اجتماعیاقتصادی

چرا قیمت سیگار هرگز تکان نمی‌خورد؟

خبرهای فوری: گزارشی از قیمت جدید انواع سیگار و مقایسه تغییرات اندک آن با نرخ‌های گذشته. همه‌چیز گران می‌شود الا سیگار؛ این بزرگوار اصلا برایش مهم نیست که دلار گران شده یا تورم بالا رفته و با همان قیمت‌های یک‌سال‌و‌نیم گذشته در بازار فروخته می‌شود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، سیگارهای قاچاق در این مدت تا دو‌سه‌برابر افزایش قیمت داشته‌اند، اما انواع ایرانی به ‌معنی واقعی کلمه مقابل گرانی رویین‌ هستند. در این گزارش سراغ مغازه‌دارها و دکه‌دارها رفته‌ایم و قیمت انواع برندهای سیگار موجود در بازار را از آنها پرسیده‌ایم. مقایسه این قیمت‌ها با گزارش قبلی که یک‌سال‌و‌نیم گذشته منتشر شده بود، نشان می‌دهد قیمت سیگارهای ایرانی هیچ تغییری نسبت به آن زمان ندارد.

سیگارهایی با برند خارجی که در داخل کشور تولید می‌شوند در حد ۵۰۰ تا هزارتومان در هر پاکت افزایش ناچیزی داشته‌اند و در طرف مقابل سیگارهای قاچاق بدون برچسب بازدارنده، تا دو‌سه‌برابر افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. ثبات قیمت سیگارهای ایرانی درحالی اتفاق افتاده که قیمت انواع کالا و خدمات در این مدت افزایش چشمگیری داشته که نشانه آن تورم نقطه‌به‌نقطه ۲۷درصدی در آبان‌ماه امسال است. موضوع ثبات قیمت سیگار حتی در گزارش‌های رسمی ‌هم قابل مشاهده است. طوری که مرکز آمار می‌گوید، قیمت سیگار آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۱٫۵درصد تورم را تجربه کرده است.

*** افزایش قیمت ناچیز سیگار در یک‌سال‌و‌نیم گذشته

واقعا عجیب است! در یک‌سال‌و‌نیم گذشته دلار از هشت‌هزار تومان تا ۲۰هزار تومان نوسان قیمت خورده و انواع کالاها با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند، اما سیگار کاملا ثابت سر جایش ایستاده. طوری که این‌روزها با همان قیمتی که یک‌سال‌و‌نیم پیش داشت، در بازار فروخته می‌شود.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در طول این مدت سیگار‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند کاملا ثابت مانده‌اند یا افزایش قیمت ناچیزی در حد ۵۰۰ یا هزار تومان در هر پاکت داشته‌اند و سیگار‌های قاچاق مثل مارلبرو و اسی تا دوبرابر افزایش قیمت پیدا کرده‌اند که حسابشان از سیگارهای قانونی جداست. گزارش‌های وزارت صنعت نشان می‌دهد، رقمی‌ حدود یک‌پنجم سیگارهای مصرفی در کشور قاچاقی هستند و چهار‌پنجم باقی‌‌مانده همگی داخل کشور تولید شده‌اند. شاید برندشان خارجی باشد، اما همگی توسط ۲۱کارخانه داخلی تولید شده‌اند.

*** بهمن؛ پنج تا شش‌هزار تومان

قیمت سیگار بهمن از یک‌سال‌و‌نیم قبل تا حالا هیچ‌ تغییری نداشته. هنوز هم اگر از دکه یا مغازه یک پاکت سیگار بهمن بخواهید، قیمت آن پنج‌هزار تومان است. فرقی نمی‌کند سیگار کوچک باشد یا بزرگ، دیگر خیلی وقت است که این دو‌مدل سیگار بهمن با یک‌قیمت فروخته می‌شوند. بهمن قرمز و آبی هم پاکتی پنج‌هزار تومان است و تنها بهمن مشکی سوئیسی در مدت یک‌سال‌و‌نیم گذشته افزایش قیمت پیدا کرده و از حدود چهارهزار تومان به شش‌هزار تومان رسیده است.

*** وینستون؛ ۱۰ تا ۱۴هزار تومان

این‌روز‌ها سیگار وینستون‌ لایت و اولترالایت که آن را با نام‌های نقره‌ای و آبی هم صدا می‌زنند، پاکتی ۹ تا ۱۰هزار تومان است و اغلب با قیمت ۱۰هزار تومان فروخته می‌شود. یک‌سال‌و‌نیم پیش قیمت هر پاکت سیگار وینستون تقریبا همین قیمت بود و ۹هزار تومان فروخته می‌شد. در طرف مقابل انواع دیگر سیگار وینستون مثل وینستون ایکس‌اس، قرمز عقابی، دبل‌پلاتینیویم و … که پارسال هشت‌هزار تومان بود، حالا افزایش قیمت پیدا کرده‌اند و به ۱۱ تا ۱۴هزار تومان رسیده‌اند. این مدل‌های وینستون کمتر تولید می‌شوند.

*** مارلبرو؛ دست کم ۲۵هزار تومان

سیگارهای مارلبرو که عموما قاچاقی هستند و بدون برچسب در بعضی دکه‌ها و مغازه‌ها فروخته می‌شوند، افزایش قیمت چشمگیری در مقایسه با دیگر انواع سیگار دارند. یک‌سال‌و‌نیم پیش هر پاکت مارلبرو حدود ۱۵هزار تومان قیمت داشت، اما این‌روزها حدود ۲۵هزار تومان فروخته می‌شود.

مارلبرو پایه‌بلند که قبلا ۱۷هزار تومان بود، حالا به ۲۶ تا ۲۷هزار تومان رسیده و فیلترپلاس از ۱۸هزار تومان یک‌سال‌و‌نیم پیش، تا ۲۸هزار تومان در طول این مدت افزایش پیدا کرده است. مارلبرو لیمیتد ادیشن قبلا ۳۸هزار تومان به ازای هر پاکت قیمت داشت و حالا کمتر می‌توان آن را پیدا کرد. چراکه قیمت هر پاکت آن حدود ۱۰۰هزار تومان است. مارلبرو پریمیوم هم که یک‌سال‌و‌نیم پیش ۸۰هزار تومان بود، حالا حدود ۱۳۰هزار تومان قیمت دارد.

*** کمل؛ هفت‌هزار تومان

انواع کمل‌های آبی، زرد، سفید، نقره‌ای و مشکی با قیمت هفت‌هزار تومان در مغازه‌ها و دکه‌ها فروخته می‌شود و بعضا آنها را شش‌هزار تومان هم می‌فروشند. این نوع سیگار نسبت به یک‌سال‌و‌نیم پیش تغییر چندانی نداشته و آن موقع هم شش‌هزار تومان قیمت داشت. این‌روزها سیگار کمل خارجی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، حدود ۱۲ تا ۱۷هزار تومان قیمت دارد.

*** اسی؛ ۱۲ تا ۱۳هزار تومان

سیگار اسه یا اسی یا به‌طور دقیق‌تر Esse در بازار با قیمت ۱۲هزار تومان فروخته می‌شود. اسی بلک و اسی طلایی هر دو این قیمت را دارند و صرفا اسی نقره‌ای کمی‌ گران‌تر و ۱۳هزار تومان است. این مدل سیگار که گفته می‌شود کره‌ای است و جزو سیگارهای وارداتی و بعضا قاچاق به حساب می‌آید، نسبت به یک‌سال‌و‌نیم پیش افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده. آن زمان هر پاکت سیگار اسی تقریبا هفت تا هشت‌هزار تومان بود. گفته می‌شود سیگار اسی از جمله سیگارهای قاچاق موجود در بازار است و داخل کشور تولید نمی‌شود.

*** کنت؛ ۹ تا ۱۰هزار تومان

این‌روزها قیمت هر پاکت کنت تغییر چندانی نسبت به یک‌سال‌و‌نیم پیش ندارد و همچنان کنت با قیمتی حدود ۹ تا ۱۰هزار تومان فروخته می‌شود. کنت پاور کمی ‌گران‌تر از انواع دیگر مثل کنت نانو ۱، نانو ۴، لایت و… است و ۱۰هزار تومان قیمت دارد.

*** مگنا و پال‌مال؛ شش‌هزار تومان

سیگارهای مگنا این‌روزها در بازار با قیمت شش‌هزار تومان فروخته می‌شوند و یک‌سال‌و‌نیم قبل هم همین قیمت را داشتند و نهایتا هزارتومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. سیگار پال‌مال که آن زمان چهارهزار تومان فروخته می‌شد، این‌روزها تقریبا پنج‌هزار تومان است.

*** مونت‌کارلو، اونیکس، مونتانا و G1؛ پنج‌هزار تومان

دیگر انواع سیگار مثل G1 مونتانا، اونیکس و مونت‌کارلو همگی در مغازه‌ها و دکه‌ها حدود پنج‌هزار تومان قیمت دارند و ارزان‌ترین سیگارها را تشکیل می‌دهند. این مدل‌ها هم اغلب در حدود یک‌‌سال‌ونیم گذشته حدود پنج‌هزار تومان بودند و صرفا سیگارهای اونیکس و مونتانا در این مدت کمی‌ افزایش قیمت پیدا کرده‌‌اند.

*** تورم ۱٫۵درصدی سیگار در یک‌سال گذشته

بررسی گزارش تورم مرکز آمار نشان می‌دهد، سیگار کمترین تورم را در بین کالاها و خدمات به نام خود ثبت کرده است. طوری که تورم نقطه‌به‌نقطه این محصول تنها ۱٫۵درصد است. این در‌حالی است که قیمت کالاها و خدمات در طول یک‌سال گذشته به طور متوسط ۲۷درصد افزایش داشته و ۱۸برابر سیگار گران شده‌اند.

برای مثال گوشت در یک‌سال گذشته تورم ۴۶درصدی را پشت سر گذاشته، سبزیجات ۲۱درصد گران شده، تورم نان غلات به ۳۰درصد رسیده و به‌طور کلی محصولات خوراکی و آشامیدنی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. با این‌وجود توپ هم سیگار را تکان نمی‌دهد و قیمت این محصول دخانی مدت‌ها است که ثابت باقی مانده است.

*** ایرانی‌ها چقدر پول سیگار می‌دهند؟

گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد، هر خانواده ایرانی در سال ۹۷ به طور متوسط ۲۳۶هزار تومان برای خرید انواع دخانیات پول خرج کرده. اگر این رقم را در تعداد ۲۴میلیون خانوار ضرب کنیم، می‌بینیم ایرانی‌ها در سال رقمی‌ حدود پنج‌هزار و ۶۰۰میلیارد تومان برای دخانیات هزینه می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد، سرانه مصرف دخانیات در خانواده‌های شهری ۹۰۸نخ و روستایی هزار و ۷۸نخ سیگار در سال ۹۷ بوده است.

از این تعداد، در بین خانوارهای شهری ۴۲۱نخ سیگار ایرانی و ۴۸۸نخ سیگار خارجی و در خانوارهای روستایی ۵۰۰نخ سیگار ایرانی و ۵۸۰نخ سیگار خارجی مصرف شده است. البته باید توجه داشته باشید که منظور از سیگار خارجی، صرفا برند خارجی است، چراکه اغلب سیگارهایی که به‌صورت قانونی فروخته می‌شود، در داخل کشور تولید شده‌اند و صرفا بخش کوچکی از آنها به صورت قاچاقی وارد کشور شده‌اند.

*** پیروزی سیگار ایرانی بر رقبای خارجی

گزارش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، ایرانی‌ها در سال رقمی ‌حدود ۶۵میلیارد نخ سیگار می‌کشند. برآوردها از مصرف ۳۲٫۵میلیارد نخ سیگار در شش‌ماه اول امسال حکایت دارد. در گزارش وزارت صنعت برآورد شده که از این تعداد مصرف سیگار، حدود شش‌میلیارد نخ سیگار به‌ صورت قاچاق وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته کاهش ۵۳درصدی دارد.

در مدت مشابه سال قبل ۱۳میلیارد نخ سیگار قاچاق مصرف شده بود و حالا به کمتر از نصف رسیده است. باید توجه داشته باشید که واردات سیگار غیر قانونی است و گزارش‌های وزارت صنعت نشان می‌دهد، حتی یک نخ سیگار هم در سال وارد کشور نمی‌شود، مگر از راه قاچاق. آمار تولید سیگار در داخل کشور در شش‌ماه اول امسال افزایش ۳۵درصدی را نشان می‌دهد، در این مدت ۲۶میلیارد نخ سیگار تولید شده که تنها بخشی از آن در حد ۳۶میلیون نخ صادر شده و بقیه در کشور مصرف شده‌اند.

پارسال این موقع تولید سیگار در داخل کشور رقمی‌ حدود ۱۹میلیارد نخ بود. گزارش‌های وزارت صنعت نشان می‌دهد، صادرکننده‌های دخانیات، به جای صادر کردن سیگار، سراغ صادرات توتون رفته‌اند. طوری که صادرات سیگار در شش‌ماه اول امسال به یک‌چهارم کاهش پیدا کرده و در طرف مقابل صادرات توتون در شش‌ماه اول امسال بیش از ۱۰برابر شده است. /هفت صبح

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۵ دیدگاه ها

  1. قیمت سیگار تقریبا در دو سال گذشته بیشتر از سه برابر افزایش داشته مثل بقیه اجناس حالا نویسنده مقاله که احتمالا بخشی از مافیای سیگار در ایران هست چرا ناراحت هستن الله اعلم

  2. الان باید ب گزارشگر این خبر فحش داد اونم از نوع ابدارش اخه بیشعور اس از پنج هزارتومن رسید به هشت تومن بعد نه تومن تو این دو سه ماه هم ریید ب سیزده چهارده تومن اونم زمانی ک دلار ثابت بود از نه ده تومن رسید ب سیزده چهارده تومن من نمیدونم شما کجا زندگی میکنید ک این امار رو میارید واقعا دیوانع اید دیوانهههه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا