بین المللی

روایت زندگی کهنه‌سربازان آمریکایی / مأموریت‌هایی که پایان آنها خودکشی بود

خبرهای فوری: سرنوشت تأسف‌بار اغلب نظامیان سابق آمریکایی، ربط مستقیمی با سیاستهای سلطه‌گرایانه و جنگ‌های این کشور علیه ملتها و کشورهای دیگر دارد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، شاید روز‌هایی که دوایت آیزنهاور سربازان آمریکایی را به ویتنام می‌فرستاد یا زمانی که جورج دبلیو بوش، دستور حمله به عراق و افغانستان را صادر می‌کرد، هیچکس فکرش را نمی‌کرد که سربازان حاضر در این جنگ‌ها، امروزه یکی از اصلی‌ترین بحران‌های جامعه‌ی آمریکا باشند.

کهنه‌سرباز یا Veteran نامی است که به این سربازان از جنگ برگشته‌ آمریکایی اطلاق می‌شود. کهنه‌سربازانی که این روز‌ها بیش از هر چیز با آمار‌های تکان‌دهنده‌ خودکشی، وضعیت تاسف بار مسکن و اشتغال نامناسب در جامعه‌ آمریکا شناخته می‌شوند، طرفه اینکه یکی از ۱۵ وزارتخانه‌ ایالات متحده نیز به سربازان از جنگ برگشته‌ آمریکایی اختصاص داده شده است.

وزارتخانه‌ای به نام Department of Veterans Affairs  با بودجه‌ ۲۰۰ میلیارد دلاری و حدود ۳۸۰ هزار کارمند، وظیفه رسیدگی به امور کهنه‌سربازها را بر عهده دارد. اما با وجود این وزارتخانه و میلیتاریسم (نظامی‌گری) حاکم بر ایالات متحده که سربازان در آن نقش جدی‌ای دارند، همانطور که اشاره شد کهنه سربازان آمریکایی این روز‌ها در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. موضوعی که با ذکر چندین آمار، سعی داریم تا در این یادداشت به آن بپردازیم.

بی‌شک نخستین و مهمترین بحران کهنه سربازان آمریکایی، آمار‌های تکان دهنده‌ خودکشی در میان آنان است. طبق اعلام رسمی وزارت امور کهنه‌سربازان در آمریکا، روزانه ۲۰ کهنه‌سرباز آمریکایی خودکشی می‌کنند. یعنی سالانه حدود ۷ هزار نفر!  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در اسفندماه گذشته این آمار را تأیید کرد و این میزان از خودکشی نظامیان آمریکا را یک «تراژدی بزرگ» توصیف کرد.

به نظر می‌آید بسیاری از این کهنه‌سربازان روز‌ها و شب‌های بسیاری را با تصاویر و کابوس‌هایی از حضورشان در جنگ‌های ویتنام، عراق و افغانستان سپری کرده اند و سرانجام روزی تصمیم به پایان بخشیدن به این کابوس‌ها گرفته اند. مشکلی که بسیاری آن را با یک بیماری با عنوان PTSD می‌شناسند. معضلی که طبق آمارها ۱۵ درصد سربازانی که از جنگ ویتنام بازگشته اند، درگیر این نوع بیماری هستند.

البته شاید هم بسیاری از این کهنه سربازان، به خاطر وضعیت سخت اقتصادی‌شان دست به خودکشی زده اند. اما دلیل این خودکشی‌ها هرچه که هست رسانه‌ها، مردم و حتی رئیس جمهوران آمریکا را هم نگران کرده است. به طوریکه باراک اوباما در سال‌های آخر ریاست جمهوری‌اش وعده‌ تلاش دولت برای کاهش خودکشی در میان کهنه سربازان را داد و دونالد ترامپ هم در ماه‌های اخیر از میزان بالای این خودکشی‌ها ابراز تاسف کرد!

اما وضعیت مسکن و اشتغال کهنه‌سربازان نیز بسیار نگران‌کننده است. بنا بر گزارش اداره آمار کارگران آمریکا، بیش از ۳۷۰ هزار کهنه‌سرباز آمریکایی بیکار هستند. بیکاری‌ای که نتیجه‌ای جز وضعیت سخت اقتصادی و ظهور جمعیت انبوهی از کهنه سربازان بی خانمان نداشته است. بنا بر گزارش وب‌سایت « میلیتاری‌تایمز»، میزان کهنه‌سربازان بی‌خانمان هم در یک سال گذشته رشد جدی کرده و طبق گزارش وزارت مسکن آمریکا، هم اکنون نزدیک به ۴۰ هزار کهنه سربازِ بی‌خانمان در آمریکا وجود دارد که ۱۵ هزار نفر آن‌ها حتی سرپناه موقت هم ندارند.

ولی به راستی چرا سربازان از جنگ برگشته‌ آمریکایی، این حجم بالای مشکلات را در آمریکا متحمل شده اند؟ نسبت سیاست‌های جنگ طلبانه و مداخلات نظامی آمریکا در سایر کشور‌ها با بحران‌های کهنه سربازان در چیست؟ آیا روزی سیاستمداران آمریکایی فکری به حال این سربازان خواهند کرد؟ این‌ها سوالاتی است که کماکان باقیست و شاید روزی سیاست مداران آمریکایی به جای جنگ افروزی در سایر کشور‌ها و افزایش بی رویه‌ هزینه‌های نظامی، به دنبال پاسخی جدی به آن‌ها باشند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا