بین المللی

زیر ساخت ها نظامی اوکراینی نابود شد، ما تنها ماندیم

خبرمهم: روسیه اعلام کرد تاکنون ۸۳ تأسیسات زیرساختاری نظامی اوکراین از کار افتاده و چهار فروند جنگنده و چهار پهپاد نیروی هوایی این کشور منهدم شده‌اند.

صبح روز گذشته (پنجشنبه)، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه رسماً دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد. روسیه در طول روز گذشته پایگاه‌ها و فرودگاه‌های نظامی اوکراین را مورد هدف قرار داد. در همین ارتباط، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور موفق شدند۸۳ زیرساخت نظامی اوکراین را از کار بیندازند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، از سوی دیگر، کشورهای غربی نیز جملگی مسکو را تهدید به اعمال تحریم‌های شدید کردند. علیرغم تهدیدات گسترده‌ای که غربی‌ها پیشتر انجام می‌دادند، اما رسماً اعلام کردند که قصد مداخله نظامی در بحران اوکراین را ندارند. حتی «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز در نشست مجازی گروه هفت اعلام کرد که نیروهای آمریکایی برای جنگیدن در اوکراین به اروپا نخواهند رفت.

کی‌یف با موشک‌های بالستیک و کروز هدف قرار گرفت

مشاور دولت اوکراین اعلام کرد کی‌یف، پایتخت این کشور پیش از بامداد امروز (جمعه) هدف حمله با موشک‌های بالستیک قرار گرفته است. «آنتون گراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین در پیامی به خبرنگاران گفت: حملات علیه کی‌یف با موشک‌های کروز یا بالستیک ادامه دارد.

روسیه تأیید کرد: نیروهای زمینی از کریمه وارد اوکراین شده‌اند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای زمینی این کشور از کریمه به سمت اوکراین حرکت کرده‌اند و در حال پیشروی به سمت شهر خرسون در شمال غربی کریمه هستند.

نیروهای ما برای جنگیدن در اوکراین به اروپا نمی‌روند

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پس از نشست مجازی گروه هفت که به صورت فوق العاده درباره تحولات اوکراین برگزار شد، سخنرانی کرد. رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مسئولیت کامل حمله به اوکراین را بر عهده دارد.

بایدن در ادامه افزود: روسیه به دلیل حوادث اخیر اوکراین با عواقب مواجه خواهد شد. پوتین متجاوز است. پوتین این جنگ را انتخاب کرد و اکنون او و کشورش عواقب آن را متحمل خواهند شد. جو بایدن در ادامه گفت که در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، نیروهای بیشتری را به آلمان اعزام می‌کند، اما تاکید کرد که نیروهای آمریکایی به خود اوکراین اعزام نخواهند شد.

بایدن گفت: «نیروهای ما درگیر درگیری با روسیه در اوکراین نیستند و نخواهند بود. نیروهای ما برای جنگیدن در اوکراین به اروپا نمی‌روند، بلکه برای دفاع از متحدان ناتو و اطمینان بخشیدن به آن متحدان در شرق به اروپا می‌روند.»

بایدن بار دیگر تاکید کرد: ایالات متحده برای حفاظت از هر وجب از خاک ناتو و عمل به تعهدات خود در ماده ۵ برای دفاع از متحدان خود در برابر تشدید تجاوزات روسیه، مبارزه خواهد کرد. جو بایدن در ادامه افزود: شرکت‌های نفت و گاز ایالات متحده «نباید از این شرایط سوءاستفاده کنند»، چون نگرانی‌هایی زیادی درباره افزایش قیمت انرژی در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین وجود دارد.

زاخاروا: سوخو ۲۵ روسیه سقوط کرد / ۷۴ زیرساخت نظامی اوکراین از کار افتاد

وزارت خارجه روسیه امروز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای درباره تحولات اوکراین اعلام کرد: آمریکا خود از گفتگو با روسیه درباره اوکراین و امنیت جهانی امتناع کرد.

در بیانیه صادره از سوی ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: روند تخلیه دیپلمات‌های روسیه از کی یف نیمه شب گذشته به پایان رسید. شهروندان روسیه در اوکراین می‌توانند به کشور خود بازگردند و یا به دفاتر کنسولی کشورهای همسایه مراجعه کنند. این آغاز یک جنگ نیست، بلکه تلاشی برای جلوگیری از یک جنگ جهانی است.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه حملات نیروهای مسلح روسیه، ۷۴ زیرساخت نظامی زمینی اوکراین از کار افتاده است. از جمله ۱۱ فرودگاه نیروهای هوایی، ۳ موضع فرماندهی، ۱۸ پدافند هوایی S-۳۰۰ و Buk-M۱ نیز نابود شدند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه در این باره آمده است: جت جنگنده سوخود ۲۵ روسیه به دلیل خطای خلبان سقوط کرد؛ خلبان پس از خروج اضطراری اکنون در سلامتی کامل و در یک پایگاه نظامی به سر می‌برد.

پوتین: غرب راه دیگری را برای روسیه باقی نگذاشت

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در خصوص حمله این کشور به اوکراین اعلام کرد: آنچه در حال رخ دادن است اقدامی ضروری است. برایمان چاره‌ای جز این کار باقی نگذاشتند.

رئیس جمهوری روسیه در جلسه خود با بازرگانان روسی آنها را برای مقابله با تحریم‌های اخیر غرب در ارتباط با جنگ در اوکراین مورد خطاب قرار داد و گفت: آنچه اکنون در جریان است وضعیتی اضطراری است؛ زیرا غرب هیچ گزینه‌ای پیش روی ما باقی نگذاشته است.

وی در این باره ادامه داد: خطرات در حوزه امنیت به گونه‌ای شکل گرفته است که دیگر نمی‌توان به راه حل دیگری دست یافت. ما مجبور شدیم این اقدامات را انجام دهیم. همه تلاش‌هایمان برای تغییر وضعیت بی‌نتیجه بود.

پوتین ادامه داد: خطرات می‌توانست بر هویت ما تأثیر منفی بگذارد و ما خود را برای هرگونه تحریم آماده کرده‌ایم. ما قصد آسیب رساندن به نظم جهانی را که بخشی از آن هستیم نداریم و شرکای ما باید این را درک کنند. آنچه اکنون در اوکراین جریان دارد، یک اقدام ضروری است. روسیه هنوز بخشی از اقتصاد جهانی است.

ولادیمیر پوتین اضافه کرد: اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم با تهدیدی مواجه می‌شدیم که نمی دانم وضعیت کشور ما پس از آن چگونه می‌شد. شرایط سخت است و امیدوارم که بتوانیم به شکل فعال و با همبستگیِ یکدیگر کار کنیم.

گفتنی است که از صبح امروز به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و به دلیل درخواست کمک نظامی استقلال طلبان شرق اوکراین در پاسخ به افزایش «تجاوزات کی‌یف»، عملیات نظامی مسکو آغاز شده است.

رئیس جمهور اوکراین: پس از صحبت با رهبران غربی مأیوس شدم

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که پس از صحبت با رهبران غربی مأیوس شده است. او گفت: «من کسی را نمی‌بینم که در کنار اوکراین بجنگد.» زلنسکی گفت که تاکنون ۱۳۷ نفر در تهاجم روسیه کشته و ۳۱۶ نفر زخمی شده‌اند.

اوکراین در حالی درگیر حمله روسیه شده که تا کنون کشورهای غربی به تحریم روسیه بسنده کرده و آمریکا و ناتو نیز اعلام کرده‌اند که تصمیمی برای جنگ با روسیه ندارند.

واکنش آمریکا به اشاره پوتین درباره زرادخانه هسته‌ای روسیه

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود با خبرنگاران به سوالات مختلف از جمله درباره بحران اوکراین پاسخ داد.

سخنگوی کاخ سفید در جریان نشست مطبوعاتی عصر پنجشنبه خود گفت که ایالات متحده آماده پذیرش پناهندگان اوکراینی است، اگرچه او انتظار دارد که اکثریت قریب به اتفاق آنها در اروپا بمانند.

ساکی در پاسخ به سوالی درباره اشاره پوتین به زرادخانه هسته‌ای روسیه گفت: «در حال حاضر هیچ افزایش تهدیدی در این زمینه مشاهده نمی‌کنیم.» سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که بایدن چه زمانی تحریم‌های شدیدتری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد، به خبرنگاران گفت که مجازات‌هایی که اعلام شده اند شدید بوده و تأثیرگذار هستند، اما زمان می‌برند. او گفت: «بیایید تا یک ماه دیگر صبر داشته باشیم تا ببینیم آیا تحریم‌ها کار می‌کنند یا خیر.»

خبرنگاری پرسید اما اوکراین یک ماه فرصت ندارد، آیا آمریکا عملاً اوکراین را به روسیه واگذار می‌کند؟ ساکی چنین موضعی را رد کرد و گفت: «هیچ چیزی درباره استراتژی، رویکرد یا رهبری رئیس جمهور در جهان وجود ندارد که نشان دهد او در حال واگذاری چیزی است.»

در پایان جلسه، پس از اینکه ساکی با گذاشتن ماسک نشان داد که جلسه خبری او تمام شده است، یک خبرنگار از او پرسید که آیا ایالات متحده معتقد است روسیه در حال آماده شدن برای حمله به کشورهای دیگر فراتر از اوکراین است؟ ساکی در این ارتباط گفت: «ما مطمئناً فکر می‌کنیم که پوتین جاه طلبی‌های بزرگ‌تری دارد.»

آلمان با تحریم روسیه از دسترسی به سوئیفت مخالف است

«اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان عصر پنجشنبه اعلام کرد که با تحریم و قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت در شرایط فعلی مخالف است و اصرار دارد که این گزینه باید برای بعد باقی بماند.

شولتز با ورود به نشست سران اتحادیه اروپا که به صورت فوری در بروکسل برگزار شد، گفت که واکنش به جنگ روسیه علیه اوکراین با اعمال «تحریم‌های ضروری بیشتر» مهم است. با این حال، وقتی از او پرسیده شد که آیا این تحریم‌ها باید شامل ممنوعیت روسیه از استفاده از سوئیفت باشد، او گفت که با چنین اقدامی مخالف است.

شولتز گفت: «از نظر وحدت و عزم، بسیار مهم است که در مورد اقداماتی که اکنون در چند هفته گذشته آماده شده است تصمیم بگیریم و هر چیز دیگری را برای شرایطی که لازم است کارهای دیگری نیز انجام دهیم، رزرو کنیم.»

مخالفت شولتز با تحریم سوئیفت علیه روسیه پس از آن صورت می‌گیرد که «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین نیز در توییتی علناً از اتحادیه اروپا خواست که روسیه را از سوئیفت خارج کند و افزود کسانی که در مورد چنین اقدامی تردید دارند، «خون مردان، زنان و کودکان بی گناه اوکراینی» در دستانشان خواهد بود.

لیندسی گراهام: زمان به نفع آمریکا نیست

«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا را به دلیل عدم تحریم مستقیم «ولادیمیر پوتین» در واکنش به حمله او به اوکراین به شدت مورد انتقاد قرار داد.

گراهام در این ارتباط گفت: «ما نباید به دنبال اجازه از متحدان برای تعقیب پوتین و دوستانش باشیم.»

گراهام گفت: «ما باید با قدرت علیه پوتین، جنایتکار جنگی، پیش برویم و از متحدانمان بخواهیم به ما بپیوندند. زمانی که نوبت به تحریم‌ها علیه پوتین می‌رسد، اگر همه کارهای ممکن را انجام ندهیم، زمان به نفع ما نیست و در حال حاضر ما در حال از دست دادن زمان هستیم.»

بایدن چند ساعت پیش از این گفته بود که دولت او امکان اعمال تحریم‌های مستقیم علیه پوتین را از بین نمی‌برد، اما او به پرسش خبرنگاران درباره اینکه چرا اکنون پوتین را تحریم نمی‌کند، پاسخ نداد.

گراهام همچنین تاکید کرد که با نمایندگان کنگره در هر دو حزب همکاری خواهد کرد تا به سرعت لایحه‌ای را برای ارائه کمک‌های تکمیلی اضطراری به اوکراین در پاسخ به تهاجم روسیه به تصویب برساند.

مجلس نمایندگان آمریکا درباره اوکراین نشست محرمانه برگزار می‌کند

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام دور جدید تحریم‌های «جو بایدن» علیه روسیه را در واکنش به حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین تحسین کرد و حمایت خود را از مردم اوکراین اعلام نمود.

پلوسی در بیانیه‌ای گفت: «اتحاد ما برای نشان دادن عزم و اراده قاطع در این لحظه دلخراش و رنج برای مردم اوکراین بسیار مهم است. ما با قدرت و هماهنگی بی‌سابقه‌ای در تعهد خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین متحد هستیم.»

پلوسی خاطرنشان کرد که اعضای مجلس نمایندگان یک جلسه توجیهی از دولت بایدن در مورد بحران اوکراین داشتند و هفته آینده یک جلسه توجیهی محرمانه و حضوری نیز درباره اوکراین برگزار خواهند کرد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «پرزیدنت بایدن در طول تشدید تنش‌ها در روسیه به صراحت گفته است که ما به تحمیل هزینه‌هایی بر روسیه ادامه خواهیم داد که این امر از هر نظر این کشور را ضعیف می‌کند و کنگره ایالات متحده نیز به رئیس جمهور بایدن برای حمایت از مردم اوکراین می‌پیوندد.»

پس از برگزاری اجلاس اضطراری گروه هفت درباره اوکراین، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا فهرستی از تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کرد و گفت که تحریم‌های جدید به اقتصاد روسیه آسیب می‌رساند و رابطه مسکو را با اقتصاد جهانی قطع می‌کند.

بایدن گفت که تحریم‌های جدید «هزینه سنگینی بر اقتصاد روسیه تحمیل خواهد کرد و بهینه‌سازی شده‌اند تا تأثیر بلندمدت بر روسیه را به حداکثر برسانند.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا: باید روسیه را از سوئیفت اخراج کنیم

«آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: تحریم‌های آمریکا علیه روسیه باید حتی فراتر از تحریم‌های اعلام شده از سوی جو بایدن باشد.

شیف گفت: «من فکر می‌کنم بسته تحریم‌هایی که رئیس‌جمهور اعلام کرد، شدیدترین بسته‌ای است که تا به حال علیه روسیه وضع کرده‌ایم و چندین برابر ویران‌کننده‌تر از هر چیزی است که پس از آخرین تهاجم روسیه در سال ۲۰۱۴ اجرا شد، با این وجود، من طرفدار بیشتر کردن این تحریم‌ها هستم. من طرفدار اخراج روسیه از سوئیفت هستم. من طرفدار اعمال تحریم‌های مستقیم بر ولادیمیر پوتین هستم. این یک وضعیت بی‌سابقه است، و حتی با وجود اینکه ما به طور کلی سران کشورها را تحریم نمی‌کنیم، اما در مواردی چنین می‌کنیم، و فکر می‌کنم در اینجا نیاز است که این اقدام و تحریم‌های شدید اعمال شود.»

پس از برگزاری اجلاس اضطراری گروه هفت درباره اوکراین، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا فهرستی از تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کرد و گفت که تحریم‌های جدید به اقتصاد روسیه آسیب می‌رساند و رابطه مسکو را با اقتصاد جهانی قطع می‌کند.

درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد از «ولادیمیر پوتین» برای خاتمه جنگ

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد چهارشنبه شب در توئیتی از «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه درخواست کرد تا در بحبوحه تهاجم به اوکراین، نیروهای خود را به روسیه بازگرداند. گوترش گفت: در شرایط کنونی، من باید درخواست خود را تغییر دهم و بگویم: رئیس جمهور پوتین، به نام انسانیت، نیروهای خود را به روسیه بازگردانید و جنگ را خاتمه دهید.

وی افزود: این درگیری باید اکنون متوقف شود. این اظهارات دبیرکل سازمان ملل پس از آن بیان شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه شب درباره اوکراین جلسه اضطراری برگزار کرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا