بین المللی

واکنش‌های جهانی به قتل آبه

خبرمهم: به نظر می‌رسد حزب حاکم لیبرال دموکرات در انتخابات مجلس علیای ژاپن به «موفقیتی» دست یابد، این درحالیست که کشور همچنان در پی ترور شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین و سیاستمدار برجسته حزب لیبرال دموکرات در بهت است. بر اساس نظرسنجی‌ها، این حزب احتمالا شمار کرسی‌های خود را افزایش می‌دهد که این موضوع به این حزب و حامیان ائتلافیش امکان می‌دهد دو سوم اکثریت لازم را به‌دست آورد تا بتواند گام‌های نخست به منظور تغییر در قانون اساسی را بردارد

به نظر می‌رسد حزب حاکم لیبرال دموکرات در انتخابات مجلس علیای ژاپن به «موفقیتی» دست یابد، این درحالیست که کشور همچنان در پی ترور شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین و سیاستمدار برجسته حزب لیبرال دموکرات در بهت است. بر اساس نظرسنجی‌ها، این حزب احتمالا شمار کرسی‌های خود را افزایش می‌دهد که این موضوع به این حزب و حامیان ائتلافیش امکان می‌دهد دو سوم اکثریت لازم را به‌دست آورد تا بتواند گام‌های نخست به منظور تغییر در قانون اساسی را بردارد

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  به نظر می‌رسد حزب حاکم لیبرال دموکرات در انتخابات مجلس علیای ژاپن به «موفقیتی» دست یابد، این درحالیست که کشور همچنان در پی ترور شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین و سیاستمدار برجسته حزب لیبرال دموکرات در بهت است.

بر اساس نظرسنجی‌ها، این حزب احتمالا شمار کرسی‌های خود را افزایش ‌می‌دهد که این موضوع به این حزب و حامیان ائتلافیش امکان می‌دهد دو سوم اکثریت لازم را به‌دست آورد تا بتواند گام‌های نخست به منظور تغییر در قانون اساسی را بردارد. این هدفی است که آقای آبه مدتهای مدید دنبال می‌کرد.

آقای آبه روز جمعه (۸ ژوئیه) در جریان رقابت انتخاباتی در حمایت از یکی از نامزدهای حزب محلی در شهر نارا در غرب ژاپن به ضرب گلوله جان باخت. در پی این سوء‌قصد، وقفه‌ای در رقابت‌های انتخاباتی ایجاد شد اما روز شنبه از سرگرفته شد.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر کنونی گفته است که با افزایش تهدید از سوی چین می‌خواهد هزینه‌های دفاعی ژاپن را مضاعف کند.

هرگونه تغییر در «قانون اساسی صلح‌جویانه» ژاپن نیازمند حمایت دو سوم مجالس علیا و سفلی است و باید حمایت اکثریت را در همه‌پرسی ملی به دست آورد.

پیشتر تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که قتل آقای آبه می‌تواند حمایت از حزب حاکم لیبرال دموکرات را که او در آن، شخصیتی برجسته و بسیار با نفوذ بود، افزایش دهد.

مجلس علیا نسبت به مجلس سفلی از قدرت کمتری برخوردار است اما انتخابات مجلس علیا معمولاً به عنوان یک همه‌پرسی در مورد دولت تلقی می‌شود. یک پیروزی بزرگ برای حزب لیبرال دموکرات، قدرت نخست‌وزیر کنونی را برای پیشبرد سیاست‌های کلیدی خود، از جمله دوبرابر کردن هزینه‌های دفاعی، تقویت می‌کند.

ترور آبه؛ پلیس چه گفت؟

پلیس ژاپن تایید کرده که در تامین امنیت آقای آبه، «ضعف‌هایی» وجود داشته است.

به‌گفته توماآکی اونیزوکا، رئیس پلیس نارا (شهری که آقای آبه در آن ترور شد): «نمی‌توان انکار کرد که در اقدامات حفاظتی مشکلاتی وجود داشته است.»

پیشتر پلیس شهر نارا گفته بود فردی که بلافاصله پس از حمله دستگیر شد، اعتراف کرد آقای آبه را هدف قرار داده است. او به پلیس گفت از سازمانی که به باور او آقای آبه با آن مرتبط بوده، کینه داشته است. او گفت از یک اسلحه دست‌ساز استفاده کرده است.

پلیس گفت مواد منفجره در خانه فرد مظنون کشف کرده است و به ساکنان هشدار داده شده که منطقه را ترک کنند.

این فرد به پلیس گفت که در نیروی دریایی ژاپن خدمت کرده است.

نیروهای امنیتی مهاجم را که هیچ تلاشی برای فرار نکرد، بازداشت کردند. پلیس اسلحه ضارب را ضبط کرده است.

واکنش‌های جهانی به قتل آبه

قتل آقای آبه، واکنش‌های جهانی در پی داشت. ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل، سه روز عزای عمومی اعلام کرد و خشم و اندوه خود را ابراز کرد. در هند نیز یک روز عزا اعلام شده است و نارندرا مودی، نخست‌وزیر، آقای آبه را یک دولتمرد جهانی توصیف کرد. سفارت چین در توکیو پیام تسلیت فرستاد. در خود ژاپن، نخست وزیر، فومیو کیشیدا، گفت که تیراندازی یک اقدام وحشیانه بود که کاملا غیرقابل بخشش است.

ایران نیز ترور آقای آبه را محکوم کرده است. حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران در توییتر، ترور نخست‌وزیر سابق ژاپن را محکوم کرده و گفته است «خدمات ارزنده ایشان بعنوان سیاستمداری برجسته، از جمله در گسترش مناسبات دو ملت ایران و ژاپن فراموش نخواهد شد.»

قانون اساسی صلح‌جویانه چیست؟

در پی جنگ جهانی دوم، قانونگذاران قانون اساسی صلح جویانه‌ای را در کشور وضع کردند که برای نزدیک به نیم قرن دست نخورده باقی ماند. از ابتدای قرن بیست و یکم بعضی از مفاد این قانون که ژاپن را از ورود به جنگ باز می‌دارد، دوباره تفسیر شده است.

اقدام ارتش ژاپن در اعزام نیرو به عراق بعد از حمله آمریکا به آن کشور در سال ۲۰۰۳ افکار عمومی را تغییر داد. منتقدان می‌گفتند این اقدام قانون حمایت از صلح این کشور را نقض کرده است.

در دهه گذشته بعضی از سیاستمداران ژاپنی به منظور حضور بیشتر ژاپن در جامعه جهانی و مشخصا گسیل نیروهای نظامی حافظ صلح به خارج از کشور، خواهان بازنگری در قانون اساسی شده‌اند.

چین با تغییر ماهیت صلح‌طلبانه قانون اساسی ژاپن مخالفت کرده است. با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم قانون اساسی این کشور، استفاده از زور برای حل اختلافات را رد کرد. ارتش امپراتوری ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم مرتکب جنایات جنگی فراوانی در کشورهای همسایه، به خصوص چین شده بود./انتخاب

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا