اجتماعی

پرونده‌ی ماینرهای کشف شده در پارس آباد

خبرمهم: مدیر شرکت توزیع نیروی برق شهرستان پارس آباد از کشف ۱۲ دستگاه ماینر استخراج ارز دیجیتال"بیت‌کوین" غیرمجاز و قاچاق در این شهرستان خبر داد.

پرویز اخوان روز دوشنبه گفت: به دنبال دریافت گزارش‌ مبنی بر فعالیت مجرمانه فردی در رابطه با تولید ارز دیجیتال در یکی از محلات شهر پارس آباد، بررسی موضوع در دستور کار ماموران شرکت برق قرار گرفت.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، وی افزود: ماموران شرکت برق پس از بررسی های لازم و اطمینان از فعالیت مجرمانه با هماهنگی عوامل نیروی انتظامی و اخذ دستور قضایی به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی با بیان اینکه تعداد ۱۲ دستگاه ماینر استخراج رمز ارز غیرمجاز از محل کشف و جمع آوری شد، اظهار کرد: متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شد.

او بیان کرد: دستگاه‌های ماینر، علاوه بر مصرف بالای برق و استفاده از تعرفه ارزان، خسارت زیادی به شبکه توزیع برق وارد کرده و بخشی از خاموشی‌ ناخواسته را سبب و باعث آسیب جدی به لوازم برقی شهروندان می‌شود.

اخوان اضافه کرد: با توجه به اینکه استفاده از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال نیاز به مصرف برق زیادی دارد برای همین افراد سودجویی که با استفاده از انشعاب غیرمجاز برق اقدام به فعالیت غیرقانونی کنند، مجرم شناخته شده و با آنها بدون اغماض برخورد خواهد شد.

مدیر شرکت توزیع نیروی برق شهرستان پارس آباد از شهروندان خواست در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را به سامانه فوریت های برق (۱۲۱) گزارش دهند.

شهرستان ۱۷۷ هزار نفری پارس‌آباد مغان در ۲۳۰ کیلومتری شمال اردبیل و در جوار مرزهای جمهوری آذربایجان واقع است.

 تاکنون در مجموع حدود ۲ هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتال”بیت کوین” غیر مجاز در استان اردبیل کشف و ضبط شده است.

ارزهای دیجیتال و پول مجازی مانند بیت‌کوین پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص استخراج این پول مجازی (ماینر) ساخته شده که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.

استخراج ارزهای دیجیتال بویژه نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است و با توجه به قیمت نازل برق در ایران بسیاری از استخراج‌کنندگان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند، این در حالی است که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود./ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا