ورزشی

«پیروزی بزرگ» رنگ باخت

خبرمهم: «حق میزبانی از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا سلب شد»؛ این مهم‌ترین خبر دو ماه اخیر فوتبال ایران بود که شوک عجیبی را به هواداران وارد کرد. مدیران عامل چهار تیم پرسپولیس، شهرخودرو، سپاهان و استقلال به صورت کاملا هماهنگ اعلام کردند از حضور در این رقابت‌ها انصراف خواهند داد.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم، بعد از اطلاعیه مشترک چهار باشگاه ایرانی، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد بازی دو تیم استقلال و شهر‌خودرو با رقبایشان در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا در کشور ثالث برگزار شود و بعد، از مرحله گروهی، تیم‌های ایرانی میزبان باشند؛ به‌این‌ترتیب که ابتدا سه بازی خارج از خانه‌ را برگزار کنند و سپس در صورت برقراری امنیت، سه بازی برگشت را در خانه از رقبای آسیایی پذیرایی کنند. این پیشنهاد هم با واکنش سریع مدیران ورزشی مواجه و عنوان شد همه آنها یا در خانه میزبانی می‌کنند یا از رقابت‌ها کنار می‌روند.
در هر صورت گروهی چند‌نفره از مدیران عامل چهار تیم باشگاهی ایران به همراه ابراهیم شکوری (سرپرست دبیرکل فدراسیون فوتبال) راهی مالزی شدند تا حرفشان را به کُرسی بنشانند. در پایان جلسه نمایندگان ایران با لبخند از ساختمان ای‌اف‌سی خارج شدند و تصور این بود که به پیروزی بزرگی دست یافته‌اند؛ اما در کمتر از چند دقیقه محمدحسن انصاری‌فرد و ابراهیم شکوری مقابل دوربین‌های تلویزیون اعلام کردند مقرر شد تیم‌های ایرانی در دور رفت لیگ قهرمانان آسیا میهمان سه تیم گروه خود باشند و در دور برگشت، میزبانی‌ها به ایران خواهد رسید؛ در واقع همان موضوعی که کنفدراسیون فوتبال آسیا قبل از اعزام نمایندگان ایران به مالزی مطرح کرده بود، رخ داد و دستاورد بزرگ همان موردی شد که مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا بود!
مازیار ناظمی، سخنگوی وزارت ورزش که علاقه زیادی به استفاده از توییتر دارد نیز با هیجان خاصی در‌این‌باره صحبت کرد: «توافق بزرگ مالزی، هم حق باشگاه‌ها را حفظ کرد و هم تیم ملی را نجات داد. کنفدراسیون فوتبال آسیا تضمین کتبی داد که میزبانی‌های ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حفظ شود. با این دیپلماسی دقیق و خردمندانه، تیم ملی فوتبال ایران هم نجات یافت و ان‌شاءالله با حضور هزاران‌هزار تماشاگر علاقه‌مند کشور، با شکست حریفان، ششمین جام جهانی را هم تجربه خواهیم کرد».

نتایج بلوف «پیروزی بزرگ» خیلی زود مشخص شد

بعد از اینکه مدیران عامل چهار تیم ایرانی با اقتدار خبر از «پیروزی بزرگ» و تن‌ندادن به «ذلت» دادند، خیلی زود و فقط با گذشت دو هفته از لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد که پذیرش همان پیشنهاد اولیه‌ کنفدراسیون فوتبال آسیا تا چه حد به ضرر تیم‌های ایرانی شده است. پیش‌تر محمد دادگان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، در صحبت‌هایی آتشین با رادیو، از این عوام‌فریبی گله کرده بود که مسئولان ای‌اف‌سی، برای مذاکره‌کننده‌های ایرانی تره هم خرد نکرده‌اند و اتفاقا این صحبت‌های دادگان به حقیقت پیوست.
برای مثال، شهرخودرو که اولین حضور یک تیم مشهدی در لیگ قهرمانان آسیا است، با دو شکست در همان دو مسابقه اول، تقریبا شانسش را برای صعود به دور بعد از دست داده و دو مسابقه دور برگشت برای این تیم در ورزشگاه امام رضا عملا برای آنها سودآوری نخواهد داشت (با علم به اینکه دیدار شهرخودرو و الهلال عربستان در ورزشگاه ثالث برگزار خواهد شد). استقلال تهران نیز که با فرهاد مجیدی روزهای خوبی را در لیگ برتر سپری می‌کند، در اولین گام، مقابل الشرطه عراق، تیم یازدهم لیگ این کشور، با تساوی یک بر یک متوقف شد. این مسابقه در اربیل برگزار شد و شاگردان مجیدی نتوانستند سه امتیاز حساس و قابل پیش‌بینی را کسب کنند. در دومین دیدار نیز استقلال با حساب ۲ بر یک مقابل الاهلی شکست خورد که دو ساعت پیش از شروع مسابقه، سرمربی خود را برکنار شده می‌دید‌ و عمر السوما، مهاجم زهردار سوریه‌ای نیز به دلیل مصدومیت غایب بود؛ هرچند استقلال نیز با دو‌جین مصدوم روزهای خوبی را از لحاظ در‌اختیار‌داشتن تمام بازیکنان خود سپری نمی‌کند. تیم فوتبال سپاهان نیز بعد از سال‌ها غیبت، به واسطه نایب‌‌قهرمانی در لیگ برتر فصل گذشته، توانست جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست بیاورد. سپاهان تنها تیم ایرانی است که در پایان هفته دوم توانسته حداقل یک پیروزی در کارنامه خود ثبت کند؛ هرچند شاگردان قلعه‌نویی در کنار تیم شهرخودرو نیز سنگین‌ترین شکست تیم‌های ایرانی را در این رقابت‌ها ثبت کردند (شکست ۳ بر صفر مقابل السد قطر). پرسپولیس اما با قهرمانی سه‌باره در لیگ برتر، باز هم در این رقابت‌ها حاضر است که در اولین گام، مقابل الدحیل تن به شکست داد و مقابل الشارجه در یک دیدار ناامیدکننده، به تساوی ۲ بر ۲ رسید. جمع‌‌بندی اینکه چهار تیم ایرانی در پایان هفته دوم از مجموع هشت مسابقه (۲۴ امتیاز)، فقط پنج امتیاز به دست آورده‌اند. سه تیم ایرانی، رتبه سوم گروه خود را در اختیار دارند و شهرخودرو نیز قعرنشین جدول گروه مرگ است. نمایندگان ایران، فقط در ۱۲ درصد مسابقات برنده شده‌‌اند و حدود ۶۲ درصد بازی‌ها، بازنده میدان بوده‌اند. به‌طور میانگین، تیم‌های ایرانی در هر مسابقه یک گل زده‌اند و کمتر از دو گل در هر ۹۰ دقیقه دریافت کرده‌اند.
در واقع بخش بزرگی از عدم نتیجه‌‌گیری تیم‌های ایرانی برمی‌گردد به همان «پیروزی بزرگ»ی که ابراهیم شکوری باافتخار مقابل دوربین‌های تلویزیونی اعلام کرد و تا چند روز وزارت ورزش و مقامات مسئول، «پز» آن را می‌دادند. تصور اینکه سپاهان و پرسپولیس در صورت میزبانی در ورزشگاه نقش‌جهان و آزادی بیش از یک امتیاز مقابل السد و الشارجه امارات کسب می‌کردند، اصلا دور از ذهن نبود و استقلال تهران هم به‌طور قطع با حمایت تماشاگرانش می‌توانست تیم یازدهم لیگ عراق را در ورزشگاه آزادی چه‌‌بسا گل‌باران کند. با‌این‌حال حاصل این پیروزی بزرگ(!) فقط پنج امتیاز بوده است. این‌طور می‌توان گفت که تیم‌های ایرانی با پذیرش چنین شرطی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، خودشان را در دهان شیر قرار دادند تا با از‌دست‌دادن امتیازات حساس، دیدارهای برگشت در ایران به صورت تشریفاتی برگزار شود! آن‌هم به شرطی که اجازه برگزاری داده شود؛ چون برخلاف ادعای مسئولان ایرانی، ای‌اف‌سی همچنان می‌گوید «اگر امنیت برقرار باشد» بازی‌های برگشت در ایران برگزار می‌شود. این بار نیز دو مورد ثابت شد؛ یک، «بلوف ورزشی بزرگ» برای منحرف‌کردن افکار عمومی و دو، حضور نامناسب مدیران ایران در مذاکره و نشست‌های بین‌المللی. آخرین باری را که ورزش ایران یک پرونده بین‌المللی را با برد و موفقیت پشت سر گذاشت، کسی به خاطر ندارد. حالا تیم‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان و شهرخودرو باید در دیدار آخر دور رفت مرحله گروهی که بازهم میهمان هستند، به ترتیب به مصاف التعاون عربستان، الوحده امارات، النصر عربستان و شباب‌ ‌الاهلی عربستان بروند؛ سه مسابقه حساس که شاید در صورت کسب‌نکردن نتیجه مناسب، کار تیم‌های ایرانی در همین دیدار رفت به پایان برسد. /شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا