اقتصادی

گودرزی، کارشناس اقتصادی: متاسفانه مسئولین بورس، مسئول مستقیم انحراف شدید در سرمایه‌‌ گذاری‌های کلان کشور شدند.

خبرمهم: مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی: تجدید ارزیابی یعنی به روز کردن دارایی‌های شرکت‌های بورسی و باتوجه به اینکه تورم در کشور ما دو رقمی است، بحث تجدیدنظر بسیار مهم است. 

گودرزی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرهای فوری مهم گفت: مردم در‌حال حاضر مردم به واسطه عدم تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی و عدم به‌ روز‌رسانی در بازارهای بورس، در بازارهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که ارزش افزوده آن‌ها صفر است و ما در‌حال حاضر با یک چالش بزرگ به نام ارزش افزوده صفر در اقتصاد کشورمان روبرو شده‌ایم.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به تبعات سنگین عدم تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها بورسی بر اقتصاد کشور گفت: تجدید ارزیابی یعنی به روز کردن دارایی‌های شرکت‌های بورسی و باتوجه به اینکه تورم در کشور ما دو رقمی است، بحث تجدیدنظر بسیار مهم است. 

گودرزی ادامه داد: البته کشورهایی که تورم ۲ یا ۳ درصدی دارند شاید توجه به تجدید دارایی خیلی برایشان مهم نباشد ولی ما متاسفانه در‌حال حاضر می‌بینیم سرمایه‌گذارانی که در بورس ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند به واسطه تورم دو رقمی و عدم تجدید ارزیابی سالیانه بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست می‌دهند و به قولی سرمایه‌هایشان در بورس ذوب می‌شود و سودی که پرداخت می‌کنند بابت سود سهام، کفاف جبران نرخ تورم را ندارد و بخشی از سرمایه مردم در بورس واقعا از بین می‌رود. 

وی افزود: متاسفانه مسئولین بورس ما مسئول مستقیم انحراف شدید در سرمایه‌گذاری‌های کلان کشور شدند. الان ما شاهد هستیم مردم به واسطه عدم تجدید ارزیابی و عدم به‌ روز‌رسانی در بازارهای بورس، در بازارهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که ارزش افزوده آن‌ها صفر است و ما در‌حال حاضر با یک چالش بزرگ به نام ارزش افزوده صفر در اقتصاد کشورمان روبرو شده‌ایم. 

گودرزی با اشاره به رتبه ما در منطقه گفت: از نظر سرمایه در منطقه، با ۱۹۰ میلیارد دلار سرمایه در بورس هفتم هستیم ولی در صورتی که تجدید ارزیابی‌ها صورت بگیرد و با‌توجه به اینکه قیمت سهام الان ۸ درصد ارزش واقعی دارایی‌های شرکت‌های بورسی را پوشش می‌دهد، فکر می‌کنم بعد از عربستان به رتبه دوم خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: منتهی متاسفانه شرکت بورسی ما از تجدید ارزیابی به خاطر هزینه‌ها و واقعی شدن شاخص‌ها اجتناب می‌کنند. طبیعتا وقتی نسبت سود به سرمایه بزرگ‌تر و طولانی‌تر شود ممکن است یک مقداری برای شرکت‌های بورسی ناگوار باشد ولی واقعیت این است و ما باید به سمتی برویم که شفاف سازی کنیم و با شفافیت بورس را مدیریت کنیم. 

مجید گودرزی تاکید کرد: متاسفانه به علت عدم ارزیابی در مدت طولانی، می‌توان گفت خیلی از شاخص‌های کلان بورس ما غلط و اشتباه است. ما الان غناب را داشتیم که بیش از ۹۰ هزار درصد از محل تجدید ارزیابی‌ها افزایش سرمایه داشت. قبلا هم مشکلی داشتیم در غالب ماده ۱۴۹ قانون مالیات مستقیم که اجازه نمی‌داد این تجدیدنظر‌ها جز سرمایه‌ها باشد ولی الان در قانون حمایت از تولید ما ماده ۱۴ را داریم که در آن اجازه داده می‌شود در حداکثر یک سال این تجدید‌ ارزیابی‌ها به سرمایه‌ها اضافه شود. 

وی افزود: متاسفانه الان بخش بزرگی از سرمایه کشور برای حفظ ارزش دارایی در مقابل تورم و کاهش ارزش پول ملی به سمت بازارهای ارز، طلا و مسکن سرمایه‌ای رفته که متاسفانه چالش بسیار خطرناک ارزش افزوده صفر را به اقتصاد ما تحمیل کرده. 

مجید گودرزی در‌ادامه گفت: حالا اتفاق خوبی که افتاده این است که آقای عشقی و همکاران‌شان دارند تلاش می‌کنند در برنامه هفتم الزام تجدید ارزیابی را بگنجانند. البته مقامات قضایی کشور جلوی این کار را به بهانه تکرار فجایع بورس در سال ۹۹ گرفتند. ولی نکته اینجاست که تجدید ارزیابی یک الزام است و حفاظت از حقوق سرمایه‌گذاران در بورس تکلیف دولت است.

این کارشناس اقتصادی افزود: البته ممکن است یک موج احساسی اتفاق بیفتد و قیمت‌ها بالا برود و در ادامه هم ممکن است کاهش شاخص داشته باشیم. ولی باید از این اقدامات حمایت شود و به مردم هم اطلاع‌رسانی شود که در صورت تجدید ارزیابی چه اتفاقی می‌افتد که دچار اتفاقات سال ۹۹ نشوند. با آگاهی بیایند دارایی‌های شرکت‌ها را در نظر بگیرند و بعد اقدام به سرمایه‌گذاری کنند تا متضرر نشوند.

گودرزی تاکید کرد: الان متاسفانه بازار ما کارا نیست و در همین یک باب عدم تجدید ارزیابی می‌بینیم که آمارهای بورسی ما کاملا غلط است و مردم هم از طرفی رغبت به سرمایه‌گذاری در بورس ندارند اما اگر بحث الزام در تجدید ارزیابی و به روز‌رسانی دارایی‌های شرکت‌های بورسی یک قانون شود و شرکت‌های بورسی ملزم شوند سرمایه‌های مردم را به صورت واقعی منعکس کنند، فکر می‌کنم بالای ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه وارد بورس خواهد شد. 

این رقم بزرگی است و می‌تواند نقدینگی سرگردانی که هر از چندگاهی یکی از بازارها را با چالش روبرو می‌کند جذب بورس کند. از طرف دیگر هم طبیعتا باعث کاهش تورم خواهد شد و بالای ۴ هزار درصد رشد سرمایه اتفاق خواهد افتاد. 

وی تاکید کرد: ما در‌حال حاضر حتی اگر هزار میلیارد دلار ارز دیجیتال هم بخریم حتی یک شغل هم در کشور ما ایجاد نخواهد شد. من یک مثال بزنم در اینجا برای اینکه متوجه شویم چقدر بحث تجدید ارزیابی مهم است ، تصور کنید یک شرکت بورسی سال ۱۳۹۲ یک پراید را به مبلغ ۱۰ میلیون تومان با عمر مفید ده سال خریداری کرده و در سال ۱۴۰۲ ارزش دفتری این پراید صفر است در‌صورتی که بیش از ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی در پایان گفت: این فاصله بین قیمت‌های واقعی و دفتری است که بورس ما را دچار چالش کرده و باعث عدم استقبال سرمایه‌داران در بورس ایران شده است. از طرفی ما امیدواریم موانعی برای سرمایه‌گذاری خارجی در بورس ایجاد شود چرا که اگر سرمایه‌گذاران خارجی بیایند و دولت مکلف به الزام شرکت‌های بورسی برای تجدید ارزیابی نشود، بخش بزرگی از سرمایه‌های کشور در اختیار خارجی‌ها قرار خواهد گرفت. 

 

 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا