بین المللی

‘اوپک پلاس’ برای کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت توافق کرد

خبرمهم: اوپک و کشورهای هم پیمان غیرعضو، موسوم به اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت خام به میزان ده میلیون بشکه در روز به توافق رسیده اند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، این تصمیم در پی کاهش شدید بهای نفت خام در بازارهای جهانی به کمترین میزان در هجده سال گذشتهبه خاطر کاهش تقاضا در پی همه گیری ویروس کرونا و بروز جنگ قیمت ها بین دو تولیدکننده عمده یعنی عربستان سعودی و روسیه اتخاذ شده است.

جلسه روز پنجشنبه وزیران نفت سازمان اوپک و کشورهای غیرعضو به رهبری روسیه به صورت مجازی و از طریق کنفرانس ویدویی صورت گرفت.

پیش‌تر دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از ولادمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی خواسته بود تولید را کاهش دهند.

گزارش‌های اولیه از توافق ضمنی روسیه و عربستان سعودی برای کاهش روزانه ۲۰ میلیون بشکه خبر می‌داد.

اما طبق توافق صورت گرفته، از اول مه تا پایان ژوئن، ۱۲ اردیبهشت تا ۱۰ تیر، میزان تولید نفت خام به وسیله کشورهای اوپک پلاس ۱۰ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

عربستان و روسیه توافق کرده‌اند که در مجموع پنج میلیون بشکه در روز و سایر کشورهای اوپک پلاس نیز پنج میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

این رقم از اول ژوئیه ، ۱۱ تیر، تا پایان سال جاری میلادی به هشت میلیون بشکه کاهش می‌یابد.

همچنین از اول ژانویه ۲۰۲۱ تا پایان آوریل ۲۰۲۲ این رقم به ۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، این کشور از توافق اوپک مستثنی است.

در پی اعلام این خبر، بهای نفت خام در بازارهای جهانی کمی افزایش یافت ولی مجددا از ارزش آن کاسته شد.

بهای نفت برنت دریای شمال در ابتدا به بشکه ای ۳۶ دلار و ۴۰ سنت رسید ولی سپس با ۴.۱۴ درصد سقوط، به ۳۱ دلار و ۴۸ سنت کاهش یافت.

پیش بینی می‌شود نشست روز جمعه وزیران نفت و انرژی گروه ۲۰ به ریاست عربستان سعودی بتواند به افزایش بهای نفت خام کمک کند.

اوپک پلاس با هدف همراهی تولیدکنندگانی مثل روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک در تنظیم بازار شکل گرفته است./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا