بین المللی

روسیه: آمریکا برای احیای برجام باید در تحریم‌های ضدایرانی خود بازنگری کند

خبرمهم: معاون وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی گفت که آمریکا برای پیشرفت در برجام باید در سیاست تحریم‌های ضدایرانی خود تجدیدنظر کند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در اظهاراتی اعلام کرد که اگر آمریکا قصد بازگشت به برجام را دارد، باید در سیاست تحریم‌های ضد ایرانی خود بازنگری کند.او در ادامه اظهارات خود گفت: «طرفین باید حداکثر تلاش خود را انجام دهند تا مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران،به تنظیمات اولیه خود بازگردد؛ و این امر اراده سیاسی همه اعضای این مذاکرات را می‌طلبد.»
ریابکوف در ادامه افزود: «این مهم است که آمریکا برای احیای برجام در تحریم‌های ضد ایرانی خود بازنگری کند تا به طرف ایرانی این فرصت داده شود که از مزایای اقتصادی موجود در توافق‌نامه برجام بهره‌مند شود.»
معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد: «به منظور احیای برجام، ایران باید اقداماتی را انجام دهد تا به کشور‌های دیگر عضو این توافق و آژانس بین المللی انرژی اتمی این اطمینان را بدهد که هیچ یک از مفاد توافقنامه برجام را نقض نکرده است.»او همچنین اظهار کرد که توافق برجام باید به شکل اولیه خود بازگردد و برای دستیابی به این مهم، لازم است که مذاکرات وین بر اساس پیشرفت‌هایی که تا ۲۰ ژوئن به دست آمدند، ادامه پیدا کند.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه، انگلیس، چین، آمریکا و فرانسه) و آلمان در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید. در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا خروج یک طرفه واشنگتن از این توافق را اعلام کرد.
گفتنی است که کشور‌های عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، شش دور مذاکره را در آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ در وین در تلاش برای بازگرداندن توافق انجام دادند که آخرین دور آن در تاریخ ۳۰ خرداد ماه امسال بوده است. گفته می‌شود که دور بعدی مذاکرات قرار است از ۲۹ نوامبر (۸ آذر) آغاز شود. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا