بین المللی

ایران به دنبال توافق پایدار در مذاکره است

خبرمهم: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا در وین است و مسیر اخذ تضامین مهم است.

 سعید خطیب زاده در نشست خبری گفت: پیشرفت گفت‌وگوها در مسیر درستی است. همه اطراف مذاکرات وین پذیرفتند که خروج غیر قانونی آمریکا از برجام نباید تکرار شود، آمریکا چه در دوران ترامپ و چه پسا ترامپ پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران را مطرح کرده است.ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا در وین است و مسیر اخذ تضامین مهم است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایده های اجرایی در وین ارائه کردیم و این ایده ها امکان گفت‌وگوها در حوزه تضامین فراهم آورده است. ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا در وین است و مسیر اخذ تضامین مهم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: یکی از دلایل کندی ما در وین آماده نبودن طرف های غربی در خصوص برخی از پیشنهادات عملی ماست.

وحید جلال زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم گفته بود که آمریکایی‌ها باید همه تحریم‌های ایران را لغو کنند و سپس ما باید آن را راستی‌آزمایی کنیم. اگر آنان این اقدام را انجام دهند، قطعاً جمهوری اسلامی ایران هم در زمان کوتاهی به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد.

آنچه در یمن اتفاق می افتد؛ یک تراژدی انسانی است

خطیب زاده درباره یمن گفت: آنچه در یمن اتفاق می افتد؛ یک تراژی انسانی است که با محاصره انسانی در حال وقوع است. ایران برای اینکه صدای مردم مظلوم یمن رسیده شود تلاش کرد و در تلاش بودیم آن هایی که منافع بسیار گسترده ای در فروش سلاح دارند به طور مشخص آمریکا، فرانسه و انگلیس هر چه زودتر راه حل سیاسی خود را نشان دهند تا این بحران در شرایط بهتری قابل حل باشد.

به گفته خطیب زاده رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین برای صلح و ثبات در منطقه بود که مسیر رو به گسترش است که یکی از ابعاد آن هماهنگی ها در حوزه نظامی است.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به جنایت ائتلاف متجاوز سعودی در حملات به غیرنظامیان یمنی گفت: «اقدامات حوثی‌ها امنیت در منطقه را تهدید می‌کند».

انریکه مورا در این مصاحبه هیچ اشاره‌ای به حمله جنگنده‌های سعودی و اماراتی به زیرساخت‌های یمنی‌ها نکرد و تنها گفت که حمله انصارالله به تاسیسات غیرنظامی، اقدامی خطرناک به شمار می‌آید.

وی گفت «ایران باید نقش مثبتی را در پایان دادن به بحران یمن ایفا کند».

ایران مبتکر گفت‌وگو‌های بین الافغانی بوده است

خطیب زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت که ایران مبتکر گفت‌وگو‌های بین الافغانی بوده است. دو دوم این مذاکرات در تهران برگزار شد. این گفتگو‌ها به هر شکل و هر فرم و در هر جایی ادامه پیدا کند ایراان حامی آن است. آنچه به مردم افغانستان کمک کند مورد حمایت ایران قرار دارد. ۸۰ درصد مردم افغانستان در شرایط زیر فقر هستند.

به گفته خطیب زاده تهران هم به طور جدی در تلاش است تا وجوه فریز شده مردم افغانستان آزاد شود و مردم از این معضل خارج شوند.

«روند صلح افغانستان» به مجموعه تلاش‌هایی برای پایان دادن به جنگ افغانستان از طریق گفتگو و مذاکره اطلاق می‌شود.

بدهی کره جنوبی به ایران همچنان پرداخت نشده باقی مانده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشومان گفت : بدهی کره جنوبی به ایران همچنان پرداخت نشده باقی مانده است و میزان گفت‌وگوها لاک پشتی است.بخش بسیار اندکی از پول ما در کره به حساب سازمان ملل متحد پرداخت شده است.

 وزارت اقتصاد کره جنوبی اعلام کرد بدهی ۱۸ میلیون دلاری ایران بابت حق عضویت در سازمان ملل را از محل دارایی‌های بلوکه شده کشورمان پرداخت کرده است.

تمرکز امروز ما بازگشایی نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری های اسلامی است. اگر پاسخ خود را در ۴ دور نشست خود با ریاض از سعودی ها بگیریم می توانیم وارد تنظیم روابط با عربستان شویم.

چنانکه حسین امیر عبدالهیان سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرده است طی روزهای اخیر سه تن از دیپلماتهای کشورمان با روادید رسمی کشور عربستان سعودی راهی جده – محل دبیرخانه دائمی سازمان همکاری اسلامی – شده اند و قرار است بعد از ۶ سال نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی فعالیت خود را مجددا  در جده آغاز کند.

فعالیت دفتر نمایندگی ایران در جده در سال ۱۳۹۴  و در پی قطع روابط ایران و عربستان بعد از حمله عده‌ای  به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد تعطیل شد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا