ورزشی

چه کسی امیر را سرمربی کرد؟

خبرهای فوری: در روند انتخاب قلعه‌نویی چند اتفاق مهم رخ داد که به آن می پردازیم.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرهای فوری، امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی شد. دیروز این خبر را یکی از مسؤولان بلندپایه فدراسیون فوتبال هم در گفتگو با جام‌جم تائید کرد. او در این باره توضیح داد: «بحث بین دو گزینه یعنی علی دایی و قلعه‌نویی بود.

ابتدا فدراسیون روی دایی نظر داشت، ولی در ادامه مسائلی به وجود آمد که مذاکرات را با قلعه‌نویی ادامه دادیم. صحبت‌های نهایی با این مربی صورت گرفته و ظرف امروز و فردا به صورت رسمی نام او را به عنوان سرمربی اعلام خواهیم کرد.»

این یعنی سرانجام بازی تمام می‌شود. فدراسیون فوتبال بعد از پایان همکاری با مارک ویلموتس، با گزینه‌هایی صحبت کرد و همه منتظر بودند تا هرچه سریع‌تر سرمربی جدید معرفی شود. فدراسیون ابتدا وعده داده بود نهایتا تا پایان دی‌ماه سرمربی را معرفی خواهد کرد، ولی این اتفاق رخ نداد و کار به این روز‌ها کشید.

روند گزینش

در روند انتخاب قلعه‌نویی دو سه اتفاق مهم رخ داد. اول این‌که فدراسیون فوتبال از کمیته فنی در این باره نظرسنجی کرد. آن‌ها نام دایی و قلعه‌نویی را به این کمیته دادند که در نهایت اعضا سرمربی سپاهان را برای نیمکت تیم‌ملی انتخاب کردند. یکی از دلایل انتخاب آن‌ها مراوده با قلعه‌نویی بود.

به هر حال او نسبت به دایی آدم منعطف‌تری است و در این شرایط حتی قبول می‌کند مثلا یکی از اعضای کمیته فنی دستیارش شود. در حالی که علی دایی خیلی سخت این مسائل را می‌پذیرد و طبیعتا قبول نمی‌کند مثلا کادر فنی یک عضو خود را به عنوان دستیار او برگزیند. بماند که خیلی‌ها منتقد کمیته فنی هستند، چون آن‌ها در ناکامی تیم ملی امید هم نقش کلیدی داشتند و حداقل بعد از موفقیت فرهاد مجیدی در شروع کار با استقلال، مشخص شد حرف‌هایی که درباره او می‌زدند، درست نبوده است. حالا هم کمیته فنی قصد دارد نقشی کلیدی برای انتخاب مربی تیم ملی و حتی صعود به جام‌جهانی بازی کند، بنابراین طبیعی است نگرانی همه افزایش پیدا کند!

مخالفت با حضور همزمان

در روز‌های گذشته مذاکرات با امیر قلعه‌نویی جدی‌تر از هر زمان دیگری شد. نکته این است که فدراسیون فوتبال با این مربی مستقیما وارد مذاکره شد و با محمدرضا تابش، مدیرعامل زرد‌ها مذاکرات چندانی نداشت. گویا قلعه‌نویی طوری با سپاهان قرارداد بسته که اگر بخواهد می‌تواند برای حضور در تیم ملی جدا شود و برود. امیر ابتدا نظر داشت به صورت همزمان هم در تیم ملی باشد و هم سپاهان، اما فدراسیون یک بار از این مساله تجربه تلخ داشته است.

دوره اول ریاست علی کفاشیان، آن‌ها محمد مایلی‌کهن، سرمربی سایپا را به عنوان سرمربی جدید ایران برگزیدند. او در سایپا ماند و در بازی معروف با استقلال هواداران علیه‌اش شعار دادند تا پس از مسابقه به امیر قلعه‌نویی بتازد و حتی بیانیه‌هایی علیه‌اش منتشر کند. این بیانیه‌ها به قدری تند بود که باعث شد سازمان ترتیب بدنی در همان زمان تصمیم بگیرد به صورت تلفنی او را برکنار کند. این را بعد‌ها علی کفاشیان فاش کرد. او گفت: «تلفنی به ما گفتند مایلی کهن را برکنار کنید…» فدراسیون این بار هم ترسید مبادا قلعه‌نویی در تیم سپاهان هم فعالیت کند و کلا به خاطر حساسیت‌هایی که وجود دارد، وارد دعوا شود و اتفاقات بیشتری بیفتد، چون امیر توانایی زیادی در این زمینه دارد.

او قبل از همین بازی سپاهان و فولاد به کنایه گفت نکونام مثل کی روش تیمش را بسته بازی می‌دهد. این حرف باعث دلخوری شدید سرمربی فولاد شد تا بعد از بازی به شدت علیه قلعه‌نویی موضع بگیرد و بگوید: «اگر با کارلوس کی‌روش مقایسه شده باشم، که باعث افتخار من است، چون از وقتی کی‌روش رفت، فوتبال ما را می‌بینید که چه شرایطی دارد. باعث افتخارم است که حتی با کارلوس‌کی‌روش مقایسه شوم. بهتر از این است که با افراد دیگر مقایسه شوم و آشپز بیاید کنار زمین فوتبال بازی کند. امیدوارم فوتبال ما ۵۰ سال به عقب برنگردد. باشگاه بزرگ سپاهان و هواداران خوب آن باید بدانند که یک مربی اجازه ندارد راجع به مربی حریف صحبت کند. من هر طور دلم بخواهد بازی می‌کنم. مگر تیم حریف که زیر توپ می‌زند و ۲۴ ساعت توپ روی هوا است کسی حرفی می‌زند؟ مشکلی با این قضیه نداریم. به هر حال تاکتیک است، ارسال یا اوت دستی هرچه باشد ایرادی ندارد، اما این‌که درباره کسی صحبت شود، اصلا درست نیست.»

او حتی با کنایه به بازی هوایی سپاهان گفت: «سعی کنند برای کی‌روش استنلی پاسپورت ایرانی بگیرند تا در تیم ملی کمک‌مان کند. هر کسی که حرف می‌زند باید جوابش را بشنود. من در میان این مردم زندگی می‌کنم و خیلی زحمت کشیده‌ام. اگر قرار باشد کسی به من حرفی بزند و جوابش را ندهم، مطمئنا بی‌عرضگی‌ام است!»

پاسخ قلعه‌نویی به نکونام، اما خیلی آرام بود تا نشان دهد به خاطر تیم‌ملی فعلا نمی‌خواهد با کسی بجنگد! در هر صورت باید نهایتا ظرف ۷۲ ساعت آینده منتظر اعلام رسمی نام قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی بود. بازیکنان ایران ترجیح‌شان این بود دایی سرمربی شود، اما به هر حال اکثر آن‌ها رابطه خوبی با قلعه‌نویی هم دارند. قلعه‌نویی در دوران حضور کی‌روش در تیم ملی منتقد درجه‌یک او بود. باید دید بازیکنانی که آن زمان از دست امیر ناراحت بودند، حالا دلشان با او صاف شده است؟/جام جم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا