اقتصادی

پازوکی، اقتصاددان: نمایندگان باید برای افزایش سه برابری بودجه صداوسیما در دادگاه محاکمه شوند./ صداوسیما اگر درآمد ندارد غلط می‌کند روزنامه چاپ می‌کند.

خبرمهم: مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه: آقایان یا درآمد نجومی دارند یا از رانت برخوردارند که نمی‌فهمند نرخ تورم ۴۰ درصدی یعنی چه؟!

پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه: عامل اصلی وضعیت اقتصادی امروز تیم اقتصادی دولت است. این‌ها همان‌هایی هستند که در دولت احمدی‌نژاد میلیاردها دلار درآمد این مملکت را حیف کردند و از بین بردند./ صداوسیما اگر پول ندارد دارایی‌هایش را مولد سازی کند. 

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص افزایش نرخ مالیات در بودجه ۱۴۰۳ گفت: من با اینکه دولت جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد کاملا موافقم. باید معافیت مالیاتی از فرهنگ مالیاتی کشور رخت ببند و هر‌کس که درآمد دارد طبق قانون مالیات بپردازد، چون این به نفع اقتصاد ملی است. دولت نیز باید بتواند جلوی فرار مالیاتی را بگیرد و با اینکه از دلالان، کلاهبرداران و واسطه‌گران مالیات بگیرد خیلی موافق هستم. اما با اینکه نرخ مالیات را بالا ببرد کاملا مخالفم چون در اقتصاد ایران افزایش نرخ مالیات باعث تشدید رکود خواهد شد. 

پازوکی ادامه داد: نباید کسانی که تا الان در پرداخت خوش حساب بودند جریمه شوند. باید هر‌کسی که در این مملکت درآمد دارد مالیات بدهد. به فرض مثال یک نفر با رانت دانشگاه امده و بعد مدرک گرفته و در نهایت استخدام شده و درآمد دارد اما مالیات نمی‌پردازد که خب این غلط است. یکی از مباحث مهم در بودجه این است که اگر دولت می‌خواهد ثبات اقتصادی را به اقتصاد ایران برگرداند باید تورم را کنترل کند. مهم‌ترین شاخص ثبات اقتصادی کنترل تورم است. 

وی افزود: علت تورم در اقتصاد ایران حجم فزاینده نقدینگی است که از طریق کسری بودجه اتفاق می‌افتد. در این وضعیت با افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم روبرو می‌شویم که منجر به گسترش فقر خواهد شد. دولت باید در این صورت هزینه‌های غیر‌ضروری خود را کاهش دهد. من شب گذشته در خبرها دیدم بودجه صداوسیما سه برابر شده که اگر واقعا این خبر صحت داشته باشد چون هنوز در بخش مخارج دولت چاپ نشده، متاسفانه دولت لایحه‌اش را قطره چکانی بیرون می‌دهد. 

این اقتصاددان و استاد دانشگاه در‌ادامه تاکید کرد: همین بودجه ۸هزار میلیاردی صداوسیما نیز اضافه است. برای چه برای یک سازمانی که ناکارآمد است هزینه می‌کنید؟ باید برای این افزایش سه برابری بودجه صداوسیما نمایندگان در دادگاه ملت محاکمه شوند در‌حالی که ده‌ها هزار نفر پشت درهای کمیته امداد و بهزیستی برای گرفتن نیازهای اساسی‌شان ایستادند. صداوسیما اگر درآمد ندارد غلط می‌کند روزنامه چاپ می‌کند. کدام کشور در دنیا تلویزیونش روزنامه چاپ می‌کند؟ یا ده‌ها هزار خبرگزاری از طریق بودجه ۱۴۰۲ استفاده می‌کنند درحالیکه در کشورهای توسعه یافته اصلا خبرگزاری دولتی نداریم. 

مهدی پازوکی با‌اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی به مراتب از صداوسیما برد خبری بالاتری دارند، گفت: دولت وقتی می‌خواهد قدرت خرید ملت و حقوق کارمندان را حفظ کند می‌گوید بودجه تورم ساز است. سال گذشته حقوق کارمندان را ۲۰ درصد افزایش دادند اما بودجه صداوسیما را ۳۰ درصد افزایش دادند، آیا این عدالت است؟ صداوسیما واقعا چه کارایی دارد؟ بیش از ۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی دارد اما چه فایده‌ای دارد؟ ببینید همین روزنامه جام جم که برای صداوسیماست چقدر مخارج دارد. اجاره‌ی همین ساختمان روزنامه جام جم در خیابان میرداماد تهران ماهی ۱۰ میلیارد تومان است.  صداوسیما اگر پول ندارد این‌ها را بفروشد و دارایی‌هایش را مولدسازی کند. به نظر من این کمک‌های بی‌حدوحصر به صداوسیما باعث شده که دیگر حتی صداوسیما مردمی نیز نیست. شبکه‌های اجتماعی به مراتب از صداوسیما برد خبری بالاتری دارند. 

پازوکی در‌رابطه با عاملان اصلی وضعیت اقتصادی نامساعد امروز ادامه داد: عامل اصلی وضعیت اقتصادی امروز این است که تیم اقتصادی فعلی همان تیم اقتصادی دولت احمدی‌نژاد است، همان‌هایی که در دولت احمدی‌نژاد میلیاردها دلار درآمد این مملکت را حیف کردند و از بین بردند، آمدند سرکار به جز دو سه نفری که مثل آقای مشایی در دادگاه حکم داشتند. همه برگشتند. خب این‌ها یکبار امتحانشان را پس دادند. اقتصاد ایران نیاز به انضباط اقتصادی دارد. در‌حال حاضر بی‌انضباطی اقتصادی پدر اقتصاد ایران را در‌آورده. دولت سیزدهم بیش از دو سال و نیم است که سرکار است اما همچنان نرخ تورم ۴۰ درصد است. ۵ سال است که این اقتصاد نرخ تورم بالای ۴۰ درصد دارد. مردم در فشار زیادی هستند. راه‌کار این است که کسری بودجه از بین برود. در دولت روحانی هم من این‌ها را گفتم. 

وی اضافه کرد: دبیر‌خانه ستاد انقلاب فرهنگی در حد یک وزارتخانه در‌حال پول گرفتن است. مگر یک دبیرخانه چند نفر نیاز دارد. مجمع تشخیص چقدر پژوهشکده دارد؟ من طرفدار پژوهش هستم اما با خرج بودجه‌های پژوهشی صرف یک عده خاص شود کاملا مخالفم. الان در کشور بی‌انضباطی پولی در سیستم بانکی و بی‌انضباطی مالی در سند بودجه و بی‌انضباطی اداری بیداد می‌کند. 

مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در پایان گفت: آقایان متوجه نیستند. کسی که دانشگاه امام صادق درس خوانده و یک روز هم سابقه اجرایی ندارد نمی‌تواند مدیر موفقی شود. دولت علی الظاهر بودجه صداوسیما را دو برابر کرده بود اما مجلس آن را سه برابر کرده، خب سوال من الان این است که آقای مجلس بر چه اساسی بودجه صداوسیما را سه برابر کردید؟ من امیدوارم این سه برابر شدن بودجه صداوسیما صحت نداشته باشد چون به معنی ناامیدی ملت در سال آینده و افزایش تورم است. این آقایان یا درآمد نجومی دارند یا از رانت برخوردارند که نمی‌فهمند نرخ تورم ۴۰ درصدی یعنی چه؟!

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا