ثابت هم شده که صهیونیست‌ها نقاط ضعف بسیار زیادی از نظر امنیتی و سیستمی دارند. چون فلسطینی‌ها در عرض چند دقیقه توانستند از زمین و هوا وارد هفت نقطه از مناطق اشغالی شوند. 

موسوی اضافه کرد: البته صهیونیست‌ها هم نمی‌توانند دست روی دست بگذارند چون واقعا شکست بزرگی هم داخل افکار عمومی شهرک نشینان بوجود آمده و هم نسبت به این ضعف بزرگشان که دیده شد برای افکار عمومی و طرفدارانشان در جهان. لذا معتقدم رسیدن به نقطه جنگ جهانی فعلا به دور از ذهن است.

ولی فکر می‌کنم بعد از اینکه صهیونست‌ها بتوانند آن چهار نقطه‌ای که فلسطینی‌ها در حال حاضر در آن حضور دارند را پس نگیرند و باعث خروج گروه‌های مقاومت نشوند هیچ صحبتی نمی‌توانیم داشته باشیم اما مهم این است که اسرائیل نشان داد از این حرف‌ها خیلی ضعیف‌تر است. 

امیر موسوی افزود: سخنگوی ارتش اسرائیل هم نتوانست در مقابل خبرنگار صحبت کند و هیچ پاسخی نداشت و کاملا گیج بود. هیچ اطلاعات دقیقی هم از وضعیت فعلی و آینده نداشت. فقط گفت ما در آینده جنگ تمام عیاری خواهیم داشت و احتمالا این حرف فقط برای آرام کردن افکار عمومی زده شده. 

این کارشناس مسائل جهان عرب در ادامه گفت: الان سه قسمت مهم مناطق شهرک‌نشین در اختیار گروه مقاومت است و تا الان که حدودا بیش از ۳۰ ساعت گذشته صهیونیست‌ها نتوانستند این مناطق را پس بگیرند. و این نشان دهنده ضعف کامل آنهاست. این اسرایی هم که حماس گفت تعدادشان را اعلام می‌کند و احتمالا اسامی آن‌ها را نیز اعلام خواهد کرد خیلی نکته مهمی است. 

موسوی در ادامه تاکید کرد: پنج خصوصیت این عملیات که در طول تاریخ درگیری بین عرب‌ها و صهیونیست‌ها منحصر به فرد است، عبارتند از: اولین خصوصیت غافلگیری صهیونیست‌ها در این عملیات است درحالیکه همیشه آن‌ها دیگران را غافلگیر می‌کردند. 

دوم اثبات ضعف سیستم اطلاعاتی اسرائیل توسط فلسطینی‌ها بود که در این عملیات نشان داده شد.

سوم عبور از مرزهای اسرائیل که به شدت محکم است و مین‌گذاری شده و دیوار برق است اما در عرض چند دقیقه همه این‌ها متلاشی شد و اصلا اسرائیلی‌ها متوجه نشدند و در خواب بودند. 

چهارمین مورد هم نکته جالبی است که فلسطینی‌ها در این شرایط توانستند اسرائیلی‌ها و مقامات نظامی‌ آن‌ها را در اینجا اسیر کرده و با ماشین خود اسرائیلی‌ها برگشتند. این خیلی مهم است که حدود ساعت ۶ صبح هیچ سیستمی از این‌ها بیدار نبوده. 

پنجمین مورد هم بحث آزادسازی هفت شهرک هم مرز با غزه است. 

وی ادامه داد: لذا من فکر می‌کنم شرایطی که الان اسرائیلی‌ها با آن روبرو هستند بسیار شرایط سختی است. در این قضیه الان دو نکته وجود دارد. یکی اینکه اسرائیلی‌ها خیلی آزادانه در منطقه عبور می‌کردند، ترور انجام می‌دادند و به عراق، سوریه و… حمله می‌کردند اما پاسخ محکمی نمی‌گرفتند. همه ارکان محور مقاومت می‌گفتند در وقت مناسب پاسخ خواهیم داد ولی این‌هایی که اهل مسخره کردن موضع مقاومت بودند الان در خفگی کامل قرار گرفتند و دیدند که وقت مناسب در حال طراحی بود. این عملیات واقعا نشون داد که چه طراحی دقیقی با امکانات بسیار کم انجام شد. 

موسوی افزود: نکته بعدی این است که غزه یک جزیره محاصره شده است از همه نظر زمینی و هوایی ولی با وجود این همه جاسوس و عرب‌های جاسوس اسرائیلی و با امکانات بسیار بالای اسرائیل، آمریکا و اروپا و حتی خود دولت خودگردان همگی فشل و ناتوان شدند. من فکر می‌کنم این عملیات حداقل حدود ۴ ماه در حال طراحی بوده و عجیب است که نتوانستند هیچ کدام از سیستم‌های اسرائیل اطلاعاتی بدست بیاوردند، که حتی پنتاگون هم در بیانیه‌اش اعلام کرد و گفت ما هیچ اطلاعاتی از این تحرکات نداشتیم. 

این نشان می‌دهد از مدیریت بسیار قوی محور مقاومت و سری نگه داشتن اطلاعات و برنامه‌ها و اینکه هیچ نفوذی در این اتاق وجود نداشت. که خب به نظر من این نکته خیلی مهم است و دستاورد بسیار بزرگی است. الان کشورهای سازش‌گر در شرایطی بدتر از اسرائیل قرار گرفتند و نمی‌دانند چه بگویند. 

این کارشناس جهان عرب تاکید کرد: عملیات طوفان الاقصی یک خط روشنگری بین حق و باطل است و عکس‌العملی بود به جنایت‌های این ۴ روز اخیر اسرائیلی‌ها در حق فلسطینی‌ها. اما از ظاهر قضیه و انعکاسات رسانه‌ها دیده شد کسانی که خائن هستند چه در داخل ایران و چه در منطقه عربی و جاهای دیگر در‌حال حاضر حرفی برای گفتند ندارند و فقط اشک تمساح می‌ریزند و می‌گویند در این عملیات مظلومان  و بی‌گناهان فلسطینی زیادی کشته شدند درحالیکه این‌ها خودشان تحرکات زیادی را در داخل ایران، عراق، سوریه، یمن و…  انجام دادند و مردم را تشویق می‌کردند به آشوب و کشتن نیروهای نظامی این کشورها و کامل سکوت بودند اما الان که فلسطینی‌ها می‌خواهند حقشان را بگیرند سرو صدا می‌کنند. 

موسوی ادامه داد: یکی از بازتاب‌های این عملیات برهم خوردن انعطاف دولت نتانیاهو است. اگر نتانیاهو شرایط مقاومت را بپذیرد به خاطر این اسرای زیادی که در اختیار مقاومت است، احتمالا تندروها از آن خارج می‌شوند و این دولت از بین می‌رود و مجبورند بروند به سمت انتخابات زودهنگام. 

امیر موسوی در‌خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از این عملیات گفت: هر حرکت مقاومت در منطقه بدون حضور ایران معنا ندارد. لذا این اتاق عملیات مشترک نشان دهنده یک برنامه ریزی متحد بین جمهوری اسلامی ایران و مقاومت است. خدا رحمت کند شهید سلیمانی را که امروز می‌شود فهمید این مرد چه کارهای بزرگی انجام داده. 

وی اضافه کرد: شهید سلیمانی تکنولوژی را به غزه و کرانه غربی منتقل کرد، همچنین نیروها را آموزش داد که امروز می‌توانند در عرض بیست دقیقه ۵ هزار موشک شلیک کنند که به تل‌آویو برسد. این خیلی کار اساسی و بزرگ است که سال‌ها طول کشید. وقتی تمام دشمنان منطقه علیه منطقه متحد هستند طبیعی است که باید همه گروه‌های مقاومت نیز بر‌علیه آنان متحد باشند.  

موسوی در رابطه با تاثیر این عملیات در روابط و سازش بین اسرائیل و عربستان گفت: در‌حال حاضر سازش با اسرائیل معنایی ندارد و عربستان هم هیچ نقشی جز خیانت در قضیه فلسطین نداشته و ندارد. کشورهایی مثل مصر و اردن سال‌ها سازش کردند ولی هیچ کاری نتوانستند انجام دهند دیگر این‌ها که هیچ نقشی هم در‌خصوص فلسطین جز بحث‌هاس موزیانه ندارند هیچ اثری نخواهند داشت. زیرا گروه‌های مقاومت بسیار قوی بوجود آمده.

وی اضافه کرد: اگر همه کشورهای عربی هم سازش کنند دیگر هیچ فایده ای ندارد چون این سازش قرار بود امنیت اسرائیلی‌ها را ایجاد کند ولی الان برعکس شده و از روزی که سازش گسترش پیدا کرد به مراتب وضعیت اسرائیلی‌ها بدتر شد. این‌ها همه برای محور مقاومت پیروزی بزرگی است. 

امیر موسوی، کارشناس مسائل جهان عرب در پایان نسبت به حواشی سفر احمدی‌نژاد به گواتمالا و وقوع عملیات طوفان الاقصی گفت:  نه بعید است، هیچ ارتباطی بین سفر احمدی‌نژاد به گواتمالا با این وضعیت وجود ندارد. این عملیات کاملا سری بوده و به نظر من هیچ کس مطلع نبوده جز ۵ نفر اصلی که تشکیل دهنده اتاق فکر عملیات بودند. علت موفقیت این عملیات هم بحث سری بودن و ناگهانی بودنش برای صهیونیست‌ها بوده. 

این سفر قبلا برنامه ریزی شده و آقای احمدی نژاد دوست دارد این بحث‌ها را مطرح کند و رفت‌وآمد کند. قبلا هم به امارات و ترکیه رفته و هیچ چیز خاصی ندارد. در جهان عرب سفر احمدی‌نژاد به گواتمالا هیچ انعکاسی نداشته است. 

 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا