اقتصادی

گودرزی، کارشناس اقتصادی: جناح‌بندی‌های بی‌حاصل سیاسی منجر شد افرادی به مجلس دوازدهم راه پیدا کنند که حضورشان از حضور ترامپ در ریاست‌جمهوری آمریکا نگران‌کننده‌تر است.

خبرمهم: مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی: آمارهای منتشر شده از سوی دولت غلط است. حداقل در بخش مسکن با اطمینان می‌گویم که آمارها غلط است چون آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران کاملا گزینشی و جهت دار است. برخی از آمارها مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است.

گودرزی، کارشناس اقتصادی: یکی از بحران‌های اصلی اقتصاد ایران بخش بحران ارزش افزوده صفر است ولی به خاطر نداشتن سواد کافی تصمیم‌گیران هیچ تصمیمی برای مقابله با سرمایه‌گذاری در این بازارها گرفته نشده./ اگر در روز طبق گفته یک سری مسئولان ۲۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت داشته باشیم تقریبا حدود ۷۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه به کشورهای همسایه و قاچاقچیان می‌دهیم./ تنها ۳ درصد کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم مدارک اقتصادی دارند که خب این یک ضعف اساسی است. 

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص وضعیت اقتصادی در سال ۱۴۰۳ گفت: ما یک اشتباه خیلی بزرگ در اقتصاد کشورمان داریم که منجر به بحران ارزش افزوده صفر شده. در‌حال حاضر علت اصلی افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی موضوع مهم سرمایه‌گذاری عظیم در بازارهایی است که ارزش افزوده صفر دارند مثل بازار ارز، سکه، طلا، رمز ارزها، سپرده بانکی و طرح‌های نیمه تمام. تمام این‌ها با حجم عظیمی از سرمایه متاسفانه یک شغل هم ایجاد نمی‌کند و حتی یک ریال هم به تولید ملی ما اضافه نمی‌کند. 

وی ادامه داد: متاسفانه به غلط سرمایه‌گذاران ما فکر می‌کنند برای حفظ ارزش دارایی‌شان اگر در این بازارها سرمایه‌گذاری کنند ارزش پولشان حفظ می‌شود درحالیکه از ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ تا  ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ دلار در مجموع حدود ۷ هزار تومان یعنی در حدود ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده که نسبت به تورم ۴۱ درصدی می‌توان گفت ۲۳ درصد بازدهی سرمایه‌گذاری در دلار منصوب است. 

گودرزی افزود: بخش بزرگی از سرمایه‌‌های کشور در زمین‌های غیر‌زراعی سرمایه‌گذاری شده تا یک روز با افزایش قیمت این زمین‌ها بتوانند آن‌ها را بفروشند. بازدهی این زمین‌های غیر‌زارعی که متاسفانه حجمشان کم نیست، صفر است و می‌توان گفت بخش بزرگی از سرمایه‌های کشور به سمتی پیش می‌رود که اقتصاد ما را کامل فلج کرده و  این جهش‌های قیمتی طلا و کاهش ارزش پول ما برای این است که نه ارزشی حفظ می‌شود و نه ارزشی افزوده می‌شود. 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بحران اصلی اقتصاد ایران تاکید کرد: یکی از بحران‌های اصلی اقتصاد ایران بخش بحران ارزش افزوده صفر است ولی به خاطر نداشتن سواد کافی تصمیم‌گیران هیچ تصمیمی در‌مورد مقابله با سرمایه‌گذاری در این بازارها گرفته نشده و ما نتوانستیم با ابزارهای مدیریتی و مالی جلوی سرمایه‌گذاری در این بازارها را بگیریم و شاهدیم که روز به روز هم سرمایه‌گذاری در این بازارها رو به افزایش است و در حقیقت می‌توان گفت سرمایه‌گذاران ما از ترس مرگ در حال خودکشی هستند. 

گودرزی در ادامه اضافه کرد: با‌وجود اینکه ما کشور ثروتمندی هستیم اما متاسفانه به علت ضعف در قانون‌گذاری، ضعف در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی و ضعف شدید سواد اقتصادی در بازارهایی سرمایه‌گذاری کردیم که با بحران ارزش افزوده صفر کامل در حال فلج کردن اقتصاد ماست. تولید ریالی و صادرات دلاری باعث شده صادرکنندگان ما و دولت تلاش کنند هر روز پول بی‌ارزش‌تر شود تا سهم آنان افزایش یابد. باتو‌جه به مزدی که در آمریکا حداقل بین ۲ تا ۳ هزار دلار است ولی در ایران ۲۰۰ دلار است. این یعنی ما زمانی می‌توانیم محصولاتمان را به صورت دلاری به بازار داخلی عرضه کنیم که ۱۲۲.۰۰۰.۰۰۰ بتوانیم به کارگرمان دستمزد دهیم نه حدود ۱۱ یا ۸ میلیون تومان. این یک رانت بسیار بزرگی است که اتفاق افتاده و باعث شده که قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کند. 

مجید گودرزی تاکید کرد: در‌حال حاضر کسانی که توانایی اصلاح امور را دارند از مراکز تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری تا جایی که امکان دارد دور نگه داشته می‌شوند و این اصلا طبیعی نیست. بحث قاچاق سوخت در‌حال حاضر یکی از معضلات اصلی کشور است. ما اگر در روز طبق گفته یک سری مسئولان ۲۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت داشته باشیم تقریبا حدود ۷۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه به کشورهای همسایه و قاچاقچیان می‌دهیم. در‌صورتی که اگر تعادل برقرار شود و بتوانیم اقتصاد را مدیریت کنیم، برای استان‌های مرزی خودمان این هزینه در نظر گرفته خواهد شد. مسئولین معتقدند خاطر بی‌اعتمادی مردم نسبت به بعضی از مسئولین، اگر قیمت بنزین واقعی شود مردم فقیر‌تر خواهند شد و فشار رویشان بیشتر خواهد شد. 

این کارشناس اقتصادی در رابطه با آمارهای اقتصادی منتشر شده از سوی دولت افزود: من مطمئن هستم که آمارهای منتشر شده از سوی دولت غلط است. حداقل در بخش مسکن با اطمینان می‌گویم که آمارها غلط است چون آمارهای بانک مرکزی و  مرکز آمار ایران کاملا گزینشی و جهت دار است و قیمت‌هایی هم که اعلام می‌شود با واقعیت قیمت‌ها در بازار در تضاد و غیرواقعی است. ما در این زمینه بارها خواستار ورود نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص و ورود دادستانی کل کشور به عنوان مدعی‌العموم به آمارهای رسمی کشور شدیم چون معتقدیم برخی از آمارها مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است. 

مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی در پایان گفت: متاسفانه تیم‌های اقتصادی که باید تصمیم‌گیر باشند از مراکز تصمیم‌گیری حذف شدند و باید اعلام کنیم تنها ۳ درصد کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم مدارک اقتصادی دارند. این یک ضعف اساسی است. ما امیدوار بودیم در دوره دوازدهم مجلس  تمرکز روی افرادی باشد که سواد اقتصادی بیشتری دارند اما متاسفانه دیدیم ک جناح‌بندی‌های بی‌حاصل سیاسی منجر شد افرادی به مجلس دوازدهم راه پیدا کنند که حضورشان از حضور ترامپ در ریاست‌جمهوری آمریکا نگران‌کننده‌تر است. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا