بین المللی

لاسجردی: حمله به بیمارستان غزه، جنایتی ضد انسانی و خلاف حقوق بشر است.

خبرمهم: حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل: برگزاری نشست کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده اتفاق مهمی است که باید امروز منتظر تصمیمات آن باشیم.

لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل: دیروز رهبر انقلاب یک نکته خیلی مهمی در‌خصوص میدان‌داری آمریکایی‌ها در جنگ اسرائیل و حماس گفتند. اسرائیل از آمریکایی‌ها دعوت کرده تا بیایند و به آن‌ها برای بازیابی خودشان کمک کنند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: حمله به بیمارستان غزه اگر‌چه یک اتفاق ضد انسانی و اصطلاحا خلاف حقوق بشر بوده اما به نظر می‌رسد این اتفاق در رابطه با جنگ غزه خیلی تاثیر آنچنانی در مسائل نظامی یا تعادل در جنگ ایجاد نخواهد کرد و سبب گسترش و تشدید جنگ خواهد شد. 

لاسجردی اضافه کرد: تشدید به این معناست که با‌توجه به این جنایتی که انجام شد اولا خود نیروهای مقاومت در فلسطین برای اینکه پاسخ این جنایت را بدهند دست به کار خواهند شد. احتمالا نیروهای دیگر نیز در منطقه در پس این جنایت انگیزه مضاعفی را پیدا خواهند کرد برای دادن پاسخ به این جنایت ضد انسانی، وارد جنگ خواهند شد. 

وی در ادامه گفت: من فکر می‌کنم امروز یک مقداری فشارها علیه اسرائیل بیشتر خواهد شد. از آن طرف اسرائیل در‌حال تلاش است تا از طریق لابی، گفت‌وگو و رایزنی و گرفتن کمک‌های نظامی یک مقداری جلوی هجوم نیروهای مقاومت را بگیرد. لذا در این شرایط به نظر می‌رسد اتفاق خاصی برای توقف، آتش‌بس یا حتی اعلام کوتاه مدت توقف جنگ نخواهد افتاد، حتی برعکس دامنه جنگ گسترش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نشست کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده افزود: برگزاری نشست کشورهای همکاری اسلامی در جده اتفاق مهمی است که باید امروز منتظر تصمیمات آن باشیم. اگر در این نشست یک تصمیم مهمی برای توقف جنگ یا فشار قدرت‌های بزرگ مثل تهدید به کاهش تولید نفت و از این موارد که به مصالح و منافع جهانی مرتبط باشد حتما یک اتفاق تاثیرگذار برای فلسطین خواهد بود. 

لاسجردی ادامه داد: در عین حال کشورهای اسلامی این قابلیت را دارند که بتوانند کمک کنند به فلسطین، حالا این کمک می‌تواند کمک‌های مالی، دارویی و یا حتی کمک‌های روانی باشد که با فشار به قدرت‌های بزرگ بتوانند جلوی جنایت‌های اسرائیل گرفته شود. 

حسن لاسجردی در‌خصوص سفر بایدن به اسرائیل گفت: دیروز رهبر انقلاب یک نکته خیلی مهمی را گفتند که به نظر می‌رسد باید این نکته مورد توجه تحلیلگران قرار بگیرد. این نکته در‌خصوص میدان‌داری آمریکایی‌ها در‌این جنگ بود. با‌توجه به شکستی که اسرائیلی‌ها در این جنگ خوردند، دچار فروپاشی اجتماعی و حتی نظامی شدند، چون این حجم از اطلاعات ، شکست و تلفاتی که اسرائیلی‌ها کمتر داشتند باعث شد از نظر روانی درهم شکسته شوند. 

لذا از امریکایی‌ها دعوت کردند تا بیایند به اسرائیل و به آنها کمک کنند تا بتوانند خودشان را بازیابی کنند. به طور حتم سفر مقامات آمریکایی و هرکس دیگری که در‌حال حاضر به اسرائیل صورت بگیرد می‌تواند به سیر روحی و بازیابی اسرائیلی‌ها کمک کند تا جنایاتشان را تشدید کنند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این شرایط منجر به فرصت بین ایران و آمریکا خواهد شد یا برعکس یک تهدید به حساب می‌آید، گفت: ایران و آمریکا در‌خصوص موضوعات دیگر صحبت می‌کنند، از طرفی اسرائیل برای  آمریکایی‌ها یک نقطه استراتژیک است که فکر نمی‌کنم با‌توجه به لابی‌هایی که با هم دارند و نوع نگاهی که علیه ما دارند، بتوان از این موضوع به عنوان یک فرصت استفاده کرد، ولی اگر ایران و آمریکا برای مدیریت این نزاع فشار بیاورند به صهیونست‌ها و یک توافقی کنند، این توافق می‌تواند یک اتفاق موثر باشد. 

لاسجردی در ادامه تاکید کرد: اما نکته دیگر این است که در مجموع کشورها و قدرت‌های بزرگ برای کنترل، مهار و تثبیت ثبات و امنیت تاثیر مهم‌تری از سایر کشورها دارند. و به همین دلیل است که ما آمریکا و دولت‌های بزرگ را شریک کشورهای دیگر در جنگ و نزاع و درگیری می‌دانیم. 

بنابر‌این من فکر می‌کنم این زمان، برای موضوع ایران و آمریکا یک فرصت نیست و هر اقدامی انجام دهند به دلیل لابی‌ها و نگاهی که اسرائیلی ها به ما دارند تبدیل به یک تهدید خواهد شد. از آن طرف کشورهای دیگری دارای این فرصت هستند که بتواننند فشار بیاورند به قدرت‌ها و کشورهای بزرگ تا ادامه جنگ را کنترل و مهار کنند. 

حسن لاسجردی ‌اضافه کرد: بهترین تصمیم در‌مجموع بحث توقف جنگ و درگیری است اما این توقف نیاز به ابزار و یک وسیله بزرگ و موثری دارد که بتواند ماشین جنگی اسرائیل را کنترل و مهار کند. من فکر می‌کنم در میان کشورهای اسلامی الان این پتانسیل وجود دارد. چون در یکی دو‌روز گذشته بعضی از کشورهای عربی اسرائیل را تهدید به تولید نفت کردند. این موضوع خیلی مهم است و می‌تواند ماشین جنگی اسرائیل را متوقف کند.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل در‌پایان گفت: اسرائیل نیاز به شک‌های بزرگ دارد تا از این شکست بزرگی که خورده دربیاید. شکی بزرگ مثل نفت یا تهدید دیگر قدرت‌ها به ورود این معادله می‌تواند اسرائیل را سرجایش بنشاند وگرنه این گیجی یا درهم رفتگی ذهنی اسرائیلی‌ها آنقدر بزرگ است و این شکست انقدر حجیم است که حالا حالاها نتوانند یک تصمیم معقول بگیرند.  

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا