اجتماعیسلامت

سرناسازگار قم با کرونا

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  روز گذشته ۱۰ شهر مازندران که در وضعیت قرمز قرار داشتند به رنگ زرد و نارنجی درآمدند و بار دیگر شهرهای قرمز در نقشه کرونایی کشور پاک گردید، آمار شیوع کرونا نیز روند رو به کاهش را طی می‌کند، اما در این بین بسیاری از کارشناسان این موضوع را آرامش قبل از توفان می‌دانند. همانطور که رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از افزایش تعداد بیماران سرپایی در استان تهران خبر می‌دهد و همزمان سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه شرایط کرونا در کشور همچنان بی‌ثبات و شکننده است، گفت: «در این شرایط نباید دچار خوش‌بینی کاذب شویم.» طبق آخرین آمار، از روز پنجشنبه (۲ بهمن) تا جمعه (۳ بهمن) ۷۵ بیمار کوید- ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۲۲۵ نفر رسید. همچنین در این مدت ۶۳۰۵ بیمار جدید مبتلا به کوید- ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۸۹ نفر از آنان بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید- ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۸۲۵ نفر رسید. ۴۱۳۴ نفر از مبتلایان به کووید- ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. این درحالی است که در استان تهران، وضعیت شیوع کرونا دوباره افزایشی بوده و طبق آمار مسئولان مربوطه، تعداد موارد بستری مبتلایان به کووید- ۱۹، در روز جمعه با ۴.۸ رشد نسبت به روز قبل، ۲۸۴ بیمار گزارش شده است که از این تعداد ۸۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. در این بین و بر اساس اعلام مسئولان ستاد کرونای مازندران هم‌اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌های گلوگاه، میاندورود، سیمرغ، سوادکوه شمالی، سوادکوه، عباس‌آباد و کلاردشت زرد است. پیش از این وضعیت سوادکوه قرمز و بقیه ۶ شهرستان هم نارنجی بود. نقشه رنگ‌بندی کرونایی نرم افزار ماسک همچنین نشان می‌دهد که وضعیت مابقی ۱۵ شهرستان مازندران هم اکنون نارنجی است. پیش از این وضعیت ۱۰ شهرستان مازندران شامل ساری، قائم‌شهر، آمل، فریدونکنار، بابل، جویبار، تنکابن، رامسر، نکا و سوادکوه قرمز بود.

خطر ویروس جهش یافته

اما این یک روی سکه است و در طرف مقابل برخی از کارشناسان خطر افزایش مرگ و میر و ابتلا به کرونا در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند. همان‌طورکه یک عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ایجاد انواع جدیدی از ویروس کرونا، هشدار داد که موج چهارم شیوع این بیماری در ایران شدیدتر از موج‌های قبل است. مجید مختاری گفت: پیش‌بینی می‌شود که پیک چهارم بسیار شدیدتر از قبلی‌ها باشد، چراکه انواع جدیدی از ویروس کرونا ایجاد شده که میزان انتقال و بیماری‌زایی آن ۷۰ درصد قوی‌تر است. او تاکید کرد که «چسبندگی انواع جدید ویروس کرونا به بافت ریه و گیرنده‌های داخل ریه بسیار سفت‌تر و سمج‌تر است.» پیش ‌از این مقامات وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که شناسایی انواع جدید ویروس کرونا کار آسانی نیست. مقامات وزارت بهداشت اما از شناسایی شش نفر از مبتلایان به ویروس جهش‌یافته ثبت‌شده در بریتانیا خبر داده‌اند. با این‌ حال این فوق تخصص ریه با انتقاد از بازگشایی‌های زودهنگام،‌ عنوان کرد: «به‌عنوان نمونه بارها وزارت بهداشت و ستادهای کرونا نسبت به تبعات بازگشایی زودهنگام مدارس، سفرهای غیرضروری و تغییر رفتار مردم در افزایش بار بیماری و اپیدمی هشدار داده، بی‌توجهی به این محدودیت‌ها مطمئنا منجر به وقوع پیک‌های بعدی بیماری شده و در آینده نزدیک ما را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند.»

ادامه حواشی یک اظهار نظر!

اما یکی از اتفاقات چند وقت اخیر و در ادامه واکنش‌ها به اظهارات علیرضا رئیسی،‌ سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، درباره عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسمات قم، دادگستری این استان از پیگیری در زمینه تشکیل پرونده قضائی برای او خبر داد و یک نماینده مجلس هم گفت وزیر بهداشت را به مجلس احضار خواهد کرد. همانطور که حجت‌الاسلام علی مظفری،‌ رئیس کل دادگستری استان قم،‌ درباره تشکیل پرونده قضائی برای رئیسی هشدار داده، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم را مطلوب خواند و گفت: «دستگاه قضائی ابتدا به مشارالیه تاکید می‌نماید با فوریت نسبت به جبران خطای خود اقدام نماید، در غیر این صورت با جدیت نسبت به وظیفه ذاتی خود اقدام خواهد نمود.» این درحالی است که رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز چهارشنبه پیام صوتی را منتشر و در آن به دلیل اظهاراتش از‌ امامان جمعه و مردم شهر قم عذرخواهی کرد، او در این پیام گفت درباره اظهاراتش سوء تفاهم پیش آمده است. در روزهای اخیر برخی گروه‌ها و شهروندان در قم از معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد کرونا به دلیل اشاره به این شهر در سخنان خود به شدت انتقاد کرده و خواستار برخورد با سیاه‌نمایی‌های او شده‌اند. آیت ا… اعرافی امام جمعه قم اعلام کرد: «قم در کشف، پیشگیری و مبارزه با کرونا پیشگام بوده و مردم قم، طلاب، گروه‌های جهادی در کنار سپاه سلامت کمک کردند و مردم قم یک چهره عقلانی به اسلام نشان داد.»

دلنوشته وزیر

در این بین وزیر بهداشت در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «در ۲۴ ساعت گذشته مرگ و میر کرونا در ایران سرفراز ۷۵، انگلیس ۱۲۹۰ و آلمان حدود هزار نفر بود. قرار است فرماندهانی که یک سال غصه خوردند، نخوابیدند، بیمار شدند و شهید دادند تا در عرصه جهانی افتخار بیافرینند، به درخواست پروتکل‌شکنان محاکمه شوند! این است پاداش و قصه پرغصه ما… رئیس سازمان نظام پزشکی در پیامی نوشت: «کسانی خواستار عزل یک مسئول در وزارت بهداشت به خاطر اعتراض به بی‌قانونی‌ها شده‌اند که باید به علت زیر پا گذاشتن ضوابط بهداشتی محاکمه شوند.» محمدرضا ظفرقندی در ادامه این پیام آورده است: «کسانی‌که به دلیل زیر پاگذاشتن ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی ایام کرونا و تهدید جان مردم باید عذرخواهی و بلکه محاکمه شوند، خواستار عزل مسئولی هستند که بر اساس وظیفه انسانی و حرفه‌ای به این شرایط و بی‌قانونی‌ها اعتراض کرده‌ است. این ره به کجا می‌رود؟»/آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا