اجتماعیسلامت

نادیده گرفتن مصداق کودک آزادی است/ استرس؛ چالش کرونایی کودکان

خبرمهم: یک روانشناس، نادیده گرفتن را مصداق کودک آزادی دانست و اضافه کرد: برخی از والدین که به واسطه شرایط فعلی دچار استرس و بی حوصلگی و عصبانیت هستند کودک را از خودشان طرد می کنند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، این روانشناس، قرنطینه کرونایی را یک توصیه برای حفظ سلامتی دانست و اظهار کرد: سلامت و بهداشت فردی دو جنبه جسمی و روانی دارد و باید سالم بمانیم.

وی با بیان اینکه والدین در دوران قرنطینه نباید از کودکان غافل شوند، تصریح کرد: قرنطینه موجب تغییر در رفتار و عادات ما از جمله ساعت خواب و بیداری، نوع تغذیه، اوقات فراغت و… شده است و کودکان به واسطه تعطیلی مدارس بیشتر تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته اند.

این روانشناس، استرس را مهمترین چالش کودکان در روزهای کرونایی دانست و عنوان کرد: هرگونه تغییر در سبک زندگی انسان را دچار استرس مثبت و منفی می کند و کودکان از این قاعده مستثی نبوده و استرس خودشان را به صورت وابستگی به والدین، گوشه گیری، عصبانیت، پرخاشگری و بعضا شب اداری نشان می دهند.

او، با بیان اینکه کودک باید دلیل تغییر وضعیت را با زبان خودش و متناسب با سنش بداند، گفت: والدین باید به کودک بیاموزند که با رعایت اصول بهداشتی و ماندن در خانه هیچ خطری او را تهدید نمی کند تا استرسش کنترل و برطرف شود؛ البته والدین متکلم وحده نباشند و سعی کنند نگرانی ها و استرس ها و برون ریزی های کودک را بشنوند.

وی نادیده گرفتن را مصداق کودک آزادی دانست و اضافه کرد: برخی از والدین که به واسطه شرایط فعلی دچار استرس و بی حوصلگی و عصبانیت هستند کودک را از خودشان طرد می کنند و نسبت به حرف ها و احساسات او بی تفاوت می شوند. بسیاری از اختلافات خانوادگی نیز ناشی از نادیده گرفتن است که گاهی در مورد همسر رخ می دهد. جر و بحث والدین در حضور کودک نیز او را آزار می دهد، زیرا قبلا کودکان مدرسه بودند و والدین فرصت مشاجره داشتند، اما اکنون کودکان شاهد همه رفتار والدین هستند.

این روانشناس، با بیان اینکه ساعت خواب و بیداری کودک بدون سختگیری باید تنظیم شود، خاطرنشان کرد: خانواده ها در همه روزها صبحانه را جدی بگیرند و در روزهای کرونایی بیشتر!

او، استفاده بی رویه از فضای مجازی را برای کودکان اعتیارآور دانست و متذکر شد: اکنون که مدارس تعطیل است، کودکان وقت زیادی دارند و به ناچار به طرف استفاده بی رویه از مدیا(تلویزیون، موبایل، بازی کامپیوتری و…) می روند، اما نباید برای سالم نگه داشتن جسم به سلامتی روح آسیب بزنیم لذا والدین استفاده کودکان از فضای آنلاین را مدیریت کنند.

وی کودکان دو تا شش ساله را در آستانه شکل گیری شخصیت دانست و اظهار کرد: شیوع کرونا موجب شده خانواده ها رفت و آمدهای خود را کاهش دهند و ممکن است کودک حتی پدربزرگ و مادربزرگ خود را نبیند لذا تصور می کند کار بدی انجام داده و دوستانش و اعضای فامیل او را دوست نداردند و با او قهر هستند و به خانه او نمی آیند. والدین باید فرصت برقراری ارتباط تلفنی و تصویری را برای کودک با فامیل و دوستان و همکلاسی ها فراهم کنند تا کودکشان لطمه روحی نبیند.

این مشاور خانواده، بازی های خانوادگی همچون اسم فامیل، صندلی بازی، سنگ کاغذ قیچی، جست وجوی اشیاء و پرتاب بطری را مناسب روزهای کرونایی دانست و گفت: این بازی ها می تواند بهانه ای برای تحرک کودکان شود، زیرا کودکان در سنین دو تا ۱۲ سال به تحرک نیاز دارند.

او، خانه سازی با پشتی و بالش، کاردستی، خمیربازی و نقاشی را نیز برای کودکان مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: والدین از فرصت کرونا استفاده کنند و کودکان را با کتاب آشنا کنند، زیرا هیچ ارزشی بالاتر از کتاب خواندن نیست. بهتر است که والدین داستان کتاب را به صورت نمایش درآورند و با کودکان اجرا کنند، زیرا این روش کاملا درمانی بوده و کودک در قالب نقش خود استرس ها و نگرانی هایش را بروز می دهد.

وی همچنین از والدین خواست کودکان را در کارهای لذت بخش مانند آشپزی شرکت دهند و یادآور شد: از کودکان بخواهید برای دوستان و همکلاسی ها و پدربزرگ و مادربزرگ نامه بنویسند یا نقاشی بکشند، زیرا پرورش دهنده ذهن و خلاقیت است./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا