اجتماعیاستانیبین المللی

هجوم اصلی ملخ‌های صحرایی از اواسط بهمن/ سطح مبارزه به یک میلیون هکتار می‌رسد

خبرهای فوری: میر گفت: با توجه به وضعیت آب و هوا، هجوم ملخ‌های صحرایی از شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان از اواسط بهمن آغاز می‌شود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، محمد رضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات ، از آغاز هجوم ملخ های صحرایی به کشور خبر داد و گفت: هم اکنون موجی از ملخ ها که از ابتدای سال از ایران به سمت هند و پاکستان رفتند، در فاز مهاجرت قرار گرفتند و مجدد از سمت پاکستان به سمت استان های جنوبی برگشتند.

وی افزود: تاکنون حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ هکتار از اراضی ۲ استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان تحت عملیات مبارزه و سم پاشی صورت گرفته است.

میر با اشاره به اینکه هجوم اصلی ملخ ها در سه ماه پایانی سال آغاز می شود، بیان کرد: پیش بینی ما برای هجوم ملخ ها که از کانون های اصلی شمال شرق آفریقا، شبه جزیره عربستان و حاشیه دریای سرخ وارد استان های جنوبی می شوند، در سه ماه پایانی سال خواهد بود.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در دوره قبل سطح مبارزه حدود ۷۵۰ هزار هکتار بود، افزود: بنابرپیش بینی‌های اولیه و هشدار سازمان فائو سطح مبارزه در دور جدید به ۹۰۰ هزار هکتار تا یک میلیون هکتار خواهد رسید.

ضرورت تخصیص۵۰ میلیارد تومان  اعتبار به فاز دوم مبارزه علیه ملخ صحرایی

میر افزود: در سازمان حفظ نباتات دوره آموزشی برای همکاران برگزار شده است، ضمن آنکه تدارک مورد نیاز برای ادوات، امکانات و آفت کش مورد نیاز دیده شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبارات افزود: بنابر تجربه سنوات گذشته به ازای هر هکتار به طور متوسط ۵۰ هزار تن اعتبار مورد نیاز است که با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته امیدواریم مشکلی در زمینه تخصیص اعتبارات وجود نداشته باشد.

به گفته میر، با توجه به تجربه فاز قبلی مبارزه، وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای از ابتدای مهر به معاون اول رئیس جمهور هشدار‌های لازم در خصوص فاز جدید مبارزه را داده است که براین اساس جهانگیری دستور لازم را به وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دادند تا تمهیدات و امکانات مورد نیاز در استان‌های جنوبی توسط استانداران فراهم شود.

این مقام مسئول با تاکید بر این مسئله که رقمی بالغ بر ۴۵ تا ۵۰ میلیارد تومان برای عملیات مبارزه در فاز جدید مورد نیاز است، بیان کرد: براساس تجربه سال گذشته و حجم پیش بینی شده هجوم آفت ملخ به استان‌های جنوبی انتظار می‌رود که این میزان اعتبار به موقع تامین و در اختیار سازمان قرار بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی، هجوم ملخ‌های صحرایی از اواسط بهمن به کشور آغاز می‌شود که در صورت تخصیص به موقع اعتبارات جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر مبارزه نیست چرا که امکانات و سموم مورد نیاز وارد و در حال آماده باش است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا