اجتماعیسلامتفناوری

فضای مجازی و ضرورت مقابله با شایعات در بحران کرونا

خبرمهم: شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در شرایط دشوار کرونایی باید مدیریت شوند و مقابله با شایعات بی اساس از ضرورت های اجتناب ناپذیر در این عرصه است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، فضای مجازی و مراقبت از تعمیم شایعات و اخبار ناآگاهانه و ضرورت تولید محتوا و آموزش در بحران کرونا باید در این ایام جدی گرفته شود.

در روزگار خانه نشینی مردم در بحران کرونا ، به منظور امیدبخشی و تاب آوری مردم خانه نشین،  رسانه‌های جمعی از جمله تلویزیون، رادیو و فضای مجازی این مسئولیت اجتماعی را دارند که ضمن آموزش و آگاهسازی و شاد نگه داشتن مردم، از شدت بمباران منفی اطلاعات که توسط افراد نا آگاه انجام می‌شود، بکاهند و محتوای خوب، مفید و نشاط ‌آفرین تولید کنند.

امروز برای مردمی که در خانه‌ها حبس شده‌اند تنها اینترنت و تلویزیون و رادیو در دسترس است که تحقیقا  تولید محتوای جدی در این سه عرصه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

متاسفانه این ایام، ویروس کرونا به عنوان یک واقعیت دردناک سلامتی انسان ها را با تهدید مواجه کرده است، اما به دلیل عدم‌ آمادگی جامعه، ناشناخته بودن این ویروس و اطلاعات کم در بین عموم مردم، این بحران به عنوان مرکز عمل کرده و شایعه در اطراف آن ساخته می شود.

برخی شبکه های اجتماعی نیز بستری برای تولید شایعه در حاشیه موضوع کرونا ایجاد کرده و خیلی از مطالبی که نوشته شده و در گروه ها تولید می شود، گمانه زنی و شایعه و ماجراجویی است و فردی که این مطلب را نوشته گاه به هیچ منبع یا مرجع دقیقی مراجعه یا استناد نکرده و بیشتر دلنوشته یا تفسیرهای شخصی است ولی متاسفانه این مطلب، خیلی سریع و به شکل پیام ویروسی منتقل می شود.

در شرایط فعلی، داشتن آگاهی و سواد رسانه ای و ارتباطی و مجازی بسیار مفید و موثر است تا با اتکای به ان‌ بتوان مطالب و محتواهای درست را از نادرست و منبع دار را از بی شناسنامه و فوق و منبع تفکیک نمود.

وظیفه نخبگان و مطلعین رسانه ای در این ایام در مقابل جامعه و افکار عمومی، تشکیل جبهه آگاهی بخشی و خنثی نمودن شایعات ودر بحث به شکلی که حتی اگر  اکثریت جامعه تحت تاثیر فضای روانی حاکم بر جامعه به اشتباه، یکصدا و هماهنگ درباره یک موضوعی صحبت یا قضاوت می کنند یا نظر می دهند افراد مطالبه گر و مطالعه گر مذکور، از ترس انزوا، دچار مارپیچ سکوت و انفعال و بی تفاوتی نشوند و نقش اجتماعی خود را ایفا کنند.

اطلاع رسانی به موقع و شفاف رسانه های گروهی نقش مهمی در آموزش و  فرهنگ سازی برای پیشگیری از شیوع کرونا دارد و رسانه های دیداری، شنیداری و مجازی در کنار این امر با درج مطالب آموزشی برای ارتقای آگاهی های مردم قدم بر می دارند.

رسانه ها و پایگاههای مجازی می‌بایست در اطلاع رسانی خود در ارتباط با شیوع کرونا ابعاد روحی و روانی جامعه را مد نظر قرار دهند و از اقداماتی که آن را ملتهب و مخدوش می کند، بپرهیزند.

اطلاع رسانی دقیق و به موقع در ارتباط با بیماری کرونا موحب کاهش تمایل مردم به مطالعه مطالب کذب و شایعات بی اساس می‌شود.

در وضعیت بحرانی کنونی، فعالین مجازی نیز باید آرایش بحرانی بگیرند. فعالین مجازی که واقعاً به مسئولیت اجتماعی خود باور قلبی دارد باید یک کمیته بحران کرونا باشند و با تکیه بر آموزش، امید بخشی و آگاهسازی و با اتکا به یک اصل مهم که بدون امید مردم به بهبود این وضعیت و مشارکت شهروندان حل این بحران ممکن نیست به جامعه کمک کنند.

از سوئی انتظار از شهروندان نیز این است تکیه اعتماد خود را عمدتا معطوف به اخبار و گزارشات صدا و سیما و اطلاعیه های رسمی مراجع رسمی کرده و درگیر شایعات گوناگون این ایام نکردند.

مجتبی شجاعی فرماندار دلگان/ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا