بین المللی

افزایش موارد خشونت خانوادگی زنان علیه مردان در اقلیم کردستان عراق

خبرمهم: صحنه‌های خشونت خانوادگی در جامعه عراق به امری معمول تبدیل شده است به ویژه پس از آنکه نرخ فقر و پیامدهای بحران‌های امنیتی و بهداشتی طی سال‌های اخیر افزایش یافته است اما خشونت علیه مردان توسط همسران‌شان امری است که فراتر از حد و مرز خشونت خانوادگی سنتی مورد توجه شرع و قانون قرار دارد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، صحنه‌های خشونت خانوادگی در جامعه عراق به امری معمول تبدیل شده است به ویژه پس از آنکه نرخ فقر و پیامدهای بحران‌های امنیتی و بهداشتی طی سال‌های اخیر افزایش یافته است اما خشونت علیه مردان توسط همسران‌شان امری است که فراتر از حد و مرز خشونت خانوادگی سنتی مورد توجه شرع و قانون قرار دارد.

 به نقل از المدی، در اقلیم کردستان عراق صدها مرد سالانه با خشونت همسران‌شان مواجه هستند که به گفته متخصصان شامل خشونت روانی و فیزیکی و حتی جنسی است و در این میان، تحرکاتی برای اصلاح قانون حمایت از خانواده به منظور جلوگیری از بروز چنین مواردی در جریان است.

به گفته «برهان علی»، رئیس «اتحادیه مردان کردستان»، در سال ۲۰۲۱ میلای ۵۲۱ مورد خشونت خانوادگی علیه مردان ثبت کردیم که منجر به خودکشی ۶۸ مرد شد.

وی گفت: طی سال مذکور تعداد مردانی که به دست همسران‌شان به قتل رسیدند، ۶ مورد و تعداد مردانی که اغلب سالخورده بودند و از خانه طرد شدند به ۳۱ نفر رسید همچنین ۴۷ مورد خیانت زنان به همسران‌شان هم طی این سال ثبت شد.

برهان علی ادامه داد: استان سلیمانیه با ۲۸ مورد در صدر موارد خودکشی به دلیل خشونت علیه مردان قرار دارد و سپس اربیل با ۲۴ مورد، دهوک با ۹ مورد و استان کرکوک ۵ مورد و شهر حلبچه با ۲ مورد در مرتبه پنجم قرار گرفت.
وی در توضیح افزایش موارد خشونت علیه مردان به دست همسران‌شان در اقلیم کردستان عراق گفت: این خشونت بیشتر به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی و تاثیر وضعیت مادی در درون خانواده و نیز پشتیبانی قانون حمایت از خانواده از زنان علیه مردان است به طوری مردان قربانی این قانون و وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان شده اند.

رئیس اتحادیه مردان کردستان اظهار داشت: موضوع خشونت علیه مردان پدیده فراگیری در منطقه است اما نگران هستیم در آینده به پدیده‌ای دامنگیر تبدیل شود به خصوص که خشونت به مرحله فیزیکی، روانی و جنسی رسیده است و شروع به تاثیرگذاری بر بنیان‌های خانواده کُردی کرده است.

در همین رابطه، «سولاف صالح امین»، فعال حقوق بشر کُرد پیش‌بینی کرد که موارد خشونت علیه مردان در اقلیم کردستان (۵۲۱ مورد) بالاتر از این ارقام باشد و بسیاری از مردان به دلیل آنچه که «رسوایی» می‌نامند، از شکایت به مراجع قضایی خودداری می کنند.

صالح امین افزود: پدیده خشونت علیه مردان تنها محدود به اقلیم کردستان نیست و این پدیده در دیگر استان‌های عراق هم وجود دارد و بروز این موارد در بصره، بغداد، نینوا، نجف و کربلا را ما می‌شنویم لذا این پدیده تنها در اقلیم کردستان افزایش نیافته است فقط تفاوت اینجاست که مردان در صورت مواجه با خشونت زنان و یا برعکس، در کردستان معمولا به دستگاه‌های قضایی مراجعه می کنند اما در مناطق جنوبی عرف عشیره‌ای و اجتماعی اجازه این کار را نمی‌دهد و ترس از رسوایی مانع از شکایت می‌شود، این موضوعی نگران‌کننده و نادرست است.

این فعال اجتماعی گفت: شبکه‌های اجتماعی و سریال‌های غربی با انتشار فرهنگ‌هایی مغایر با فرهنگ اجتماعی عراق و آداب و رسوم ما در بروز موارد خشونت خانوادگی تاثیرگذار است.

وی در پایان گفت: موضوع خیانت به همسر متاسفانه در عراق افزایش یافته و آمار وحشتناکی ثبت شده است که مربوط به هر دو طرف یعنی زن و مرد است و این امور خود یکی از دلایل رشد پدیده خشونت خانوادگی چه علیه زن و چه علیه مرد است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا