بین المللی

تک دونالد

خبرهای فوری: دونالد ترامپ ، ساعت به ساعت به استیضاح نزدیک‌تر می‌شود آیا سرنوشت نیکسون در انتظار پیرمرد نیویورکی است؟

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، رسوایی‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را پایانی نیست. یکی از این رسوایی‌ها دخالت او در ماجرای فشار بر دولت اوکراین به منظور انجام تحقیق و اعمال محدودیت در فعالیت‌های «هانتر بایدن» فرزند جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و یکی از نامزدهای مطرح دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰ است. هرچند ترامپ در ابتدا کوشید با لطیفه و جوک ماجرا را تخفیف داده و راه فراری برای خود پیدا کند اما روز به روز ابعاد این ماجرا گسترش یافته و هم‌اکنون به یک بحران بزرگ برای او تبدیل شده است؛ بحرانی که از آن تحت عنوان «اوکراین گیت» یاد می‌شود و خواننده را به یاد ماجراهایی چون «واترگیت» می‌اندازد که در سال ۱۹۷۴ به سقوط ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور پر آوازه آمریکا منجر شد.

روزنامه «نیویورک تایمز» روز گذشته در گزارشی نوشت: «تابستان امسال اعمال فشار به اوکراین برای ارائه کمک سیاسی به دولت دونالد ترامپ به منظور انجام تحقیقات علیه فساد احتمالی دموکرات‌ها، باعث یک درگیری لفظی شدید درون کاخ‌سفید شد».

شهادت فیونا هیل

روز دوشنبه «فیونا هیل» مشاور سابق ترامپ در زمینه مسائل روسیه و اروپا برای توضیح درباره مسائل مرتبط با رسوایی اوکراین‌گیت در جلسه کمیته تحقیق حاضر شد و به مدت ده ساعت شهادت داد. اظهارات هیل ابعاد جدیدی از این ماجرا را برملا کرد و نشان داد که موضوع تا چه حد اهمیت داشته و علاوه‌بر مشاور امنیت ملی آمریکا وکیل شخصی دونالد ترامپ نیز در آن دست داشته‌اند. به گفته خانم هیل، جان بولتون (مشاور سابق امنیت ملی آمریکا) از او خواست که وکیل این شورا را در جریان تلاش‌های رودی جولیانی (وکیل شخصی ترامپ)، ساندلند (نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا) و میک مالوینی رئیس کارکنان کاخ سفید در زمینه فشار بر اوکراین برای انجام تحقیقات علیه دموکرات‌ها قرار دهد. بولتون به هیل گفته بود: «من جزوی از این معامله‌ای که ساندلند و مولوینی دارند آن را جوش می‌دهند، نیستم». بنا بر روایت این رسانه آمریکایی، «این اولین باری نبود که بولتون خطاب به خانم هیل درباره اقدامات آقای جولیانی به‌شدت ابراز نگرانی کرده بود». فیونا هیل مشاور سابق ترامپ در زمینه مسائل روسیه و اروپا نیز در جلسه کمیته تحقیق استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا نقل و قولی را از بولتون درباره رودی جولیانی مطرح کرد. به گفته این مقام سابق، بولتون یک بار گفته بود که «جولیانی، شبیه به یک نارنجک دستی است که همه را منفجر می‌کند». رونامه نیویورک تایمز با انتشار بخشی از محتوای جلسه کمیته تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا با حضور فیونا هیل نوشت: «این جلسه به طرزی قدرتمندانه فاش کرد که تلاش‌های جولیانی برای کسب اطلاعات مخرب علیه دموکرات‌ها از سوی اوکراین به نمایندگی از رئیس‌جمهور ترامپ، چقدر در درون کاخ سفید موضوعی تفرقه‌برانگیز شده بود.» فیونا در بخشی از اظهاراتش به مشاجره با گوردون ساندلند نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت این مشاجره به گفته او به دلیل دخالت ساندلند در مسائل مربوط به اوکراین صورت گرفت. ساندلند ضمن رد اعتراض هیل به او گفت که «من مسؤول موضوع اوکراین هستم» اما هیل سوال کرد چه کسی شما را مسؤول اوکراین کرد؟ نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا در جواب به این سوال به این جمله بسنده کرده است: «رئیس‌جمهور».

دخالت ترامپ

این مقام سابق، کمی قبل از تماس تلفنی ۲۵ جولای (سوم مردادماه) دونالد ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از سمت خود کنار رفته بود. بعدا مشخص شد ترامپ در آن تماس تلفنی خواستار تحقیق دولت اوکراین درباره فساد احتمالی جو بایدن و پسرش هانتر بایدن شده بود. هیل تاکید دارد که او مخالف تماس تلفنی ترامپ با همتای اوکراینی به منظور اعمال این فشار بود، اما هیچ‌یک از مقام‌های دولت به او نگفتند رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال طرح چنین درخواستی از زلنسکی است و او بعد از خروج از دولت ترامپ و از طریق رسانه‌ها از اصل ماجرا مطلع شد.

تلاش بولتن برای فرار

فیونا هیل در جلسه استماع کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، اظهارات قابل تاملی درباره جلسه دهم جولای (۱۹ تیرماه) با حضور ساندلند، «کورت دی ولکر» نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین، «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا و دو مقام دولت اوکراین در کاخ سفید مطرح کرد. به گفته او، هدف از این جلسه صحبت کردن درباره ارائه «کمک‌فنی» به شورای امنیت ملی اوکراین بود و مقام‌های اوکراینی مایل به برگزاری نشست بین روسای جمهور دو کشور بودند. بولتون در این نشست تلاش کرد تعهدی درباره برگزاری نشست دوجانبه روسای جمهور آمریکا و اوکراین داده نشود، اما این موضوع باعث عصبانیت ساندلند شد چرا که او و میک مولوینی رئیس کارکنان کاخ سفید پیشتر در این باره اتفاق نظر داشتند که در صورت موافقت اوکراین با آغاز تحقیقات علیه دموکرات‌ها، کاخ سفید با برگزاری این نشست دوجانبه ترامپ و زلنسکی موافقت خواهد کرد. اما بولتون به طور ناگهانی جلسه را ترک کرد. ساندلند از حاضران در جلسه شامل دو مقام اوکراینی خواست به یک اتاق دیگر در کاخ سفید بروند و جلسه خودشان را ادامه دهند تا درباره اقدامات بعدی صحبت کنند. در این بین، بولتون به هیل دستور داد در این جلسه حضور یابد و درباره محتوای صحبت‌های حاضران درآن به او گزارش دهد. فیونا هیل به کمیته تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا گفت وقتی او وارد جلسه شده ساندلند در حال صحبت با اوکراینی‌ها درباره شرکت اوکراینی «بوریسما» بود. همان شرکتی که هانتر بایدن یکی از اعضای هیأت‌مدیره آن است. بولتون بعد از این‌که از این مساله خبردار شد، از فیونا هیل خواست این موضوع را به «جان اِی‌آیزنبرگ» قائم‌مقام مشاور حقوقی کاخ سفید و مشاور حقوقی شورای امنیت ملی آمریکا اطلاع دهد. برخی تحلیلگران آمریکایی معتقد هستند شاید بولتون از این کار دو هدف داشته است: اول، مبرا کردن خود از ماجرایی که بعدا به «اوکراین‌گیت» موسوم شد و دوم، فشار بر دولت ترامپ در ماجرای اوکراین.

در انتظار استیضاح

برای چهارمین بار در تاریخ آمریکا، مجلس نمایندگان یک سلسله تحقیقات را در راستای احتمال استیضاح دونالد ترامپ شروع کرده است. این تحقیقات با افشای ماجرای تماس تلفنی بین دونالد ترامپ و ولادیمیر زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) وارد مرحله تازه‌ای شد. در این میان نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است «رئیس جمهور باید پاسخگو نگه‌داشته شود و هیچ کسی بالاتر از قانون نیست».  ترامپ در این مکالمه تلفنی از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته بود فعالیت‌های پسر جو بایدن را زیر نظر گرفته و بر شرکت او فشار آورد. رئیس‌جمهور آمریکا در ازای این خدمت وعده داده بود که به اوکراین سفر خواهد کرد. دموکرات‌های آمریکا بر این باورند که درخواست رئیس‌جمهور از اوکراین برای دخالت در روند انتخابات آینده ریاست جمهوری یک اقدام کاملا غیر قانونی بوده و از این بابت ترامپ باید استیضاح شود . همان‌گونه که پلوسی اظهار کرد اکنون پرونده ترامپ در مرحله انجام تحقیقات است و گفته می‌شود شش کمیته مجلس نمایندگان اعم از کمیته قضایی و نظارت و صلاحیت در هسته این تحقیقات و جمع‌آوری شواهد هستند. برای استیضاح ترامپ به اکثریت آرای مجلس نمایندگان احتیاج است و به دنبال آن هم باید اکثریت دو سوم در مجلس سنا برای محکومیت و عزل وجود داشته باشد. /روزنامه جام جم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا