بین المللی

بلینکن: برای تعامل معنادار ایران در مذاکرات دیر نیست

خبرمهم: وزیر خارجه امریکا بعد از دیدار با همتای روسیه‌ای خود گفته برای اینکه ایران در گفت‌وگوها تعامل معنادار کند دیر نیست.

 «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از دیدار با همتای روسیه‌ای خود درباره مذاکرات با ایران اظهارنظر کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات جاری در وین برای رفع تحریم‌ها تصریح کرد برای اینکه ایران در گفت‌وگوها «تعامل معنادار» کند دیر نیست.

او همچنین با بیان اینکه دیدار خوبی با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه داشته مدعی شد مسکو با واشنگتن دیدگاه یکسانی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دارد.

بلینکن بدون اشاره به اینکه آمریکا ناقض تعهداتش در برجام بوده مدعی شد: «اقدامات و لفاظی‌های ایران جای چندانی برای خوش‌بینی ما باقی نمی‌گذارد.»

او در ادامه گفت: «کاری که ایران نمی‌تواند انجام دهد حفظ وضعیت فعلی، یعنی تقویت برنامه هسته‌ای حین کش‌دار کردن مذاکرات است.»

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا