بین المللی

واشنگتن پست| «خودمختاری محدود»، سهم فلسطینی‌ها از معامله قرن

خبرهای فوری: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع آگاه فاش کرد که طرح «معامله قرن» در حقیقت در صدد است به صورت مشروط «خودمختاری محدودی» را نصیب فلسطینیان کند و شهرک‌های صهیونیست‌نشین را گسترش دهد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) از طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» رونمایی کند با اینحال واشنگتن‌پست گزارش کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در نشست‌های محرمانه روز گذشته (دوشنبه) خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز»، رهبر ائتلاف آبی وسفید رژیم صهیونیستی پیشنهادات خود برای صلح غرب آسیا را توضیح داد.

واشنگتن در حالی مدعی است که قصد سازش میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها را دارد که هیچ فلسطینی در مراسم پیش‌نمایش این طرح آمریکایی در کاخ سفید حضور پیدا نکردند.

واشنگتن‌پست به نقل از دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود در تشریح جرئیات معامله قرن نوشت که این طرح احتمالاً پیشنهاد ایجاد یک مرز جدید بین فلسطین اشغالی و کرانه باختری را مطرح می‌کند تا شهرک‌های بزرگ صهیونیست‌نشین به اسرائیل ملحق شود  و در عین حال رژیم صهیونیستی به نوعی همچنان بر سرزمین‌های اشغال‌شده در سال ۱۹۶۷ و بعد از آن کنترل امنیتی خواهد داشت.

برخی منابع آگاه اعلام کردند که این طرح همچنین خودمختاری محدود به فلسطینی ها در کرانه باختری و قدس می دهد و در صورتیکه رهبری فلسطینیان، اقدامات سیاسی جدیدی را اتخاذ کند، از خشونت خودداری کند و گام‌های دیگری را در مذاکرات با اسرائیل بردارد، این خودمختاری در یک جدول زمانی سه ساله افزایش می‌یابد.

یکی از مقام‌های آگاه در خصوص این طرح مدعی شد که پیشنهادات بسیار زیاد خوبی برای فلسطینیان در معامله قرن وجود دارد که البته تمامی آنچه که آنها دنبال آن بودند را شامل نمی‌شود.

وی توضیح داد: «چیزهای بسیار زیاد خوبی برای فلسطینیان وجود دارد-خیلی زیاد-اما به هیچ‌وجه تمام آنچیزی نیست که آنها (فلسطینیان) مدتها به دنبال آن بودند».

این منبع آگاه در خصوص شروطی که در این طرح برای فلسطینیان قرار داده است، ادامه داد اگر آنها به یکسری شرایط خاص امنیتی و سیاسی پایبند باشند، «داشتن یک دولت را لمس خواهند کرد».

این منبع آگاه ادامه داد که حاکمیت مشروط بسیار با هدف طولانی‌مدت بین‌المللی یک دولت مجزا و کاملاً مستقل فلسطینی فاصله دارد اما این طرح با توسعه شهرک‌های اسرائیلی و استفاده از اقتصاد بد فلسطینیان و چشم‌انداز سیاسی بسیار اندک برای جوانان، در حقیقت، «واقعیت را آنطور که هست بیان می‌کند».

از طرف دیگر، یک منبع آگاه که در جریان توضیحات کوشنر و دیگر نویسندگان این طرح بوده،گفت، طرح کوشنر ضرورتاً اوضاع را اینگونه ارزیابی کرده که جایگاه چانه‌زنی فلسطینیان بسیار ضعیف است و اوضاع برای آنها در حال بدتر شدن می‌باشد و بنابراین در حقیقت از رهبران فلسطینی می‌خواهد به جای آنکه شاهد از دست دادن همه چیز باشند به همان اندک چیزی که به دست می‌آورند قانع باشند.

یکی از سخنگویان کاخ سفید حاضر به اظهارنظر درباره جزئیات این طرح نشد.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، انتشار جزئیات این طرح ظهر سه‌شنبه به وقت محلی واشنگتن دی سی و درست در بحبوحه جلسه محاکمه ترامپ در سنا به اتهام سوء استفاده از قدرت و مانع‌تراشی در مسیر کنگره صورت می‌گیرد. سه‌شنبه همچنین روزی است که کنست اسرائیل درخواست مصونیت قضایی ترامپ در پرونده فساد را مورد بررسی قرار دهد.

تاکنون هیچ کشور عربی آشکارا، طرح معامله قرن را مورد تأیید قرار نداده است و رهبران فلسطینی نیز به شدت در روزهای اخیر و پیش از آن از این طرح انتقاد کرده‌اند.

در آستانه رونمایی طرح «معامله قرن»، تشکیلات خودگردان فلسطین، خواستار برگزاری نشست فوق العاده اتحادیه عرب در سطح وزرا در روز شنبه آینده برای بررسی پیامدهای این طرح شد.

«معامله قرن» به طرح دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته می‌شود که برای ایجاد سازش دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس تدوین شده و آن را طرح صلح می‌خوانند. بنا بر این طرح، رژیم اسرائیل، در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک فلسطین اشغالی، با تشکیل دولت مستقل فلسطین موافقت می‌کند اما نه پایتختی قدس را می‌پذیرد نه بازگشت میلیون‌ها آواره را.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، دیروز دوشنبه، در جریان استقبال بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کاخ سفید ساعت ۱۲ به وقت واشنگتن (سه‌شنبه‌شب) از معامله قرن رونمایی خواهد کرد./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا