اجتماعیسلامت

روند افزایشی کرونا در ۵ استان جنوبی کشور/ جهش‌های کرونا واکسن‌پذیر هستند

خبرمهم: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به روند افزایشی بیماری کرونا در پنج استان جنوبی هشدار داد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهور و همه اعضا برگزار شد و بر روند بیماری کرونا در سطح دنیا مروری داشتیم. به هر حال ویروس کرونا، ویروسی است که مرتب خودش را تغییر می دهد، جهش می‌کند و تغییر شکل می‌دهد. در سطح دنیا، کشور هندوستان همچنان میزان بالایی از بیماری را روزانه دارد و مرگ و میر بالایی هم دارد. در کشورهای جنوب شرق آسیا نیز میزان بیماری کرونا رو به افزایش است. در کشورهای شرقی همسایه ما هم میزان بیماری کرونا افزایش یافته است. در غرب کشور هم برخی همسایه‌ها دچار افزایش بیماری هستند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به طور کلی که ویروس هندی در سطح دنیا همچنان در حال تاخت و تاز است. حتی در کشورهایی که میزان زیادی واکسن زدند، هم در امان نیستند و میزان ابتلا همچنان وجود دارد البته این بدان معنا نیست که واکسن اثر ندارد، بلکه قطعا واکسن در کاهش بستری و مرگ و میر بسیار موثر بوده و خوشبختانه این خبر خوبی است که ویروس کرونا علی رغم جهش‌هایی که دارد، اما یک ویروس واکسن‌پذیر است.
وی ادامه داد: بر این اساس در کشورهایی که به میزان قابل توجهی واکسن تزریق کردند، میزان مرگ و میر به شدت کاهش یافته و این خبر خوبی است،  این ویروس جهش یافته است و افراد زیادی را مبتلا می‌کند، اما همین واکسن‌پذیری‌ امیدوارکننده است که بتوانیم با انجام واکسیناسیون به تعداد زیاد، میزان مرگ و میر در کشورها بسیار کم شود.  ویروس کرونا علی رغم جهش ها واکسن پذیر است و با تزریق واکسن به میزان کافی به ویژه به افراد سالمند و پرخطر میزان ابتلا و مرگ و میرهای کرونا در جهان کاهش پیدا خواهد کرد.

رعایت ٧٧.٩ درصدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی در انتخابات

وی به میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در انتخابات اشاره کرد و گفت: ارزیابی میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در انتخابات از طرف وزیر کشور در جلسه ارائه شد و انتخابات با رعایت ٧٧.٩ درصد شیوه‌نامه‌های بهداشتی به شکل قابل قبولی برگزار شده است البته در برخی موارد تجمعاتی داشتیم و همکاری هلال احمر و بسیج و ناجا و سایر نهادها خوب بود و انتخابات از نظر رعایت شیوه نامه ها به خوبی انجام شد.
رئیسی درباره تزریق دوز دوم واکسن گفت: مردم عزیز نگران تزریق دوز دوم نباشند، ما به اندازه کافی واکسن داریم و توزیع کرده‌ایم و امروز هم تعدادی واکسن توزیع می کنیم و دوز دوم واکسن برای افراد بالای ٧٠ تزریق خواهد شد و جاماندگان بالای ٧٠ سال که دوز اول دریافت نکرده اند دوز اول را دریافت خواهد کرد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در تهران مشکلاتی از قبیل شلوغی برخی مراکز واکسیناسیون داشتیم که با راه اندازی ٧۵ مرکز تجمیعی دیگر هیچ مشکلی نخواهیم داشت البته در سایر نقاط کشور مشکلی نداشتیم و باید توجه داشت که امکان تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم تا ٨ هفته و استرازنکا تا ١٢ هفته بعد وجود دارد و  ضمن اینکه ما دوز دوم را قطعا خواهیم زد.

رهبر انقلاب بزرگترین تشویق کننده واکسن‌سازان داخلی

وی ادامه داد: خبر خوب دیگر درباره واکسن های ایرانی است و باید به دانشمندان ایرانی تبریک بگوییم که با همت بلند به سمت تولید واکسن رفته‌اند و ما و مردم مثل همیشه قدردان دانشمندان هستیم و ما با گوناگونی پلت فرم‌های واکسنی که در ایران تولید می کنیم، آینده خوبی در پیش داریم و ما واکسن های دیگری در هفته های آینده فاز دو و سه را شروع می کنند که منجر به صدور گواهی مصرف خواهد شد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: دیروز مقام معظم رهبری کار ارزنده ای انجام دادند که بزرگترین تشویق و دل گرمی برای دانشمندان داخلی است و این نشان دهنده اعتماد به واکسن داخلی است و  زمانی که رهبر اعتماد و واکسن داخلی تزریق می کنند بزرگترین تشویق برای همه دانشمندان داخلی است نه فقط برای تولیدکنندگان واکسن برکت است زیرا اعتماد به واکسن داخلی در سرلوحه کار قرار گرفته است.

تولید ٨ میلیون دوز واکسن ایرانی در ماه‌های آینده

رئیسی گفت: ما در ماه های آینده ٧ تا ٨ میلیون دوز واکسن ایرانی به دستمان خواهد رسید و واکسن های خارجی خریداری شده وارد خواهد شد و فرایند واکسیناسیون با ادامه واردات و تولید داخل تسریع خواهد شد و چون فرآیند ادامه دار است دیگر مشکل کمبود واکسن نخواهیم داشت و قول دولت که «واکسیناسیون همه گروه های هدف تا پایان سال صورت خواهد گرفت و این جمعیت یک دوز واکسنرا  دریافت خواهند کرد»، محقق خواهد شد.

آخرین رنگ بندی کرونا در ایران؛ روند افزایشی در استان‌های جنوبی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت کرونا در کشور گفت: در استان‌های جنوبی کشور به ویژه استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد ما شاهد افزایش روند بیماری کرونا هستیم. در حال حاضر ۳۲ شهر قرمز و ۱۷۴ شهر نارنجی و ۲۴۲ شهر زرد داریم. روند بیماری کرونا در استان هرمزگان و بوشهر گرچه افزایشی بود، اما کندتر شده است. امیدوارم این روند کندی بیشتر شود و مردم عزیزمان هم با رعایت نکات بهداشتی بتوانند این روند را معکوس کنند و این روند نزولی شود.
وی تصریح کرد: روند کلی کشور یک روند نزولی است. درست است که سرعت نزول کمتر شده، اما روند نزولی است. با این حال اگر شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی نگیریم، قطعا سایر استان‌ها هم می‌توانند درگیر بیماری کرونا شوند. با توجه به فصل گرما و از طرفی ویروس‌های جهش‌یافته‌ای که وجود دارد، قطعا واکسیناسیون می‌تواند برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا موثر باشد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: راه مقابله با کرونا هم مشخص است که اول رعایت شیوه‌نامه‌هاست و از طرف دیگر هم انجام واکسیناسیون برای گروه‌های سالمند و گروه‌هایی است که  بیماری زمینه‌ای دارند و ما باید واکسیناسیون را تسریع کنیم که این کار می‌تواند بسیار موثر باشد.
رییسی ادامه داد: امیدوارم با تامین واکسن‌هایی که انجام می‌شود، روند واکسیناسیون طی روزهای آینده بیشتر شود که البته بیشتر هم شده است و ما هفته آینده قطعا خبرهای بهتری در زمینه تامین واکسن و انجام واکسیناسیون برای گروه‌های هدف خواهیم داشت و مجدد از همه مردم هم تشکر می کنم و درخواست می‌کنم تا همه مردم، حتی افرادی که واکسن تزریق کردند، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند تا ایمنی کامل برای کشور حاصل شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا