بین المللی

جهان با کمبود ۶ میلیون پرستار روبروست

خبرمهم: آژانس بهداشت سازمان ملل متحد، شرکت Nursing Now و شورای بین‌المللی پرستاران (ICN) در گزارشی، بر نقش پراهمیت پرستاران، که بیش از نیمی از کل کارمندان بهداشت را در سرتاسر جهان تشکیل می‌دهند، تاکید کردند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز سه‌شنبه هشدار داد که در حال حاضر، با توجه به همه‌گیری جهانی بیماری کووید-۱۹ ، جهان نیازمند نزدیک به ۶ میلیون پرستار است.

دبیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: “پرستاران ستون فقرات هر سیستم درمانی هستند.”وی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از پرستاران درنبرد با کووید-۱۹خود را در خط مقدم مشاهده می‌کنند. در شرایط کنونی نقش پرستاران بسیار حیاتی است و کمبود پرستار یکی از دلایل فشار بیش‌ازحد به جامعه پرستاری در دنیا در شرایط فعلی است.

در این گزارش آمده است که کمتر از ۲۸ میلیون پرستار در مراکز بهداشتی مشغول به خدمت هستند و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، این تعداد ۴.۷ میلیون نفر افزایش داشته است.

سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اینکه بیشترین اختلاف‌ها در این مورد در کشورهای فقیرنشین آفریقا، جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی مشاهده می‌شود، اظهار کرد که این کمبود پرستار جهانی است و به ۵.۹ میلیون پرستار نیاز داریم.

در این گزارش از کشورها خواسته‌شده تا مشکلات موجود در نیروی کار پرستاری خود را شناسایی کرده و در آموزش پرستاری، مشاغل و رهبری این مورد، سرمایه‌گذاری کنند.

هوارد کاتتون، رئیس اجرایی ICN در یک جلسه توجیهی مجازی اظهار کرد: در مواردی که با کمبود پرستار روبرو هستیم، میزان عفونت، خطاهای دارویی و میزان مرگ‌ومیر بالاتر است.

وی افزود: علاوه بر این  “کمبود نیروی کار فعلی موجب خستگی پرستاران شده است”.

مری واتکینز یکی دیگر از متخصصان ICN در مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، خواستار سرمایه‌گذاری فوری در آزمایش شناسایی این بیماری در کارمندان مراقبت‌های بهداشتی شد.

وی گفت: ” تعداد کارکنان مراقبت‌های بهداشتی اندک است وهراس از ابتلا به بیماری، عدم آگاهی از ابتلا به این بیماری یا خطر ابتلا به آن در مراکز درمانی علت عدم همکاری اعلام شده است.”

کاتتون گفت که ۲۳ پرستار در ایتالیا به دلیل ابتلا به این بیماری درگذشتند و آمار و ارقام سراسر جهان نیز حاکی از فوت ۱۰۰ کارمند مراکز بهداشت و درمان است.

وی گفت: ۹ درصد کارگران بهداشت در ایتالیا و۱۴ درصد در اسپانیا به کووید-۱۹ مبتلا شدند.

به عقیده وی، از دلایل مهم ابتلا به این بیماری عدم اطلاع از عملکرد صحیح در زمان مراقبت و یا عدم‌حمایت برخی کشورها از کارکنان بهداشت و درمان است.

وی گفت: کووید-۱۹ به یک ذره‌بین بر عملکرد کارکنان بهداشت کشورها تبدیل شده است.

البته وی از عملکرد پرستاران در برخی کشورها نیز قدردانی کرد.

کاتتون گفت: این امر می‌تواند به تغییر درک ارزش پرستاری کمک کند و به‌نوبه خود ممکن است به یک حرفه جذاب‌تر تبدیل شود.

بسیاری از کشورهای قدرتمند به‌اندازه کافی پرستار برای تامین نیازهای بهداشتی خود ندارند، بنابراین به مهاجران متکی هستند و این مورد کمبود پرستار را در کشورهای فقیرتر تشدید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد پرستاران دنیا فقط به ۵۰ درصد از جمعیت جهان خدمت می‌کنند.

کاتتون در مورد خطرات ناشی از این کمبود هشدار داد و گفت: کشورهای قدرتمندتر برای تامین پرستار به فیلیپین و هند وابسته هستند و این وابستگی  منجر به کمبود چشمگیر پرستار در هند خواهد شد.

این متخصصان گفتند: پرستاری همچنان تحت سلطه زنان است و نیاز به جذب مردان بیشتر است.

واتکینز گفت: “شواهد نشان می‌دهد، در هر شغلی که تعداد مردان بیشتر باشد، حقوق، دستمزد و شرایط و ضوابط نیز بهبود می‌یابد.”/ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا