ورزشی

پیدا کنید «ب. ز» را؛ چرا پرونده ویلموتس مهم است؟

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم،  امید نمازی، مربی سابق تیم ملی و دستیار کارلوس کی‌روش می‌گوید: بهروز زنجانی ملقب به بروس یا «ب. ز» فوتبال توسط من به کی‌روش معرفی شد و بعدها جای مرا گرفت و موجبات جدایی‌ام را از تیم ملی فراهم کرد.
حساسیت‌ها در مورد بهروز زنجانی ابتدا زمانی بالا گرفت که نامش در پرونده ویلموتس به میان آمد. اما اینکه دقیقا او چه کسی است و چه نقشی در این قرارداد داشته هنوز شفاف نشده است. تصاویری که از زنجانی در رسانه‌ها وجود دارد، او را جوانی بین ۳۰ تا ۴۰ سال نشان می‌دهد که معمولا در بک‌گراند تصاویری از تیم ملی یا کی‌روش یا تاج با ویلموتس قرار دارد. برخی رسانه‌ها می‌گویند، او فرزند یکی از تاجران بزرگ قند و شکر است و چند سالی است در خارج از کشور زندگی می‌کند. او پیش از مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ به تیم ملی نزدیک شد و بعد از گذشت ۶ سال همچنان اطراف تیم ملی به خصوص در مهم‌ترین رویدادها دیده می‌شود.
امید نمازی می‌گوید، زنجانی از دوستان من بود و بعد از اینکه گفت می‌تواند به تیم ملی کمک کند و اسپانسر جور کند ما او را به کی‌روش معرفی کردیم. او هیچ‌وقت پست مشخصی در تیم ملی نداشت و در نهایت دو تا اسپانسر معمولی معرفی کرد. طبق گفته مربی سابق تیم ملی برخلاف شایعات، زنجانی با مربیان و بازیکنان رابطه خاصی نداشت و صرفا به عنوان یک هوادار آنها را می‌شناخت.
در مقابل اظهارات واضح امید نمازی سایر کسانی که با بهروز زنجانی در ارتباط بوده‌اند، حرف‌های ضدونقیضی از نوع ارتباط‌شان با زنجانی و نقش او در فدراسیون فوتبال می‌گویند. اولین نفر کارلوس کی‌روش است. زنجانی بارها در کنار کی‌روش دیده شده و حتی در سفر او به روسیه پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ برای دیدن بازی روستوف و منچستریونایتد سرمربی تیم ملی را همراهی کرد. با این حال کی‌روش بعدها در مصاحبه با همشهری، دوستی و ارتباطش را با زنجانی به‌طور کامل تکذیب کرد و این را ساخته «ذهن‌های مریض» دانست. امید نمازی در مورد رابطه کی‌روش با زنجانی می‌گوید یک بار در اردوی تیم ملی با زنجانی درگیر شدم و کی‌روش به جای اینکه طرف من که دستیارش بودم را بگیرد، طرف زنجانی را گرفت!
مهدی تاج دومین نفری است که ارتباطش با زنجانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. رییس سابق فدراسیون فوتبال وقتی با این سوال مواجه شد که نقش زنجانی یا افرادی نظیر او در قرارداد ویلموتس چه بوده گفت هیچ شخص ثالثی در انعقاد این قرارداد نقشی نداشته است.
با این حال تاج در توجیه اینکه پس زنجانی در سفر شما به بروکسل چه نقشی بازی می‌کرده، ادعای عجیبی مطرح کرد وگفت او نقش مترجم را داشت. او چون ویزای شنگن داشت و به راحتی می‌توانسته در اروپا رفت‌وآمد کند از او کمک گرفتیم. در حالی که قطعا سفارت ایران در بلژیک بهترین مترجم‌های ممکن برای برقراری ارتباط یک ایرانی با یک فرد بلژیکی در اختیار دارد. مساله آنجایی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم، زنجانی حتی در جلسه‌ای که رییس فدراسیون فوتبال با وزیر ورزش داشت هم شرکت کرده بوده.
احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس چندی پیش این افشاگری را انجام داد و به این ترتیب وزارت ورزش را نیز به نوعی با زنجانی مرتبط کرد. اما در برنامه دوشنبه شب فوتبال برتر مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش در پاسخ به این سوال که آیا شما با زنجانی ملاقات داشته‌اید، گفت:«خیر! ما رییس فدراسیون را دعوت کرده بودیم اما وقتی آنها آمدند دیدیم که شخص دیگری هم همراه‌شان بوده که بعدا فهمیدیم بهروز زنجانی است. او جزو مدعوین نبوده است.» اینجا دو سوال پیش می‌آید: اولین سوال از مهدی تاج است که باید پاسخ بدهد آیا در جلسه با وزیر ورزش هم نیاز به مترجم داشته است؟ و سوال دوم از وزارت ورزش است که باید جواب بدهند آیا شما اجازه می‌دهید هر شخصی بدون دعوت در جلسات مهم شما حاضر شود؟
هنگامی که نقش مرکز فرهنگی ایران و هلند در عقد قرارداد با ویلموتس مطرح شد، مازیار تشکری‌تیمجانی موسس و مدیرعامل این موسسه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت ما طی نامه‌ای رسمی به وزارت ورزش دو گزینه از جمله ویلموتس را معرفی و اعلام آمادگی کردیم که میزبان نشست‌ها باشیم و هماهنگی‌های لازم را صورت دهیم. تیمجانی در ادامه می‌گوید با این حال جوابی به نامه ما داده نشد تا اینکه در رسانه‌ها دیدیم، فدراسیون فوتبال ایران با ویلموتس قراردادی حیرت‌انگیز و باورنکردنی بسته است. از بیانیه تیمجانی چنین برمی‌آید که یک نفر آنها را دور زده است.
با توجه به شواهد و قرائن و همراهی همیشگی زنجانی با تاج و همکارانش بعید نیست که همین فرد مرموز قبل از تیمجانی پیش‌دستی کرده باشد و نقش واسطه را بین ویلموتس و فدراسیون فوتبال بازی کرده باشد. بدون شک تغییر قیمت دستمزد سالانه ویلموتس از چند صد هزار دلار به بیش از دو میلییون دلار در سال هم دستپخت همین شخص بوده است.
از دیگر نکات ابهام‌برانگیز قرارداد ویلموتس، ادعای این سرمربی بلژیکی در مورد دست بردن در متن قراردادش است. یکی از مفاد شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال این بود که قراردادی که در تهران امضا کرده با قراردادی که توافق کرده بودند، مغایرت داشته و فدراسیون فوتبال ایران سرش کلاه گذاشته است. تاج این موضوع را تکذیب و تلاش کرد آن را یک شوخی جلوه دهد. اما باید بدانیم که در همین قرارداد پرانتزی وارد شد(or certain fee) که به موجب آن ایران محکوم به پرداخت غرامت شد. با این حال هیچ‌کس مسوولیت وارد شدن این پرانتز را بر عهده نگرفت و معلوم نیست این پرانتز از کجا وارد متن قرارداد شده است. شاه‌منصوری وکیل فدراسیون می‌گوید، نمی‌داند این پرانتز چطور به بند فسخ قرارداد اضافه شده و علی‌نژاد معاون وزیر ورزش هم می‌گوید، پیشنهاد پرداخت ۳ ماه حقوق در صورت فسخ توسط فدراسیون را وزیر پیشنهاد داده اما در مورد آن پرانتز اطلاعی ندارد. طبق برخی شنیده‌ها بهروز زنجانی بعد از توافقات اولیه با ویلموتس هنگامی که در تهران حضور داشته و قبل از امضای قرارداد تلاش داشته به متن قرارداد دسترسی پیدا کند.
برخی از نهادهای نظارتی در حال بررسی ارتباط بین زنجانی با شبکه‌های دلالی در فوتبال اروپا هستند. از زمانی که نام زنجانی در رسانه‌ها مطرح شده این فرد هیچ واکنشی نشان نداده و حتی معلوم نیست کجاست. کسی که لااقل با اسم واقعی‌اش هیچ اکانتی هم در شبکه‌های اجتماعی ندارد! /شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. این فیفا کیه من بگیرمش از وسط دو تکه اش می کنم کسی که با دزدان دستش توی یک کاسه است معلومه آن پرانتز را هم خود زنجانی ودارودسته اش وویلموتس موذی خودشون اضافه کردند ودر قراردادسوری شفاف سازی نکردند تا پول بچاپند هر کس با این افراد همکاری کند خدا به جسابش بد جوری می رسه مثل اینکه دلشون می خواهد همگی به اون دنیا سفرکنند یا منتظر جنگ جهانی اند….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا