اجتماعیسلامت

کودکان از کرونا می‌ترسند؟ / چند نکته کلیدی که والدین باید در مورد کرونا و فرزندشان بدانند

خبرمهم: یک روانشناس درباره چگونگی برخورد والدین با ترس کودکان از ویروس کرونا توضیحاتی داد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، سید شهرام علیزاده روانشناس و مشاور خانواده ،  با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا سبب افزایش اضطراب در بین افراد جامعه به ویژه کودکان شده است، اظهار کرد:  ترس نسبت به بیماری کرونا همه جا را فرا گرفته و عملکرد تمام افراد جامعه را تحت تأثیر قرار داده است.

او بیان کرد: بسیاری از مدارس به طور موقت تعطیل و علاوه بر آن تمام کلاس‌های آموزشی کودکان به طور موقت کنسل شده‌اند و به معنای واقعی کلمه در وضعیت ویژه‌ای به سر می‌بریم، مسئله قابل توجه در این وضعیت، حفظ سلامت روان کودکان، علاوه بر وضعیت جسمانی آنان است.

او با بیان اینکه اضطراب در حد اندک یک مسئله بهنجار تلقی می‌شود، گفت: در صورت افزایش نگرانی، اضطراب، احساس ناراحتی، بی قراری و سردرگمی، با بروز نشانه‌های جسمانی همچون درد‌های بدنی (سردرد و دل درد و لرزش و …) و حالت تهوع در کودکان مواجه خواهیم شد، همچنین کاهش قابل توجه انرژی کودکان و مشکلات خواب آن‌ها نیز از دیگر مشکلات پیش رو است.

این روانشناس با ییان اینکه کنترل افکار و نگرانی‌های کودک بسیار سخت است، افزود: متأسفانه استرس و نگرانی مزمن سیستم ایمنی بدن کودکان را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را نسبت به انواع بیماری‌ها آسیب پذیر می‌کند؛ از جمله اثرات استرس مزمن می‌توان به مشکلات گوارشی همچون درد معده و انواع بیماری‌های قلبی اشاره کرد.

علیزاده ادامه داد: در وضعیت فعلی که جامعه با شیوع ویروس کرونا مواجه است، بکارگیری راهکار‌های مناسب جهت کنترل نگرانی کودکان درخصوص ابتلا به بیماری کرونا ضروری به نظر می‌رسد و والدین باید به آن توجه کنند.

این روانشناس با بیان اینکه والدین نباید در معرفی بیماری کرونا برای کودک خود اغراق کنند و به او اطلاعات غلط دهند، گفت: والدین باید سعی کنند با زبانی ساده موارد لازم جهت پیشگیری را برای کودک خود توضیح دهند.

او افزود: در صورت علاقه بیش از حد کودک برای حضور در جمع با او صحبت کنید و برایش توضیح دهید که این وضعیت همیشگی نیست و پس از مدتی می‌تواند در جمع حاضر شود. به کودک توضیح دهید که شرایط ویژه تنها مربوط به او نیست و تمامی همسالان او نیز برای مدتی (تا زمان کنترل بیماری) از حضور در جمع و بازی‌های گروهی محروم هستند.

علیزاده تصریح کرد: از نشان دادن فیلم‌های مربوط به بیماران مشکوک به کرونا به جد خودداری کنید؛ چرا که در غیر این صورت وحشت زدگی و اضطراب بیش از حد کودک را شاهد خواهید بود.

او عنوان کرد: در هنگام مشاهده علایم نگرانی در کودک با او صحبت کنید و اطمینان دهید که در تمامی مشکلات در کنارش خواهید بود، بنابراین  با حفظ آرامش خود و خانواده می‌توان با موفقیت شرایط اضطراری پیش رو را پشت سر گذاشت./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا