سیاسی

ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران از مرز ۱۲۰ کیلوگرم گذشت

خبرمهم: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران از ۱۲۰ کیلوگرم عبور کرده است.

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی که از صدا و سیمای دولتی ایران پخش شد درباره میزان اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی ایران گفت: «از رقم ۱۲۰ کیلو عبور کرده‌ایم و در این موضوع از برنامه جلوتر هستیم.»

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین از آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای تولید اورانیوم فلزی خبر داد.
محمد اسلامی اضافه کرده است: «پیشتر طبق برجام قرار بود که سوخت اورانیوم ۲۰ درصد به راکتور تهران داده شود اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت را خودمان آغاز نمی‌کردیم این موضوع امروز به یکی از معضلات مان تبدیل می‌شد.»

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در اواسط شهریورماه، میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در ایران را ۸۴.۳ کیلوگرم ارزیابی کرده بود و پیش از آن، در گزارش خردادماه خود، آن را حدود ۶۳ کیلوگرم اعلام کرده بود.

توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام است به ایران اجازه داده است که غنی سازی ۳.۶۷ درصدی داشته باشد. غنی سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی عدول از تعهدات برجامی ایران است.

گزارش پیشین آژانس بین‌المللی در خرداد ماه عنوان می‌کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف مجاز در توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی رسیده است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا