بین المللیسیاسی

ایران، تهدیدی برای کشورهای منطقه!

خبرمهم: وزیر امور خارجه آمریکا به بیان مواضع دولت آمریکا درباره اهمیت احیای توافق هسته‌ای پرداخت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره اینکه دولت آمریکا چقدر به انجام دادن یک توافق با ایران نزدیک است گفت: مهم است کمی به عقب برگردیم و به یاد بیاوریم که چرا توافق اولیه انجام شد؟ چرا دولت اوباما دنبال آن بود؟ علت آن به زبان ساده روشن است، به خاطر آنچه تمام فعالیت‌های مخرب ایران در خاورمیانه و فراتر از آن است. برجام

ایران تهدیدی برای کشورهای منطقه

وی ادامه داد: ایران با یک سلاح هسته‌ای تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل و برای دیگری کشورهای منطقه ایجاد می‌کند، نه تنها در منطقه، بلکه در همین جا [آمریکا].

بلینکن در اینباره افزود: بنابراین، دولت [آمریکا] بر اطمینان‌یابی از این متمرکز شد که هر کاری می‌توانستیم و هر کاری لازم بود، برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به چنین سلاحی انجام دهیم. همچنین تمامی راه‌های ممکن برای انجام دادن این کار را بررسی کردیم و نتیجه این بود که موثرترین و بادوام ترین راه برای انجام دادن این کار از طریق یک توافق است و به توافقی دست یافت که شامل سخت‌ترین مقررات بازرسی در هرگونه توافق‌ کنترل تسلیحاتی بود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایران پس از حدود یک‌ سال و نیم از زمان خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای و متحمل شدن تحریم‌های سختی که بازگردانده شده بودند، اعلام کرد در چند گام تعیین شده از تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق هسته‌ای فاصله می‌گیرد و فقط در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق‌ هسته‌ای به عمل به تعهداتشان این اقدامات را به حالت اول بازخواهد گرداند.

خروج از توافق برجام بدترین تصمیم آمریکا بود

بلینکن ادامه داد: بنابراین، توافقی که انجام شد، بر مواد شکافت‌پذیر متمرکز بود و به گونه موثری توانست برنامه هسته‌ای ایران را به داخل جعبه بازگرداند و من باید بگویم، از میان تمامی تصمیم‌هایی که در پنج تا ده سال اخیر در سیاست خارجی آمریکا اتخاد شده است، فکر کنم احتمالا بدترین آن‌ها خروج از این توافق بوده است. به ما وعده داده شده بود که این توافق با توافقی قوی‌تر جایگزین‌ خواهد شد.

بلینکن درباره مواضع دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره احیای توافق هسته‌ای گفت:  حالا ما در حال بررسی این هستیم که آیا امکان بازگشت به پایبندی دوجانبه به این توافق، به برجام وجود دارد یا نه، چون ارزیابی ما این است که از میان تمامی گزنیه‌های ناقصی که داریم، این هنوز بهترین راه برای برگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به داخل جعبه و در عین حال، ایجاد امکانی برای ما در جهت پرداختن به تمامی  افراط‌های دیگر در سیاست ایران است، چون هیچ چیزی  به هیچ وجه در توافق مانع ما از پیگیری، تحریم و پرداختن به چیزهای دیگری نیست که ایران انجام می‌دهد و ما عمیقا با آن‌ها مخالفیم./تجارت نیوز

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا